Sportovní auta ztělesňující zklamání. Tahle se vážně nepovedla

Čtyřkolové ikony si připomínáme každým dnem, ale co auta, na něž mnohdy zapomínáme? Vybrali jsme šest takových, na něž svět zapomněl právem.

Za více než 120 let trvající dobu přinesla automobilová historie mnoho fantastických ikonických aut, na něž rádi vzpomínáme. Čas od času si připomeneme i neprávem zapomenutá auta, která mnohdy skrývala mnoho technických zajímavostí a třetí kategorii tvoří auta, jež byla zapomenuta právem.

Nelze tvrdit, že je konstruktéři udělali špatná záměrně. Jejich neúspěchu mnohdy pomohla špatná politická rozhodnutí, kvůli nimž se jim lidé vysmívali už v době jejich vzniku a špatnou pověst si drží do dnešních dnů. S touto myšlenkou jsme sestavili seznam vozů, které mohou být milované svými národy či ukrývat důležitá prvenství, ale i přesto bychom je při úklidu garáže hodili do popelnice určené automobilovému odpadu. Některá z nich se navíc už dlouhodobě objevují na seznamech nejhorších aut všech dob.

Ford Mustang II

Uvedení první generace Mustangu v roce 1965 otřáslo světem a z pony caru pro mladé se stal okamžitý hit. Druhá generace se však narodila v těžkých časech pro americkou ekonomiku významně ovlivněnou ropnou krizí. Následkem těchto faktorů v roce 1973 vznikl Mustang II vycházející ze strašlivého modelu Pinto, který měl ještě ke všemu velmi daleko k jakýmkoliv sportovním vlastnostem.

Základní čtyřválec nabízel slabých 90 koní a zlepšení nepřišlo ani s příplatkovým šestiválcem nabízejícím dalších 17 koní. Už tak nízké výkony byly později sraženy montáží katalyzátoru, kvůli němuž motory disponovaly výkony 83 a 97 koní. Přestože se později objevil i opravdový pětilitrový osmiválec namontovaný do útrob silné verze King Cobra, zůstává druhý Mustang nezajímavým autem, které bylo pomalé, ošklivé a špatně vyrobené.

Renault Fuego

Sportovně zamýšlený Renault Fuego se dostal do výroby na úplném konci sedmdesátých let jako lidová alternativa Porsche 914 a byl duchovním předchůdcem nedávné Laguny Coupe. Počátek následujícího desetiletí byl zlatými časy pro výrobu zábavných aut s pohonem zadních kol, jaká navrhlo například BMW nebo Ford. Jenže Renault chytil vývoj Fuega doslova za špatný konec a udělal obrovskou chybu, jelikož se rozhodl pohánět kola přední části.

Od zklamání nepomohla ani dobová reklama, v níž vůz propagoval slavný Alain Prost. Renault Fuego byl totiž až děsivě pomalý a i přeplňované verzi zabral sprint na stovku déle než 10 vteřin. Navzdory inovacím, jako je bezklíčové odemykání s dálkovým ovladačem a ovládání hlasitosti rádia na volantu, si Fuego se špatnou dostupností náhradních dílů získalo pověst nežádoucího auta a začalo se množit na trhu s ojetinami.

Škoda Rapid

Rapid přišel na trh v roce 1984 v roli nástupce Škody Garde a ve skutečnosti nebyl zamýšlený jako sportovní auto. Jenže kvůli jeho koncepci jej tak svět může vidět, jelikož motor uložený vzadu evokuje představu Porsche 911 pro chudé. Ačkoliv byl Rapid poháněný třináctistovkou o 58 koních spojenou s pětistupňovým manuálem, ve skutečnosti byl až nečekaně pomalý. S časem 16,5 sekundy mu sprint na stovku trval déle než Ladě 2106!

Zároveň tu byla nízká kvalita výroby a špatná spolehlivost, k níž se řadily časté sklony k přehřívání, jelikož byl dlouhý chladicí systém náchylný na zavzdušňování se. Oproti běžným škodovkám tehdejší doby se ovládal lépe, ale i tak byly jeho přetáčivé jízdní vlastnosti na hony vzdálené od dobrého standardu. To bylo způsobeno špatně navrženou koncepcí, kdy motor přetěžoval zadní nápravu a přední část byla naopak až příliš lehká.

