BMW i3s: Geneze petrolheadství budoucnosti

Může se zábava a radost za volantem ukrývat i v malém městském elektromobilu? BMW i3s nás přesvědčilo, že trochu ano.

Když BMW začátkem tohoto desetiletí založilo ekologicky zaměřenou značku BMW i, naráz zaujalo i odradilo některé ze svých fanoušků. Zatímco hybridní i8 přijali jako sportovní auto budoucnosti, malý městský elektromobil i3 je neoslovil. Byl totiž zaměřený na zcela odlišnou cílovou skupinu lidí. BMW i3 se naopak zalíbilo opravdovým zákazníkům, řidičům toužícím po nenáročném voze, a fanouškům technologiím budoucnosti.

Mnichovská značka pochopila životní styl zájemců o elektromobily a nabídla jim model, který vyžaduje minimální údržbu a dá se nabíjet v každém obchodním centru pomocí čipové karty. BMW i3 se rychle zařadilo k nejprodávanějším elektromobilům na trhu. V Německu stojí na vrcholu prodejnosti elektrických aut a v Norsku jde dokonce o nejprodávanější model BMW. BMW si uvědomilo potenciál vlastního elektromobilu a vyvinulo vylepšenou verzi i3s, která má za úkol zaujmout i dřívější odpůrce.

I když se BMW i3s s mírně přepracovaným vzhledem snaží tvářit agresivnějším a sportovnějším dojmem než původní i3, doslova září aurou ekologičnosti. Skelet karoserie je z vyrobený z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny, při jehož produkci dochází k maximálnímu možnému využití obnovitelných zdrojů. Uhlíková vlákna spolu s dalšími lehkými materiály znamenají, že i3s váží 1 340 kilogramů, což je na elektromobil skvělý výsledek. Kromě toho karoserie poutá pozornost i futuristickým designem, k jehož nejpoutavějším křivkám patří zakroucená spodní linie bočních oken.

Nikdy jsem elektromobilům nevěnoval velkou pozornost, ani jsem nepřemýšlel nad jejich vzhledem, ale i3s vypadá naprosto božsky. Vzhledem ke skutečnosti, že BMW představilo prvotní design už před několika lety, pořád působí dojmem, jako by se měl začít vyrábět až zítra. Daleko více i3s zaujme s otevřenými boky, protože se do interiéru nastupuje sebevražednými dveřmi, jejichž zadní polovina se otevírá proti směru jízdy. Nastupování a vystupování z interiéru je usnadněno absencí pevného B-sloupku.

Návrháři se při vývoji exteriéru vyznamenali, ale to nejlepší si schovali do interiéru. Zapomeňte na nepřitažlivé laciné interiéry běžných elektromobilů, protože něco podobného v BMW i3s nenajdete. Vnitřek nezapírá podobnost s běžnými bavoráky, z nichž si tvůrci vypůjčili většinu ovládacích prvků, ale všechno ostatní je přizpůsobeno vjemu budoucnosti. Hlavně v přední části je interiér prostorný a pozice za volantem je relativně vysoká, čímž napomáhá dobrému výhledu ven. Důraz na obnovitelné zdroje je patrný i v interiéru, jehož některé části jsou vyrobeny z recyklovaného plastu.

Divoce tvarovaná palubní deska, netradiční dvouramenný volant a plochá sedadla s opěradly, která vypadají jako vypůjčená z raketoplánu. Přesně takovým dojmem působí stylový vnitřek i3s na každého, kdo do jeho interiéru usedne poprvé. Krása celkového designu je v testovacím voze okořeněna světlým čalouněním, s nímž interiér vypadá luxusněji. Nejdříve je však potřeba si navyknout na rozmístění některých ovládacích prvků, jako například na umístění startovacího tlačítka a voliče směru jízdy na sloupku řízení.

Po stisku startovacího tlačítka se ze zadní části ozve mírné zabzučení elektromotoru a elektromobil je okamžitě připravený k jízdě. Z bezpečnostních důvodů není k  elektromotoru přístup, protože je umístěný pod přišroubovaným krytem pod podlahou zavazadlového prostoru. BMW i3s však pohání elektromotor produkující 184 koní a 270 newtonmetrů, který čerpá energii z osmičlánkové trakční baterie o kapacitě 94 Ah/33 kWh, která je vyrobena z recyklovaného hliníku.

