Twin test: Peugeot 308 GTi vs. závodní okruh v Brně

Peugeot 308 GTi dokáže být na brněnském okruhu rychlý a zábavný. Bohužel je škoda, že Češi stále nedokáží respektovat několik jednoduchých pravidel veřejných jízd.

Za volanty sportovních hatchbacků v posledních měsících usedám často. Během uplynulého půlroku jsem měl příležitost vyzkoušet civilizované i puristické kousky, mezi nimiž nechyběl Hyundai i30 N, Suzuki Swift Sport, Toyota Yaris GRMN, Volkswagen Golf GTI nebo Volkswagen Polo GTI. Dlouhou dobu mi však unikaly modely vyrobené Francouzy, kteří stáli spolu s Němci na počátku popularity ostrých hatchbacků v osmdesátých letech.

Čekání je u konce. Je nedělní ráno, normální lidé se probouzí do odpočinkového dne a my stojíme v paddocku brněnského okruhu. Dnes nám bude dělat společnost modernizovaný Peugeot 308 GTi, který je v současnosti tím nejlepším, co divize Peugeot Sport nabízí. Už při cestě na okruh jsem si všiml, že tohle auto dokáže předvést zajímavé výkony, ale až největší český okruh o délce 5 403 metrů dokáže prověřit jeho schopnosti na maximum.

Nikdy dříve jsem v Brně nejel, a proto využívám první příležitosti, abych se začal seznamovat s další závodní tratí. Uvnitř je 308 GTi skoro stejný jako každý další Peugeot, ale nejsme tady kvůli tomu, abychom se příliš zaobírali vzhledem a zpracováním interiéru. Pozice za volantem je bohužel příliš vysoko a zvláštně rozmístěný designový i-Cockpit opět způsobuje, že nemám ideální výhled na přístrojový štít. Ačkoliv je v autě přítomný sportovní režim, pro použití na závodním okruhu se příliš nehodí. Po jeho aktivaci budíky zčervenají a nelze rozeznat začátek červeného pole otáčkoměru.

Pomalu projíždím boxovou uličkou, snažím se oživit si profil okruhu z onboardů a simulátorů a přemýšlím nad tím, jaká bude reálná zkušenost. Automotodrom Brno se skládá ze čtrnácti zatáček (šesti levých a osmi pravých) a leží ve členitém terénu, který způsobuje výškový rozdíl téměř 74 metrů. Vzpomínka na parametry okruhu mi v hlavě probouzí otázku, zda budu z plasticity trati překvapený podobně jako nedávno na Nürburgringu.

Opak je pravdou. Brno je široké, stoupání a klesání nejsou šíleně strmá a jednoduchý profil trati mi pomáhá, abych se okamžitě začal přizpůsobovat ideální jízdní stopě. Rovinky jsou jako přímky, ale průjezdy pasážemi zatáček vyžadují pečlivou techniku. Po několika ujetých kolech si uvědomuji, že na změření mého nejrychlejšího času v celém Brně nemají vhodný kalendář. To nemění nic na tom, že se za volantem Peugeotu opravdu bavím.

308 GTi s přefoukanou šestnáctistovkou THP pod kapotou dokáže vyvinout hnací sílu o 270 koních a 340 newtonmetrech. Menší čtyřválec potřebuje pro dosažení vysokých výkonů obrovského plnícího tlaku, což způsobuje tupější odezvu v nízkých otáčkách a znatelnou prodlevu turbodmychadla. Jakmile turbodmychadlo po překročení 2 000 otáček za minutu dodá potřebný vzduch, motor výbušně ožívá, odhalí silný střed a nepolevuje ani ve vysokých otáčkách. Peugeot 308 GTi umí být na brněnském okruhu vážně rychlý, čemuž napomáhají i silné a nevadnoucí, avšak trochu nervózní brzdy.

