Subaru SVX se stále nedočkalo opravdového následovníka

Ukázka toho, co inženýři Subaru dokázali v devadesátých letech zkonstruovat. Čtyřmístné GT z Japonska se nikdy nedočkalo svého nástupce.

Klínovité kupé s  designem od studia Italdesign a pokrokovými technologiemi bylo to nejmodernější a nejlepší, co mohlo Subaru na počátku devadesátých let nabídnout. Cílem bylo dokázat „co všechno umíme, když chceme“. Výroba vozu byla neuvěřitelně nákladná, většina komponentů byla zcela nová a v hledáčku Subaru byla i nová sorta zákazníků. Dané GT (ne o sportovní vůz se opravdu nejedná) bylo představeno na Tokyo Motor Show v roce 1989 a vzbudilo velký zájem veřejnosti i médií.

Subaru bylo v tehdejší době známé především „krabicovitým“ tvarem na čtyřech kolech, který byl sice na tehdejší dobu spolehlivý, ale ničím nenadchnul. Model XT a později i SVX proto působily jako z jiného světa. Design je jednou z nejsilnějších stánek tohoto kupé. Nízká a přímá linie auta, s menším zlomem u zadní části, zakončená vkusným spoilerem a dvojitou koncovkou výfuku na mě fungují. Styl vozu nepůsobí vyzývavě a ani agresivně, spíše agilně až sportovně. Nejzajímavější stránkou designu je však neuvěřitelná prosklenost a dělené prosklení oken dveří. Podobná řešení můžeme najít třeba u Bugatti EB 110 a DeLorean DMC-12. Co se týče výbavy vozu, jsou k dispozici elektricky ovládaná všechna okna, včetně střešního. Nechybí elektricky ovládaná kožená sedadla, tempomat a ani automatická klimatizace, která se navíc velmi dobře ovládá. Funguje stejně špičkově, jako zbytek příslušenství v interiéru. Jediný nedostatek, kterého si všimnete hned, když chcete někam odložit telefon nebo nápoj. Není zde snad žádný odkládací prostor! To je však jediná piha na kráse tohoto interiéru.

Motor typu boxer byl, a stále je, jedním z nejlepších a největších (dokud na trh nedorazila Tribeca s 3,8-litrovým agregátem) pohonných jednotek, co Subaru vyrobilo. Přesné typové označení EG33 naznačuje, jaký obsah se ukrýval v jeho útrobách. Nejednalo se o úplně nový motor, ale o vylepšenou jednotku EJ22, kterou můžeme znát především z první generace Legacy. Jednotku  je osazena vícebodovým vstřikováním a čtyřventilovou technikou, takže výsledný výkon byl slušných 231 koní a 309 Nm. To znamená, že na stovku se rozjede za slušných 7 až 8 sekund. Tento motor má charisma na rozdávání, zabírá už od nízkých otáček a kolem omezovače předvádí symfonii, která ladí kdejakému znalému uchu.

Vozu brání v lepší dynamice jak vysoká hmotnost 1590 kilogramů, tak hlavně jen čtyřstupňový automat. Podle země, ve které bylo auto nabízeno, byly dostupné tyto pohony:

  • Systém VTD, který je typický pro Subaru s automatickou převodovkou a funguje tak, že pohon 4×4 je stálý a z poměru 36:64 mezi přední a zadní nápravu se s ohledem na podmínky mění až po 50 / 50.
  • Systém pohonu nazývaný ACT-4, jenž funguje tak, že výkon přechází od 90:10 až po 50:50.

Subaru automatem trochu zničilo vysoký sportovní potenciál motoru a celého vozu. Říká se, že značka nedisponovala manuální převodovkou, která by byla schopna přenést takový točivý moment. Můj názor však je, že automat se do SVX „nastěhoval“ z důvodu prosazení se na americkém trhu a tak nějak se vnutit do povědomí Američanům, kterým se nechtělo „kvedlat“.