Pontiac Fiero

Na Fiero z roku 1983 se váže důležité prvenství, jelikož se jednalo o první masově vyráběné americké auto s motorem uloženým uprostřed. Ekvivalent Toyoty MR2 byl na papíře lákavým malým agilním autem a přesně tak jej přijali novopečení majitelé. Ti jej však začali velmi brzy nenávidět, jelikož Fiero bylo velmi nákladným na údržbu, což způsobovalo i komplikované nezávislé zavěšení kol. Kapitolou za sebe bylo podobně jako u Rapidu zavzdušňující se chlazení s chladičem uloženým vpředu a dlouhým potrubím k motoru uprostřed. Častým problémem byly i požáry způsobené mechanickým poškozením hnací jednotky při jízdě.

Karoserie vyrobená z ocelového prostorového rámu a plastových panelů byla s hmotností 1 135 kilogramů překvapivě těžká. Se základním čtyřválcem byl Pontiac Fiero pomalý a dynamiku výrazně nezlepšila ani výkonnější verze s vidlicovým šestiválcem. Posledním hřebíčkem do rakve se stala lehoučká Honda CRX nabízející sportovnější svezení. V dnešních dnech jsou opravdu zachovalá Fiera velkou raritou, jelikož byla většina z nich postupem let přestavěná do podob replik italských supersportů.

Plymouth Prowler

Prowler přišel na trh v roce 1997 a nezvyklými tvary měl odkazovat na slavnou éru hot rodů. Ve skutečnosti byl ale ošklivý a použitým hnacím ústrojím měl k nadupaným slavným autům daleko. Chrysler se rozhodl jej osadit 3,5 litrovým vidlicovým šestiválcem o pouhých 214 koních. Vysokým výkonům nepomáhal ani čtyřstupňový automat a obrovská zadní kola s pneumatikami o šíři 295 milimetrů.

Retro počin Chrysleru nebyl rychlý, zábavný a ani praktický. Kufr byl natolik malý, že dealeři nabízeli podobně tvarovaný přívěs, jímž se snažili uspokojit požadavky zákazníků toužících po cestování s nebem nad hlavou. V době Chevroletu Corvette C5, BMW M5 E39 a Hondy NSX byl Prowler velkým šlápnutím vedle a jako základní sportovní vůz nabídky byl příliš drahý.

Cadillac XLR

Seznamte se s XLR, nejexkluzivnějším Cadillacem minulého desetiletí. Vlajková loď sportovně laděných modelů byl typický roadster s velkým motorem, pohonem zadních kol a nezávislým zavěšením, jehož základ tvořila platforma Y shodná s Chevroletem Corvette C6. Luxusně vybavený Cadillac byl ale větší a těžší než Corvette a ještě ke všemu byl výrazně dražší.

Standardním motorem byla 4,6 litrová atmosférická jednotka V8 o výkonu 320 koní, výkonnější variantu XLR-V poháněla kompresorem přeplňovaná jednotka 4.4 V8 o 443 koních. I s takovým výkonem byl ale roadster ve sprintu pomalejší než limuzína STS-V se stejným motorem a zároveň ani nedosahoval dynamických vlastností Corvette.

Příběh závodního Mercedesu-Benz W154 ze sbírky Národního technického muzea

Každé auto, stejně jako každý člověk, má svůj tajemný příběh. Už jste někdy stáli v muzeu nad nějakým exponátem a říkali si: „Sakra, co má tohle auto asi za sebou?“ Podobnou otázku jsme si položili, když jsme v Národním technickém muzeu stáli nad jedním historickým závodním Mercedesem.

Číst celé

Dodge Challenger SRT Demon: 5 důvodů proč je zběsile rychlý

Že už Hellcat nemohl být rychlejší? V Dodge si mysleli opak a rovnou takové auto postavili. Představujeme řešení, která dopomohla k dosažení šílených výkonů.

Číst celé

Lotus 7 byl autem, které člověk načmárá za víkend

Maličký Lotus je dodnes důležitým měřítkem při porovnávání moderních lightweightů. Přestože se jedná o nejslavnější model malé automobilky z Británie, nikdy to neměl jednoduché.

Číst celé

Rolls-Royce Phantom I: Dostatečný výkon a maximální luxus

Luxusní Rolls-Royce Phantom I, oficiálně pojmenovaný „40/50 New Phantom“, byl nástupcem typu Silver Ghost a nahradil ventily na boku válců modernějším rozvodem OHV.

Číst celé

Ze závodních tratí přímo na silnice. Zrození modelů Porsche Rennsport

Motorsport patří do historie Porsche odjakživa. Modely, které nám tento fakt připomínají nejvíce nesou bájné označení RS. Zajímali jste se někdy o to, jak šly za sebou?

Číst celé

RUF: Mistrný fanatismus

Sporťáky stuttgartské automobilky v jejich historii upravoval kde kdo, ale jedna značka se je snažila udělat výrazně lepší a brutálnější při zachování tovární kvality.

Číst celé