Toyota AE86: Z obyčejné Corolly legendou díky animáku a driftu

Fenomén známý nejen fanouškům japonských vozů, ale snad všem automobilovým nadšencům. Corolla patří mezi základní stavební kameny japonské tuningové a driftové scény. Ceny sériových kusů rostou do závratných výšin a přitom jen málokdo ví, jaká ta sériovka doopravdy je. Víte, co je ten základ?

Za dlouhá léta motorismu vzniklo mnoho aut, která v dnešních dobách dosahují obrovských hodnot. Mezi ně patří i japonský hatchback/kupé, které se proslavilo hlavně díky svým sklonům k driftování a zahrálo si hlavní roli v jednom animovaném seriálu. Tím vozem není žádné jiné auto než legendární „Hachi-roku“. Corolla Levin a Sprinter Trueno byly malými vozy, které Toyota vyráběla mezi lety 1983 a 1986. Oba vozy byly součástí nabídky Corolly páté generace a jejich označení AE86 odkazuje na model s motorem o objemu 1,6 litru a pohonem zadních kol. Jedná se o klasický kód, kde „A“ odkazuje na typ motoru (série A4), „E“ představuje Corollu, „8“ představuje pátou generaci (série E80) a „6“ odkazuje na konkrétní variantu.

Jak je z prvního odstavce zřejmé, Toyota AE86 se vyráběla ve dvou variantách, které se lišily vzhledem své přední části. První z nich byla „Trueno“ s vyklápěcími světly, druhou verzí pak byl Levin s pevnými světly. Obě varianty byly vyráběny v obou karosářských verzích, hatchback a kupé. Právě typ přední masky závisel na lokalitě, kde jste si svou AE86 v osmdesátých letech kupovali. Na evropském trhu byla k mání pouze ta s pevnými světly, ale na americkém trhu jste ji naopak mohli zakoupit pouze s „mrkačkami“. Nabídka byla kompletní pouze v domácím Japonsku. Právě zde byla Toyota Sprinter Trueno exkluzivně nabízena prodejcem Toyota Vista Store, Levin byl pak prodáván jen dealerem Toyota Corolla Store.  Slovo „trueno“ ve španělštině znamená hrom, „levin“ je ve střední angličtině pojmenováním pro osvětlení. V Evropě a Spojených státech amerických byly vozy prodávány pod modelovým označením Corolla.

Toyota AE86 byla osazena zážehovým čtyřválcem 4A-GE se zdvihovým objemem 1,6 litru a rozvodovým mechanismem DOHC. Ten samý motor tvořil i součást nabídky motorů sportovní Toyoty MR2 první generace, označované AW11. Maximální výkon čtyřválce dosahoval 96kW a točivý moment vrcholil při 150 Nm. Později během výroby byl motor „přiškrcen“ na pouhých 88 kW a jeho točivý moment klesl na 142 Nm. Hnací síla byla přenášena přes pětistupňovou manuální převodovku T50, později byla nabídka rozšířena také o čtyřstupňový automat A42DL, na zadní kola. Při konfiguraci své Hachi-roku jste mohli doplnit pohonné ústrojí o samosvorný diferenciál. V Severní Americe byla AE86 poháněna upraveným motorem 4A-GEC, aby splňoval přísné kalifornské emisní limity. Výkon tohoto motoru byl pouhých 84 kW, točivý moment dosahoval hodnoty 136 Nm. Toyoty AE86 brzdily kinetickou energii pomocí vnitřně ventilovaných brzdových kotoučů na obou nápravách. Přední kola neslo nezávislé zavěšení MacPherson, ta zadní pak „visela“ na čtyřprvkové nápravě s vinutými pružinami. Provozní hmotnost se pohybovala mezi 923 a 1089 kilogramy v závislosti na výbavě.

Hachi-roku je oblíbeným autem mezi úpravci a driftery. V dnešních dnech se jedná o legendární sportovní vůz, který se proslavil za pomoci manga seriálu Initial D. Z tohoto důvodu jsou aktuální ceny velmi vysoké a nadále rostou. Právě tento vůz byl inspirací pro automobilky Toyota a Subaru, aby spojili své síly a postavili jedno z nejzábavnějších malých sportovních kupé, které si dnes můžete koupit. Těmi vozy není nic jiného, než GT86 a BRZ.

Katovna: Design mi připomíná ikonky na androidech, je to taková anti-sexy žába

Temple of Speed zkouší nový formát článku. Čtyři samozvaní znalci hodnotí auta svými subjektivními názory a nepokrytě si u toho připadají jako v Top Gearu. Toť naše Katovna. Pojďme na to, ať víme, jestli to stojí za to.

Číst celé

K životnímu nákupu stačí 2 miliony. Tahle auta musíte koupit právě teď

Ceny na trhu s ojetými zajímavými auty rostou skoro exponenciální řadou, ale pokud máte pod postelí schované dva miliony, můžete pořídit opravdu skvělá sportovní a supersportovní auta. Tohle je můj výběr.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Mazdina výkladní skříň technologií

Ač jsem v původně přemýšlel, že se třetí díl o životě s Mazdou RX-8 ponese v duchu jízdních dojmů, dovolil jsem si vzít nějaký čas navíc. Mezitím, co se pokusím sepsat jízdní dojmy nejvíce objektivní formou, představím vám zajímavosti nejlepšího modelu značky v současném tisíciletí.

Číst celé

Auto roku podle Honzy

Soudy petrolheada založené na selských datech a referencích ostatních. Hledám hodnotné nabídky z nových aut, která mi nejvíce utkvěly v hlavě. Dal sem si hranici 200 koní, takže na nominaci nedosáhl Duster.

Číst celé

Ford GTX1: Víte, že se GT vyrábělo i bez střechy?

Ford GTX1 byl představený na tuningové výstavě SEMA v roce 2005, aby se stal otevřenou verzí amerického supersportu. Vyrobilo se jej přibližně 100 exemplářů, což z něj dělá nevšední auto.

Číst celé

Lancia Stratos: Dokázala to natřít i svému nástupci

Klínovitá Lancia dokázala navázat na sportovní úspěchy svého předchůdce a nenechala se zahanbit ani několik let po ukončení produkce.

Číst celé