Tafheet: Tvrdě postihované arabské driftování

Saúdští hazardéři se snaží vyhrát závod se smrtí, ale často riskují životy svého okolí. Ochránci zákona se s nimi pochopitelně nemažou. Tresty mohou dosáhnout i tisíce ran bičem.

Driftování se po svém oficiálním kategorizování ve světě motorsportu stalo opravdovým fenoménem, který je však starý jako motorismus sám. Jízda řízeným smykem je oblíbeným adrenalinem automobilových nadšenců, který se však někomu může zdát nudně bezpečný. Důkazem tohoto tvrzení může být arabská disciplína Tafheet, jejíž riziko podstupují jen ti nejodváženější.

Tafheet, známý také jako Hajwalah nebo arabské driftování, se v Saúdské Arábii řadí k oblíbeným disciplínám ilegálního pouličního závodění. Tato extrémně nebezpečná zábava se poprvé objevila v pozdních sedmdesátých letech, kdy místní blázni jezdili se továrními auty z autopůjčoven po nově postavených širokých silnicích, nejvíce v okolí hlavního města Rijádu, a snažili se vůz přehazovat od jedné krajnice ke druhé v nepřetržitém smyku.

Vskutku originální driftování se stalo arabským automobilovým kultem, který přežil až do současnosti. Oproti minulým časům se však jezdí s výrazně výkonnějšími auty. Rychlost jízdy se při nebezpečném smykování mnohdy pohybuje i v hodnotách přesahujících 200 kilometrů v hodině. Větším překvapením je, že Arabové dokonce vymysleli několik pevně specifikovaných manévrů.

Jedním z nejnebezpečnějších kousků je Harakat Almawt, který lze přeložit do češtiny jako „pohyb smrti“. Principem tohoto triku je dosažení vysoké rychlosti, při níž je vůz následně vyslán do powerslidu, v němž musí být řízen v co nejvíce přímém směru, dokud sám nezastaví. Dalším rizikovým trikem je Tatweef, při němž se řidiči jedoucí vysokými rychlostmi snaží předjíždět okolní vozidla v řízeném smyku, aniž by se příliš ohlíželi na okolní provoz a jeho hustotu.

Používaná auta jsou přitom ve většině případů sériová a stále vypůjčená z autopůjčoven. Odvážní řidiči se totiž snaží minimalizovat náklady na svou zábavu, takže nejčastěji volí snadno dostupné středně velké sedany s pohonem předních kol. Neobvyklá nejsou ani ukradená auta.

Driftování, krádeží aut a častých fatálních nehod si pochopitelně všimla saúdská policie, která jde nebezpečným pouličním závodníkům tvrdě po krku. Vysokorychlostní driftování přitom často hlásí i samotní obyvatelé měst a okolní řidiči, jež požadují okamžité zatčení zúčastněných kvůli riziku veřejné bezpečnosti.

Arabští drifteři se snaží ochránit svůj koníček před zákonem za pomoci pozorovatelů, kteří za použití mobilních telefonů okamžitě hlásí blížící se policii. Nezákonná sešlost je následně rozpuštěna dříve, než stihnou ochránci zákona dorazit na místo dění. Přestože je policejní reakce rychlá, vyšetřování je často neúspěšné. Jako důkazní materiály však slouží i videozáznamy pořízené při událostech tafheet, jež diváci často zveřejňují na internetu.

Když už se ale policii podaří dopadnout někoho ze zúčastněných závodníků, následné tresty jsou obrovské. V roce 2014 byl zatčen a odsouzen třiadvacetiletý řidič známý jako „The King of Nazeem Neighborhood“. Za hazardování na dálnicích v Rijádu a provincii Al-Qassim mu byl udělen trest v podobě deseti let vězení, tisíce ran bičem a doživotního zákazu řízení.

5 problémů moderních aut. Které to jsou?

S moderními auty jezdím rád, ale v téměř každém z nich se setkávám s prvky, které mi vadí. Jaké?

Číst celé

Jak Detroit pomohl vítězství Američanů ve 2. světové válce

Největší vojenský konflikt v dějinách lidstva poznamenal automobilový průmysl, ale zároveň pro něj byl obrovským přínosem. Víte, jak toto období pobíhalo na území Spojených států amerických?

Číst celé

Peugeot 205 GTi: Malá (ne)řízená střela

Osmdesátá léta se v automobilovém průmyslu nesla v duchu rostoucí popularity rychlých hatchbacků. Volkswagen Golf GTI bývá často označován jejich otcem a prťavý Peugeot by mohl být jejich matkou. Více jak čtvrtstoletí starý hot hatch dodnes funguje jako měřítko pro téměř všechny ostré hatchbacky.

Číst celé

Editorial: Vrhněte se s námi do roku 2019 na plný plyn

Automobilový průmysl v posledním roce zažil několik velkých zvratů, a přestože jím bylo silně otřeseno, do příštího roku se chystá v plné síle. Stejně jako magazín Temple of Speed.

Číst celé

Ford Fairlane 500 Skyliner: Střechu ovládala složitá elektronika

Pevná skládací střecha patří k vítaným prvkům konstrukce kabrioletů. Složitý systém je však velmi nákladný na výrobu a prvním autem se skládacím hardtopem, jehož produkce přesáhla 10 000 exemplářů, byl Ford.

Číst celé

Lamborghini Diablo: Zuřivý býk z corridy

Klínovitý design s oblými hranami a surový dvanáctiválec. Legendární Diablo bylo pravověrným supersportem.

Číst celé