Sláva automobilovým outsiderům

Co si představíte, když se řekne Outsider cars?

Nedávno jsem se procházel Facebookem, až mi nabídl přidat se do skupiny Outsider cars. To mě zaujalo, připadá mi to vlastně docela dobrý nápad. Automobilových legend máme 3 pytle, jmenuje se po nich automobilová slavnost i naše rubrika pro zajímavé vozy. Jenže jsou i auta, která jsou zajímavá, aniž by byla legendami. Občas jsou dokonce outsidery. Auta, která jsem dávno zapomněl, že existují a přitom neprávem. A o takových si chci něco přečíst.

Navnaděn touto myšlenou jsem se přidal do skupiny a očekával jsem ráj na zemi. Vlákno, kde se majitelé Peugetu 607 hádají s majiteli Renaultu Vel Satis, kdo má komfortnější auto, do čehož hází nesouvisející vtípky řidič třídveřové Hondy HR-V z přelomu milénia. O post níž bych našel majitele první Subaru Tribecy ptajícího se do pléna, co si myslí o jeho záměru koupit Smart Brabus Roadster, načež mu majitel nejlevnějšího Maybachu 57 z Mobile.de, který jako daily jezdí se Suzuki Kizashi odpovídá, že by raději šel do MG F nebo si připlatil a koupil prvního Boxstera. Čekal jsem přehlídku aut kronikáři opomenutých, přitom skrývajících plno šťavnatých příběhů.

Než jsem stačil nahlédnout dovnitř – zřejmě šlo o uzavřenou skupinu -, napsala mi slečna nebo paní s vytuněným Golfem IV oznamujíc mi, že je zakladatelkou skupiny, která pořádá srazy, které mají svá pravidla: Nehejtit, nehulit trávu a negumovat. Upřímně, nevím k čemu jinému než k hejtění jsou vytuněné Golfy dobré. Ve skutečnosti nevím, jestli vůbec lepší auto na hejtění existuje. Každopádně, tohle nevyšlo. Proběhlo malé mrzení, ale myšlenka zůstala.

Myšlenka, že existuje spousta zajímavých příběhů, které jsme ještě neslyšeli o autech, která stojí v koutě tak jako Charlie z románu Stephena Chboskyho. Myslím, že stále ještě musíme zjistit, k čemu je dobrá Mazda MX-6 a možná pár z vás dodnes nevědělo, že jedno z nejošklivějších nejrozporuplnějších aut na světe, Fiat Multipla, byla vystavována ve věhlasném Muzeu moderního umění MoMA v New Yorku jako ukázka toho nejlepšího, co (tehdy současný) design konce devadesátých let dokáže.

Když budu toto léto alespoň z půlky tak produktivní, jak bych chtěl, sem tam se o outsiderech a antilegendách, hrdinech všedních dnů i naprostých prodejních propadácích rozepíšu a přinesu i já nějaké zajímavé čtení. V této sféře automobilových outsiderů se může zdát zajímavé každému něco jiného, proto jsme zvědaví i na vaše tipy a návrhy – napište nám do komentářů. Nebo, pro ty odvážnější z vás je tu Křeslo pro hosta, kde vás rádi necháme zazářit. 

Ze sedačky dokonale sériové Miaty NA s ošklivo-krásnými mrkačkami vás zdravím: Outsiderům zdar!

PS: Jo, a nechte prosím inkriminovanou facebookovou skupinku žít. Hejtit je přece zakázáno.

Edit po vydání článku: Vážně toho nechte, slečna není zvědavá na sprosté výlety, které ji někteří nyní píšou. Zas tolik toho neudělala, když si tuní Golfa. 🙂

Argonaut Smoke mohl být Veyronem konce padesátých let

Znáte příběh prototypu, který mohl jako první na světě získat status supersportu?

Číst celé

Dodge Challenger: Počátek příběhu amerického vyzyvatele

Příchod pony cars pro jednotlivé automobilky znamenal naději na vysoké zisky. S tímto cílem koncern Chrysler zkonstruoval vůz, který se stal nejen prodejně úspěšným, ale i filmovou hvězdou.

Číst celé

Toyota 2000 GT: Nissanu nebyla dost dobrá, Toyotě ano

Celý svět Toyotu vnímal jako nudnou značku, která vyráběla praktická auta. V roce 1965 se to však změnilo a Toyota všem vytřela zrak fantastickým sportovním kupé.

Číst celé

Ferrari F40: Oslava čtyřicátin, která vstoupila do dějin

Rally skupiny B zaujala mnoho značek, u kterých bychom v současnosti nečekali účast v podobném šampionátu. Jednou z nich bylo i Ferrari, jenž se nakonec nestihlo zúčastnit, ale zkušenosti z vývoje přeneslo do návrhu jednoho z nejlepších superaut všech dob.

Číst celé

Stanovení rekordu McLarenem: „Nepojede více než 391 km/h“

V březnu roku 1998 byl zelený prototyp McLarenu F1 s interním označením XP5 dopravený na testovací okruh Volkswagenu v Ehra-Lessien, aby stanovil nový světový rekord. Přečtěte si jeho příběh.

Číst celé

Citroën M35: Wankel, který prý uspěl

V druhé polovině minulého století si s koncepcí motoru podle původního návrhu Felixe Wankela hrálo velké množství automobilek. Ve francouzském Citroënu se dokonce rozhodli, že jej budou testovat na lidech.

Číst celé