Tafheet: Tvrdě postihované arabské driftování

Saúdští hazardéři se snaží vyhrát závod se smrtí, ale často riskují životy svého okolí. Ochránci zákona se s nimi pochopitelně nemažou. Tresty mohou dosáhnout i tisíce ran bičem.

Driftování se po svém oficiálním kategorizování ve světě motorsportu stalo opravdovým fenoménem, který je však starý jako motorismus sám. Jízda řízeným smykem je oblíbeným adrenalinem automobilových nadšenců, který se však někomu může zdát nudně bezpečný. Důkazem tohoto tvrzení může být arabská disciplína Tafheet, jejíž riziko podstupují jen ti nejodváženější.

Tafheet, známý také jako Hajwalah nebo arabské driftování, se v Saúdské Arábii řadí k oblíbeným disciplínám ilegálního pouličního závodění. Tato extrémně nebezpečná zábava se poprvé objevila v pozdních sedmdesátých letech, kdy místní blázni jezdili se továrními auty z autopůjčoven po nově postavených širokých silnicích, nejvíce v okolí hlavního města Rijádu, a snažili se vůz přehazovat od jedné krajnice ke druhé v nepřetržitém smyku.

Vskutku originální driftování se stalo arabským automobilovým kultem, který přežil až do současnosti. Oproti minulým časům se však jezdí s výrazně výkonnějšími auty. Rychlost jízdy se při nebezpečném smykování mnohdy pohybuje i v hodnotách přesahujících 200 kilometrů v hodině. Větším překvapením je, že Arabové dokonce vymysleli několik pevně specifikovaných manévrů.

Jedním z nejnebezpečnějších kousků je Harakat Almawt, který lze přeložit do češtiny jako „pohyb smrti“. Principem tohoto triku je dosažení vysoké rychlosti, při níž je vůz následně vyslán do powerslidu, v němž musí být řízen v co nejvíce přímém směru, dokud sám nezastaví. Dalším rizikovým trikem je Tatweef, při němž se řidiči jedoucí vysokými rychlostmi snaží předjíždět okolní vozidla v řízeném smyku, aniž by se příliš ohlíželi na okolní provoz a jeho hustotu.

Používaná auta jsou přitom ve většině případů sériová a stále vypůjčená z autopůjčoven. Odvážní řidiči se totiž snaží minimalizovat náklady na svou zábavu, takže nejčastěji volí snadno dostupné středně velké sedany s pohonem předních kol. Neobvyklá nejsou ani ukradená auta.

Driftování, krádeží aut a častých fatálních nehod si pochopitelně všimla saúdská policie, která jde nebezpečným pouličním závodníkům tvrdě po krku. Vysokorychlostní driftování přitom často hlásí i samotní obyvatelé měst a okolní řidiči, jež požadují okamžité zatčení zúčastněných kvůli riziku veřejné bezpečnosti.

Arabští drifteři se snaží ochránit svůj koníček před zákonem za pomoci pozorovatelů, kteří za použití mobilních telefonů okamžitě hlásí blížící se policii. Nezákonná sešlost je následně rozpuštěna dříve, než stihnou ochránci zákona dorazit na místo dění. Přestože je policejní reakce rychlá, vyšetřování je často neúspěšné. Jako důkazní materiály však slouží i videozáznamy pořízené při událostech tafheet, jež diváci často zveřejňují na internetu.

Když už se ale policii podaří dopadnout někoho ze zúčastněných závodníků, následné tresty jsou obrovské. V roce 2014 byl zatčen a odsouzen třiadvacetiletý řidič známý jako „The King of Nazeem Neighborhood“. Za hazardování na dálnicích v Rijádu a provincii Al-Qassim mu byl udělen trest v podobě deseti let vězení, tisíce ran bičem a doživotního zákazu řízení.

Ford GTX1: Víte, že se GT vyrábělo i bez střechy?

Ford GTX1 byl představený na tuningové výstavě SEMA v roce 2005, aby se stal otevřenou verzí amerického supersportu. Vyrobilo se jej přibližně 100 exemplářů, což z něj dělá nevšední auto.

Číst celé

Zrození McLarenu F1: Napadlo nás to při čekání na letišti

Mohlo by se zdát, že si konstruktéři McLarenu vzali velké sousto, když chtěli navrhnout nejlepší auto na světě. Jenže ono se to opravdu podařilo.

Číst celé

Spin-off story. Jak se z neužitečného Opelu stala automobilka Bitter

Velké plány Opelu nevyšly, ale ujmul se toho někdo jiný. Tím byly položeny základní kameny automobilky Bitter, která je aktivní až dodnes. No, aktivní… ale pojďme od začátku.

Číst celé

Ferrari 250 GT SWB Breadvan: Pomsta za odmítnuté 250 GTO

Vlivný podnikatel Giovanni Volpi byl podporovatelem továrny Automobili Tourismo Sport, jíž založili bývalí zaměstnanci Enza Ferrariho. Ferrarimu se to pochopitelně nelíbilo a rozhodl se, že Volpimu nedodá jeho objednané Ferrari 250 GTO. Vznešený Ital se proto rozhodl postavit daleko lepší auto a jeho vývojem pověřil talentovaného inženýra Giotta Bizzarriniho. Výsledkem jeho snažení se stal závodní speciál známý jako „Breadvan“.

Číst celé

BMW Turbo Concept: Futurismus sedmdesátých let

Ukázka nejmodernějších bezpečnostních prvků sedmdesátých let zaujala svým sportovním tělem a předpověděla technický i legislativní vývoj.

Číst celé

BMW Z3: Splněný sen nejen Jamese Bonda

Petr se rozhodl, že se s námi podělí o zážitky se svým vytouženým BMW Z3. Jaký tedy je možný konkurent Miaty?

Číst celé