Subaru BRZ Spec.S: Přemýšlení o principech sportovních aut za volantem limitky

Technický vývoj moderních sportovních aut se posouvá kupředu nezastavitelným tempem. Za vysokými výkony motorů, adaptivními podvozky, velkými brzdami a agresivními bodykity se však častokrát skrývá naprostá nuda. Subaru BRZ Spec.S mi opět ukázalo, že k zábavě za volantem potřebujeme jen málo z toho.

Každý z nás už někdy měl pocit, jako by něco, co zrovna zažívá, zažil už někdy dříve. Přesně takový pocit mám pokaždé, když dostanu příležitost svézt se v Subaru BRZ. Tohle sportovní kupé sice přišlo na trh už v roce 2012 a v současnosti se prodává s několika lehkými modernizacemi, ale stále se mi nedaří ubránit se dojmu, že jsem se s něčím takovým setkal už mnohem dříve.

Moje déjà vu je spojené s vrcholnou érou vývoje japonských sportovních kupé, za jejichž duchovního nástupce je BRZ považováno. V době, kdy jsou auta schopná ovládat přesné meziplyny u manuální převodovky nebo místo zvuku roztočeného vznětového čtyřválce přehrát dobře načasovaný zvuk vidlicového osmiválce, existuje sportovní kupé, které je úplně jiné. BRZ totiž po dlouhých letech na trhu nevyměklo od původní myšlenky a stále je tím, čím vždycky mělo být.

Subaru BRZ je i přes nespočet odpůrců velkým přínosem nejen pro automobilový vývoj, ale hlavně pro řidiče. Když jsem se v BRZ poprvé svezl jako spolujezdec, dlouhé dny jsem o něm uvažoval podobně, jako kdybych našel neznámý artefakt, který mě donutil přehodnotit názor na to, jak má vypadat sportovní auto. BRZ mi tehdy ukázalo, že nejdůležitější vlastností auta potřebnou pro řidičské potěšení není neomezeně dostupný výkon motoru, ale jednoduchost a mechaničnost, jež dělá z řízení opravdový zážitek.

Ačkoliv v tomto staronovém sportovním kupé nesedím poprvé, je trochu jiné než ty předchozí. Jedná se o speciální edici Subaru BRZ Spec.S, jejímiž největšími lákadly jsou odlišený vzhled a podvozek s tlumiči Sachs. Exteriér zdobí unikátní odstín laku Cool Gray Khaki, nová tmavá kola a interiér je vyhotovený v oči přitahující kombinaci světle hnědé kůže, černé kůže a černého semiše. Do České republiky se této verze dodalo pouze 23 kusů.

Poslání Subaru BRZ pro radostnou jízdu je geniálně zhmotněné. Ve sportovním sedadle se za malým volantem sedí nízko v pozici krátké ruce – dlouhé nohy a řidič má v zorném poli jen to nejpotřebnější. Přístrojovému štítu dominuje velký otáčkoměr se světelným indikátorem pro blížící se přeřazení, který se rozsvěcí krátce před dosažením červeného pole otáček. Ostatním menším přístrojům nebyla dána taková důležitost, ale v BRZ nechybí ani důležitý digitální ukazatel o teplotě motorového oleje.

Právě ono prosté zaměření na řidiče je hlavní předností Subaru BRZ a důvodem, proč si jej nejvíce oblíbili opravdoví nadšenci vzpomínající na staré dobré časy, kdy auta nedala nic zadarmo a bylo nutné s nimi pracovat správně. Celé auto působí, jako by bylo navržené v minulosti, přičemž byla složka o jeho vývoji nalezena až v tomto desetiletí. Co tím myslím? Naprostá většina techniky použitá pro jeho fungování působí jako ze staré školy.

Inženýři Subaru (a Toyoty) udělali při vývoji všechno proto, aby auto dokázalo nabídnout puristický řidičský zážitek. Pod kapotou je uložený atmosférický dvoulitrový čtyřválcový boxer, který je kvůli výkonu 200 koní a točivému momentu 205 newtonmetrů předmětem vášnivých internetových diskuzí. Je pro sportovní auto s provozní hmotností přibližně 1 320 kilogramů taková hnací síla dostačující, nebo ne?

Když se na to podívám svým subjektivním pohledem, vlastně záleží na konkrétní situaci. Při předjíždění se opravdu může zdát, že je BRZ na dnešní poměry slabé a pomalé, ale při projíždění technických zatáček mám naopak pocit, že je výkonu tak akorát, aby auto bylo bezpečně zábavné a mohl si jej užít i méně zkušený řidič, aniž by se musel bát. Klíčovou vlastností motoru je charakter, který se v něm skrývá – je to atmosféra každým coulem.

Výkonová špička se nachází v 7 000 otáčkách za minutu, což je těsně před začátkem červeného pole otáčkoměru. Aby Subaru BRZ uhánělo krajinou hodně rychle, je potřeba ho ždímat jako citron. Zábavu a radost za volantem umocňuje lineární růst hnací síly, která spolu s chraplavým řevem motoru graduje s každou další otáčkou. Abych se přiznal, nejsem milovníkem zvuku atmosférického čtyřválcového boxeru, ale oceňuji upřímnost konstruktérů, protože zvukový doprovod je opravdový a není přehrávaný z reproduktorů.