Trakční elektromotor dokáže s BMW i3s divoce cvičit. Podle tabulkových parametrů umí malý elektrický bavorák vystřelit na stovku za 6,9 sekundy, ale naživo to působí výrazně rychleji. Příval akcelerace je naprosto lineární a nezáleží na tom, z jaké rychlosti i3s sprintuje. Vždy je to pěkně rychlé! Důvodem takových pocitů jsou i chybějící vjemy, oproti běžným autům, jako zejména absence zvukového projevu. BMW i3s sice zvenku vydává elektrické bzučení, ale odhlučnění interiéru je natolik kvalitní, že po zavření oken je v interiéru téměř hrobové ticho.

Zpočátku je nutné si zvyknout na fungování elektromotoru, protože nejenže má okamžitou razantní odezvu na plyn, ale vyznačuje se velmi silnou rekuperací. V reálném provozu to znamená, že se dá zpomalovat a brzdit pouhým uvolňováním plynového pedálu. Pokud se řidič rozhodne naučit se jezdit s minimálním používáním konvenčních brzd, je potřeba jezdit předvídavě a správně odhadovat, kdy a jak silně začít rekuperovat. Využít to lze například při jízdě v koloně nebo zpomalování do zatáček. Je to naprosto bezpečné i pro provoz za autem, protože při rekuperaci delší než dvě sekundy se automaticky rozsvěcí brzdová světla.

Síla rekuperace je závislá na zvoleném jízdním režimu. Zatímco ve sportovním režimu s benevolentní stabilizací je rekuperace zpožděná a slabší, v ekonomickém režimu ECO PRO elektromotor rekuperuje okamžitě a silně. Kromě toho je jízdní režim ECO PRO nejvhodnější pro běžné ježdění, protože ačkoliv je charakteristický otupenou reakcí na plyn a doporučenou nejvyšší rychlostí 130 km/h (maximální rychlost i3s je omezena na 160 km/h), i3s si s ním zachovává slušnou pružnou dynamiku. K dispozici je i režim ECO PRO+, který je spíše poslední záchranou pro dojetí k nabíječce, jelikož omezuje fungování některých komfortních systémů, jako například klimatizace.

I když BMW i3s je elektromobil navržený pro každodenní život ve městě, někomu může vadit tuhé nastavení podvozku. Ačkoli je podvozek poddajný a trochu se pohupuje v podélné ose, jízda na nekvalitním asfaltu může být trochu nepříjemná. Jízdnímu komfortu nepomáhají ani dvacetipalcová aerodynamická kola s nízkoprofilovými pneumatikami, kvůli nimž podvozek na nerovnostech občas znervózňuje a stává se trochu uskákaný. Extrémní nepohodlí se ale nekoná, protože tlumiče umí utlumit velké rázy, které se snaží dostat do interiéru.

Nejsem zastáncem elektromobilů, ale BMW i3s si získalo můj zájem něčím, co jsem začal nazývat „petrolheadstvím budoucnosti“. Dříve, než jsem dostal příležitost si BMW i3s vyzkoušet, jsem se setkal s názory, že může být považováno za zakladatele elektrických ostrých hatchbacků. Když nad tím přemýšlím, vlastně nemůžu nesouhlasit. Může se zdát jako další elektromobil, kterých v budoucnu vzniknou stovky, ale ve skutečnosti je takovým, který dokáže bavit.

Zjistil jsem to, když jsem použil BMW i3s k něčemu, k čemu jej zkusí použít pouze malá hrstka majitelů – vydal jsem se s ním na své oblíbené okresky, abych zjistil pravdu o genezi hot hatchů na baterky. Zvnějšku to nevypadá, ale opak je pravdou. Přestože karoserie i3s má zvláštní poměr výšky a rozchodu kol, při rychlé jízdě v zatáčkách to není tolik znát. Karoserie z uhlíkových kompozitů je extrémně pevná a tuhý podvozek zamezuje velkým náklonům. Uzoučké ekologické pneumatiky mají nečekaně dobrou přilnavost, takže i3s nemá snahu ztrácet kontakt s asfaltem. Skvělé agilitě napomáhá i pohon zadních kol a nízké těžiště.

Rychlá jízda po okreskách je návyková a připomíná jízdu na autodromu. Skrze plný plyn se dá užívat si razantního zrychlení elektromotoru, a když je nutno brzdit, stačí jen povolit pedál plynu. O zpomalení se postará silná rekuperace. A brzdy? Jakmile ovládnete brzdění elektromotorem, zjistíte, že je i3s má pouze kvůli krizovým situacím a z psychologického důvodu pro vás a ta velká kola, aby se necítila tak prázdná. Při sportovní jízdě se bohužel ukazuje největší zklamání, kterým je pro mne řízení. Má příjemně strmý převod, ale je mrtvé, nepřenáší žádnou zpětnou vazbu a dokáže zatajit nastávající nedotáčivý smyk.

