Toyota AE86: Z obyčejné Corolly legendou díky animáku a driftu

Fenomén známý nejen fanouškům japonských vozů, ale snad všem automobilovým nadšencům. Corolla patří mezi základní stavební kameny japonské tuningové a driftové scény. Ceny sériových kusů rostou do závratných výšin a přitom jen málokdo ví, jaká ta sériovka doopravdy je. Víte, co je ten základ?

Za dlouhá léta motorismu vzniklo mnoho aut, která v dnešních dobách dosahují obrovských hodnot. Mezi ně patří i japonský hatchback/kupé, které se proslavilo hlavně díky svým sklonům k driftování a zahrálo si hlavní roli v jednom animovaném seriálu. Tím vozem není žádné jiné auto než legendární „Hachi-roku“. Corolla Levin a Sprinter Trueno byly malými vozy, které Toyota vyráběla mezi lety 1983 a 1986. Oba vozy byly součástí nabídky Corolly páté generace a jejich označení AE86 odkazuje na model s motorem o objemu 1,6 litru a pohonem zadních kol. Jedná se o klasický kód, kde „A“ odkazuje na typ motoru (série A4), „E“ představuje Corollu, „8“ představuje pátou generaci (série E80) a „6“ odkazuje na konkrétní variantu.

Jak je z prvního odstavce zřejmé, Toyota AE86 se vyráběla ve dvou variantách, které se lišily vzhledem své přední části. První z nich byla „Trueno“ s vyklápěcími světly, druhou verzí pak byl Levin s pevnými světly. Obě varianty byly vyráběny v obou karosářských verzích, hatchback a kupé. Právě typ přední masky závisel na lokalitě, kde jste si svou AE86 v osmdesátých letech kupovali. Na evropském trhu byla k mání pouze ta s pevnými světly, ale na americkém trhu jste ji naopak mohli zakoupit pouze s „mrkačkami“. Nabídka byla kompletní pouze v domácím Japonsku. Právě zde byla Toyota Sprinter Trueno exkluzivně nabízena prodejcem Toyota Vista Store, Levin byl pak prodáván jen dealerem Toyota Corolla Store.  Slovo „trueno“ ve španělštině znamená hrom, „levin“ je ve střední angličtině pojmenováním pro osvětlení. V Evropě a Spojených státech amerických byly vozy prodávány pod modelovým označením Corolla.

Toyota AE86 byla osazena zážehovým čtyřválcem 4A-GE se zdvihovým objemem 1,6 litru a rozvodovým mechanismem DOHC. Ten samý motor tvořil i součást nabídky motorů sportovní Toyoty MR2 první generace, označované AW11. Maximální výkon čtyřválce dosahoval 96kW a točivý moment vrcholil při 150 Nm. Později během výroby byl motor „přiškrcen“ na pouhých 88 kW a jeho točivý moment klesl na 142 Nm. Hnací síla byla přenášena přes pětistupňovou manuální převodovku T50, později byla nabídka rozšířena také o čtyřstupňový automat A42DL, na zadní kola. Při konfiguraci své Hachi-roku jste mohli doplnit pohonné ústrojí o samosvorný diferenciál. V Severní Americe byla AE86 poháněna upraveným motorem 4A-GEC, aby splňoval přísné kalifornské emisní limity. Výkon tohoto motoru byl pouhých 84 kW, točivý moment dosahoval hodnoty 136 Nm. Toyoty AE86 brzdily kinetickou energii pomocí vnitřně ventilovaných brzdových kotoučů na obou nápravách. Přední kola neslo nezávislé zavěšení MacPherson, ta zadní pak „visela“ na čtyřprvkové nápravě s vinutými pružinami. Provozní hmotnost se pohybovala mezi 923 a 1089 kilogramy v závislosti na výbavě.

Hachi-roku je oblíbeným autem mezi úpravci a driftery. V dnešních dnech se jedná o legendární sportovní vůz, který se proslavil za pomoci manga seriálu Initial D. Z tohoto důvodu jsou aktuální ceny velmi vysoké a nadále rostou. Právě tento vůz byl inspirací pro automobilky Toyota a Subaru, aby spojili své síly a postavili jedno z nejzábavnějších malých sportovních kupé, které si dnes můžete koupit. Těmi vozy není nic jiného, než GT86 a BRZ.

Zastřel a ujeď 3/3: Devadesátky přinesly nový druh gangsterů

Moderní doba přináší nejen nový druh gangsterů, ale i nové typy aut. Luxusní limuzíny se těší ještě větší oblibě, protože kromě komfortu nabízí i vzrušující výkony.

Číst celé

Škoda 450/Felicia, aneb šťastný kabriolet

Za vznikem ikonického československého kabrioletu stála vyhlídka na vysoké příjmy ze západu.

Číst celé

Nissan 200 SX S14 díl 1.: Čtyři roky s dvoukilem

Kupovat japonské auto v Německu je dobrý nápad, ale nejde udělat kšeft, když jde Turek na oběd.

Číst celé

Isdera Imperator 108i: Supersport, který Mercedesu nebyl dost dobrý

Eberhard Schulz byl neobyčejným studentem techniky, jehož práce zaujala i samotné Porsche, ale Mercedes-Benz naopak ne.

Číst celé

Moderní motorsport je nuda a já znám řešení problému

Myslím si, že je moderní motorsport jednoduše nudný. Může za to snaha být rychlejší a rychlejší, která si však vybrala daň v podobě úpadku divácké zábavy.

Číst celé

Koenigsegg CC8S: Fascinující výsledek odhodlání švédského snílka

První model v úspěšné historii Koenigseggu vsázel na nejlepší dostupné technologie a v tabulkách překonal supersport, jímž se inspiroval.

Číst celé