Zpřevodování šestistupňového manuálu je při ježdění v běžných podmínkách dlouhé, ale na brněnský okruh je téměř ideální. Většinu pasáží okruhu projíždím na trojku a čtyřku a zbylé dva stupně přichází ke slovu až na dlouhé cílové rovince. Rovinky častokrát vycházejí, že se na jejich konci otáčky motoru blíží omezovači. Řazení je vcelku přesné, ale přesnou práci s autem neumožňují pedály. Plyn je necitlivý a spojka bez zpětné vazby. To je důvod, proč se pro dnešek vzdávám meziplynů, protože bych nerad vysvětloval klouzající spojku následkem hrubšího zacházení.

Nejlépe se inženýrům z Peugeot Sportu povedl podvozek. Auto je ve vysokých rychlostech klidné a stabilní. Pečlivé nastavení dovoluje projíždět rychlé zatáčky až překvapivým tempem, čemuž v napomáhá samosvorný diferenciál typu Torsen. Peugeot 308 GTi funguje v rychlých zatáčkách mnohem lépe než v pomalých technických. Necitlivý plyn bohužel komplikuje precizní dávkování výkonu v zatáčkách stadionu.

Továrně dodávané pneumatiky Michelin Pilot Super Sport mají téměř nekonečnou zásobu přilnavosti. Rozdováděná zadní část pomáhá autu stáčet se, takže řidič při jízdě na limitu balancuje na tenké hranici mezi nedotáčivostí a přetáčivostí. Přeposilované řízení má na chirurgicky přesné ovládání bohužel příliš rychlý převod a chvíli mi trvá, než zjišťuji, jak moc můžu zatočit, abych neskončil v nedotáčivém smyku.

Peugeot 308 GTi se na brněnském okruhu ukázal jako rychlý a zábavný sportovní hatchback. První zkušenost na tomto okruhu byla skvělá, ale chvílemi jsem byl rozčarovaný z chování některých dalších účastníků. Při návštěvě Nordschleife jsem se rychle naučil, že se předjíždí zásadně zleva a pomalejší auta uvolňují cestu těm rychlejším. Škoda, že to nefunguje i u nás. Všichni si myslí, že o nich každý ví, někteří se občas zbytečně motají po celé šířce trati, předjíždějí se ze všech stran a dokonce se podjíždějí v zatáčkách. Chvílemi se až divím, že se ten den nikdo nesrazil.

Toyota AE86: Z obyčejné Corolly legendou díky animáku a driftu

Fenomén známý nejen fanouškům japonských vozů, ale snad všem automobilovým nadšencům. Corolla patří mezi základní stavební kameny japonské tuningové a driftové scény. Ceny sériových kusů rostou do závratných výšin a přitom jen málokdo ví, jaká ta sériovka doopravdy je. Víte, co je ten základ?

Číst celé

BMW M1 během montáže cestovalo přes půl Evropy

Legendární BMW M1 mělo původně vzniknout za pomoci Lamborghini, ale z finančních důvodů se tomu nakonec nestalo. I přesto byl první supersport BMW úspěšný.

Číst celé

Chevrolet se pokusil rozkazovat sněhu. Tekuté řetězy omezovaly prokluz kol

Vysoký točivý moment a pohon jediné nápravy může ve sněhové nadílce představovat problém. Chevrolet v roce 1969 experimentoval s řešením, jak řidičům usnadnit život za volantem.

Číst celé

NSU Spider: Počátek snahy o wankelovou revoluci

Rotační motor měl být skutečnou revolucí v automobilovém průmyslu. Historicky prvním autem s wankelem byl skvěle vypadající roadster, který stál stejné peníze jako Porsche 356.

Číst celé

Dělejte světu službu, jezděte zajímavými auty

Vlastnit uživatelsky příjemná auta je parádní komfort, ale i přesto existují lidé, kteří si rádi nechají ubližovat vlastní technikou. Ono to za to totiž celkem stojí.

Číst celé

MG F: Je to o srdci

Roadster s motorem uprostřed, který je méně známou součástí své kategorie. Jak se s ním žije?

Číst celé