I nejzarytější odpůrce elektromobilů propadne i3s v okamžiku, kdy poprvé vrazí plyn do podlahy a nechá elektromotor, aby ze sebe vydal to nejlepší. Myslím si, že trvá opravdu dlouho, než se takové zrychlení stane stereotypním. Využívám každé příležitosti někoho předjet, jen abych se znovu nabažil. BMW i3s v běžném provozu nachází pouhé minimum výrazně lepších konkurentů. Ostatní auta se mění v šmouhy a při předjíždění je doslova vyzmizíkujete během několika vteřin. Rychlost, jakou se v i3s dá proplétat provozem, je úžasná.

Rychlost má však v elektrickém bavoráku dvojí význam. Pokud si řidič užívá jeho sportovního režimu často, bude u nabíjecích stanic jako doma. A tím se dostáváme k nejdůležitější vlastnosti elektromobilu – k dojezdu a nabíjení. Ukazatel dojezdu uvádí, že stoprocentně nabitý akumulátor má dostatek energie na ujetí 300 kilometrů. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že opravdu nelže.

Při ekonomičtějším stylu jízdy se spotřebou energie okolo 14,5 kWh/100 km se mi podařilo skutečně dosáhnout udávaného dojezdu. Nutno podotknout, že testované auto je standardní verzí, nikoliv verzí REX s range extenderem. Nejlepší možností externího nabíjení je nabíječka typu Combo, jíž lze dosáhnout osmdesáti procent nabití během 45 minut, ale nemusí být k dispozici všude.

Veřejně dostupnějším způsobem nabíjení je Mennekes, který je přítomen v každém obchodním centru a osmdesátiprocentní nabití zvládne pod tři hodiny. Nabíjet lze i doma, ale majitelům se určitě vyplatí dokoupit originální nabíječku BMW i Wallbox, která je vybavená technologií Mennekes. Dobíjení lze provést i skrze běžnou 230 voltovou síť, ale takové nabíjení je zdlouhavé a vyžádá si až deset hodin čistého času.

Můžeme považovat BMW i3s za povedené auto? Odpovědět na takovou otázku je složité, protože každý z nás má rozdílné požadavky, potřeby a očekávání. To nám však nebrání se zeptat, zda je BMW i3s povedený elektromobil. Když se na něj podíváme pohledem cílové skupiny, určitě ano. i3s jezdí výborně, má dobrý dojezd a nabíjí se přijatelnou rychlostí. Když se na něj podívám svým pohledem benzínového šílence, jsem zaujatý jeho schopnostmi při sportovní jízdě. Možná se opravdu díváme na genezi elektrických sportovních hatchbacků a petrolheadství budoucnosti.

Kde se v České republice projet?

Nepotřebujete vždy na okruh, protože to není místo, kde s Civicem natřete Veyron.

Číst celé

De Tomaso Mangusta: Zabiják Cobry

Italské sportovní auto poháněné americkým osmiválcem nebylo tak drahé, jak vypadalo.

Číst celé

Fiat Abarth 1000 Monoposto: Roztočil se před cílem, ale stanovil rekord

Fiat Abarth 1000 Monoposto da Record byl posledním rychlostním speciálem vozem automobilky a stanovil rekord nezvyklým způsobem.

Číst celé

Pablo Escobar byl závodník, kterého byste nechtěli předjet

Nejslavnější obchodník s drogami byl nadšeným závodníkem, jehož úspěchy byly kromě jiného dosaženy i zastrašováním.

Číst celé

Ferrari 250 GT SWB Breadvan: Pomsta za odmítnuté 250 GTO

Vlivný podnikatel Giovanni Volpi byl podporovatelem továrny Automobili Tourismo Sport, jíž založili bývalí zaměstnanci Enza Ferrariho. Ferrarimu se to pochopitelně nelíbilo a rozhodl se, že Volpimu nedodá jeho objednané Ferrari 250 GTO. Vznešený Ital se proto rozhodl postavit daleko lepší auto a jeho vývojem pověřil talentovaného inženýra Giotta Bizzarriniho. Výsledkem jeho snažení se stal závodní speciál známý jako „Breadvan“.

Číst celé

Aston Martin Ulster: Zvítězit v neděli, prodat v pondělí

Předválečný závoďák, který vznikl jako oslava vítězství továrního týmu v náročném závodě.

Číst celé