Šestistupňovou manuální převodovku bych dával některým dalším automobilovým výrobcům příkladem výborně odvedené práce. Při zařazení jedničky auto lehce cukne dopředu, čímž umocňuje mechaničnost konstrukce, dráhy řazení jsou krátké a přesné, rychlosti zapadají s decentním cvaknutím, převody jsou přiměřeně dlouhé a vhodně rozmístěné pedály a odezva motoru umožňují snadné meziplyny.

Skutečná příčina, proč o Subaru BRZ mluvím s absolutní jistotou jako o nejlepším dostupném sportovním kupé současnosti, se ale ukrývá v jeho klasické koncepci. Hravé naladění auta a úžasná souhra jednotlivých komponent jsou hlavní předností BRZ. Karoserie je tuhá a uložení kompaktního boxeru v přední části umožnilo dosažení nízkého těžiště a ideálního rozložení hmotnosti 50:50.

Největší zásluhu na výborných jízdních vlastnostech má samotný podvozek. Přestože je tuhý, dobře tlumí nerovnosti a nepřenáší rázy do interiéru, takže lze s BRZ jezdit každý den, aniž by to bylo otravné. Když se ale rozhodnu jet v BRZ rychle, podvozek je ještě lepší. Ptáte se, zda použité tlumiče Sachs dělají nějaký rozdíl oproti běžné verzi? Abych řekl pravdu, asi bych musel mít hodně najeto alespoň s obyčejným BRZ, abych zaznamenal možné rozdílné chování verze Spec.S.

Přesné strmé řízení je vybavené moderním elektrickým posilovačem, ale vzhledem ke zvolené tuhosti a celkovému nastavení se chová podobně, jako starší konstrukce s hydraulickým posilovačem. Rychlou jízdu usnadňuje i upovídaný charakter řízení, jehož pomocí má řidič dokonalý přehled o dění pod předními koly.

Pečlivé naladění podvozku a výkon motoru dovolují řidiči, aby s autem pracoval citlivě a hrál si s jeho přilnavostí. Jezdit s BRZ rychle v čisté stopě je velmi snadné a vzhledem k perfektnímu vyvážení a naladění auta není jízda na limitu nijak děsivá. Brzdy jsou pro zkrocení kinetické energie malého kupé dostatečně silné a nejsou přeposilované, takže umožňují přesné dávkování.

Přetáčivost nastává čitelně a plynule, takže auto dává dostatek času na potřebné kontra. Většina neplánovaných driftů vzniká hlavně neuváženým a neopatrným přenosem hmotnosti. BRZ nedisponuje takovou hnací silou, aby se ve vyšších rychlostech na suchém povrchu utrhlo působením výkonu. To se stává až v mokrých či jinak kluzkých podmínkách. A je to velká zábava. Driftovat se Subaru BRZ totiž dokáže i vaše babička.

Rychlá jízda za volantem Subaru BRZ je jednou z nejsnazších a nejvíce návykových věcí, které lze v automobilovém světě dělat. Jízdní projev BRZ je takový, jako by bylo navržené v minulosti, ale vyráběné až dnes. Předvídatelné a čitelné sportovní kupé je jako řidičská škola na čtyřech kolech. S každou další chvílí za jeho volantem s ním jezdíte rychleji a rychleji. Stačí i méně řidičských schopností k tomu, abyste dokázali jezdit na hraně jeho schopností. Tohle auto vás to totiž naučí. Na rozdíl od mnoha jiných moderních sportovních aut se s ním dá intuitivně pracovat. A to je ten důvod, proč je Subaru BRZ skvělé. Pořád si myslím, že je to nejlepší běžně dostupné řidičské auto současnosti.

Autosalon v Detroitu roku 2004. Jaká auta se představila před 15 lety?

Výstava NAIAS 2004 se nesla v duchu odvážných konceptů i znovuzrození automobilových ikon z minulosti.

Číst celé

Škoda 1100 OHC: Šest desetiletí malého závoďáku

Ohlédnutí za československým závodním vozem, který v těchto týdnech slaví šedesáté výročí od svého vzniku.

Číst celé

Ferrari Testarossa: Unikátní bylo i obutí

Zářivý červený lak Rosso Corsa, vyklápěcí světla a vidlicový dvanáctiválec uložený uprostřed. V osmdesátých letech byla Testarossa snem puberťáků, dnes se stává ceněným klenotem v automobilových sbírkách po celém světě.

Číst celé

Chcete Porsche 911 Carrera S? Tohle jsou jeho servisní náklady

Po vzoru Ferrari F430 jsme se rozhodli zjistit servisní náklady dalšího exkluzivního sportovního vozu, jímž je Porsche 911 Carrera S generace 997. Na kolik tahle sranda vyjde?

Číst celé

Porsche 550: První závoďák značky si oblíbil James Dean

Historicky první závodní Porsche, do jehož historie se otiskla nesmazatelná stopa v podobě tragického úmrtí amerického herce Jamese Deana.

Číst celé

MG F: Je to o srdci

Roadster s motorem uprostřed, který je méně známou součástí své kategorie. Jak se s ním žije?

Číst celé