Proto se v dnešní době můžeme setkat i s SVX, která má místo archaického čtyřstupňového automatu manuální skříň ze soudobého Legacy či Imprezy. Jedním z hlavních důvodů těchto „swapů“ je fakt, že daná automatická převodovka je nejchoulostivějším prvkem na celém Subaru.

Nejvíce srandy si pochopitelně užijete v zimě za značkou: „Silnice se v zimě neudržuje“. U SVX se navíc vůbec neprojevuje prvotní nedotáčivost a vstupuje rovnou do té druhé fáze, velmi snadno ovladatelné přetáčivosti. S dobrými pneumatikami se tak mistrem rallye může stát při troše cviku úplně každý. Do 5 000 otáček se sice nic výrazného neděje, pak vás ale motor odmění nejen onou návykovou zvukovou kulisou, ale i velmi slušnou dynamikou, podtrhnutou jistým podvozkem. Musíte mít ale na paměti, že navzdory vynikajícímu podvozku, který vám dává pocit bezpečí, je auto poměrně měkké.

Jednoznačným mínusem tohoto povedeného GT jsou automatické převodovky. Je to opravdu nespolehlivá součást jinak povedeného auta, prakticky každou chvíli se ni něco pokazí a oprava není snadná a už vůbec ne levná záležitost. Pokud to s SVX myslíte vážně a chcete využít 100% potenciálu vozu, zaměňte poruchový automat za manuální skříň s odolnější spojkou. Odměnou vám bude jak větší spolehlivost, tak i větší radost z jízdy.

Jako druhý mínus lze brát nabídku druhovýroby a náhradních dílů obecně. Existují specializované internetové obchody, zabývající se Subaru a i konkrétním SVX, ovšem nabídka dílů je pouze „běžná“ (brzdové destičky, kotouče, ložiska atd.).

Plusové body dostává SVX za design, který je neokoukaný a sportovní, velkou vzácnost na silnicích – pravděpodobně potkáte více Lamborghini, skvělý plochý šestiválec a originální futuristický interiér. Je velká škoda, že není žádný pokračovatel řady XT a SVX, tato auta přijela vždy skvěle vypadající a s pokrokovými technologiemi.  Po SVX jsem toužil od začátku, od první chvíle, co jsem to auto viděl. Je to v podstatě můj vysněný sen. A já si ho jednou splním.

Maserati 3500 GT zachránilo značku za 5 minut dvanáct

Luxusní kupé 3500 GT bylo poslední nadějí Maserati, aby uniklo blížícímu se bankrotu. Nejen, že se plán i přes počáteční nejistotu zdařil, ale zároveň do Itálie přinesl důležité prvenství.

Číst celé

Lotus Europa S: Civilizované Elise, které nikdo nekupoval

Několik let před úspěšnou Evorou se Lotus rozhodl navázat na úspěšný model z minulosti. Ke zklamání všech zúčastněných se však jednalo o naprostý prodejní propadák.

Číst celé

Lancia Thema 8.32: Předokolka s motorem Ferrari

Osmiválcová Thema se tvářila jako nenápadné Ferrari pro čtyři, ale více než na závodní tratě byla vhodná pro německý Autobahn.

Číst celé

Za volantem Mazdy RX-7 FC3S. Sen s ještě lepším probuzením!

Když jsme dostali nabídku na setkání s RX-7 FC3S, zajímalo nás jen to, že je pojízdná. Skvělé to ale nebylo jen proto, že jsme se v ní konečně svezli.

Číst celé

Peugeot 106 Rallye: Plecháče, muší váha, ale hlavně radost z řízení

Francouzský hothatch z devadesátých let je jasným důkazem, že i auto plechovými koly může vypadat skvěle.

Číst celé

Nissan GT-R, část čtvrtá: Podvozek a brzdy

Vítáme vás u čtvrtého dílu petidílného seriálu, ve kterém si postupně představujeme japonské kupé Nissan GT-R R35. V této části si povíme něco o podvozkové soustavě a jejím uspořádání.

Číst celé