Skrytá hrozba v motoru Jaguaru XK8. V čem je problém?

V motorovém prostoru Jaguaru XK8/XKR vyrobeného před rokem 2000 se ukrývá nebezpečné tajemství. Nikasilem ošetřené stěny válců totiž mohou znamenat problém.

Jaguar XK8/XKR z konce devadesátých let představuje zajímavou příležitost pro nákup elegantního auta za dostupné peníze. Dříve, než ale začnete zkoumat výhodnost koupě a stav jednotlivých komponent a celého auta, je nutné začít zkoumáním základních věcí. K těm se v případě tohoto vozu řadí rok výroby a sériové číslo motoru. To vše za účelem zjištění, zda se v motoru konkrétního exempláře nachází nikasilem ošetřené stěny válců, nebo ne.

Jaguar se rozhodl ošetřit vývrty válců ve zbrusu novém osmiválci nikasilem, protože tento tvrdý a tření redukující materiál zaznamenal úspěch v motoristickém sportu. Nicméně, krátce po uvedení modelu XK8/XKR na trh, začal Jaguar dostávat zprávy o neochotných startech a snížení výkonu motorů sériově vyráběných vozů.

Později se objevily stížnosti o úplném selhávání motorů a ještě častěji se začaly tyto problémy projevovat u zákazníků sídlících mimo domovskou Velkou Británii. Jaguar samozřejmě při vývoji podrobil motor XK8/XKR náročným testům, které však byly provedeny při použití benzínu s nízkým obsahem síry, který byl typický pro palivo prodávané ve Velké Británii.

Znatelně vyšší koncentrace síry v palivech v zahraničí však znamenala, že uvnitř válců motoru docházelo k tvorbě kyseliny sírové. Kdokoliv s nadšením pro chemii si okamžitě uvědomí, že se jedná o spolehlivý recept na katastrofu. Kyselina sírová totiž doslova požírala ošetření nikasilem, což umožnilo pístním kroužkům ještě více poškodit stěny válců. Takové negativní vlivy mohly vést až k úplné ztrátě kompresních tlaků uvnitř motoru nebo jeho zadření.

Důvod špatné funkce motorů byl pro Jaguar opravdové zklamání. Jednalo se totiž o stejný problém, jemuž se inženýři chtěli vyhnout použitím nikasilu. Nejprve začaly selhávat motory na exportních trzích, ale postupem času se začaly projevovat problémy i ve Velké Británii, kde tvorbě kyseliny sírové napomáhaly nižší teploty okolního prostředí.

S největšími problémy se setkali hlavně majitelé, kteří se svým XK8/XKR dělali převážně jen krátké jízdy, kvůli čemuž motor nepracoval v optimální teplotě. Pokud se řadíte k vlastníkům XK8/XKR vyrobeného před rokem 2000, je samozřejmé, že váš motor obsahuje nikasil. Odolnější ocelové vložky válců byly totiž v motoru využívány až po roce 2000. Vozy z pozdějšího období produkce by tak měly být bezpečnou sázkou na jistotu.

Znamená to, že byste v případě nákupu XK8/XKR měli úplně odmítnout exempláře vyrobené před rokem 2000? Mnoho lidí by samozřejmě radilo odjet, ale pokud se vyhlédnuté auto chlubí opravdu zachovalým stavem, záleží na opatrném posouzení, zda by se mohl potenciální problém skutečně objevit. Při rozhodování může pomoci i změření kompresních tlaků jednotlivých válců a porovnání s výrobcem předepsanými hodnotami.

Snadným ohledáním sériového čísla VIN lze snadno zjistit, o jaké auto se jedná. Jaguary s šestimístným číslem na konci VIN ukazují na nikasil, zatímco vozy vybavené pětimístným číslem používají ocelové vložky válců. Prozradit skutečný stav může i výrobní číslo motoru. Jednotky s číslem 008181043 nebo vyšším mají bezproblémové ocelové vložky. Jaguar zároveň vystavil nové záruční listy všem stávajícím vozidlům, které se potýkaly s problémovým nikasilem.

Jaguar krátce po zjištění problému začal pracovat na vylepšení motoru a následně začal s výměnami v rámci svolávacích akcí. Potvrzením záruční výměny motoru je plaketa uvádějící „Genuine Jaguar Exchange Product“ na klikové skříni. Pokud motor nese „problémové“ sériové číslo a není přítomna výše zmíněná plaketa, je pravděpodobné, že nebyl vyměněn. V takovém případě se vyplatí zhodnotit další výhody, které by mohlo konkrétní vozidlo nabídnout a pokusit se zjistit historii jeho provozování a údržby.

U většiny Jaguarů XK8/XKR pořízených ve Velké Británii motory neprojevují příznaky, které by naznačovaly jejich opotřebení – neochotné spouštění, hrubý nekultivovaný chod a nízký výkon. Pokud je motor v současnosti v dobrém stavu, je velmi nepravděpodobné, že by v budoucnu mělo dojít k fatální závadě. Moderní benzín má totiž výrazně nižší obsah síry, než benzín z dob, kdy byl Jaguar XK8/XKR uveden na trh.

Je opravdu škoda, že problémy s degradací nikasilu poškodily reputaci motorů XK8/XKR, protože jinak poskytují solidní výkon a zároveň nabízí přijatelnou spotřebu paliva. Nebojte se pořízení Jaguaru XK8/XKR, protože stačí jen správně a opatrně hledat.

Život s Mazdou RX-8: Točí lehce, chytá těžce

Redakční Mazda RX-8 se těší usilovné údržbě a velkému zájmu na Legendách, ale i tak zlobí.

Číst celé

BMW 507 málem potopilo celou značku

Původně to měl být jistý úspěch, ale již po krátké době by byli všichni zúčastnění raději, kdyby je to nikdy nenapadlo.

Číst celé

Argonaut Smoke mohl být Veyronem konce padesátých let

Znáte příběh prototypu, který mohl jako první na světě získat status supersportu?

Číst celé

SWRT: Příběh hvězdného rally týmu

Modro-žluté zbarvení se stalo stejně ikonické, jako dunivý řev čtyřválcového boxeru. Znáte příběh továrního rally týmu Subaru?

Číst celé

23. duben 1987: Chrysler kupuje Lamborghini

Lamborghini se za sedm let pod křídly Chrysleru začalo stavět na vlastní nohy a pomohlo Američanům s vývojem legendárního Viperu.

Číst celé

Porsche 911 Carrera 3.2 aneb jak roztočit historickou 911?

A pointa je venku – letitého youngtimera, kterého mi svěřil jeho majitel, jsem roztočil do hodin. V minulých dnech jsem totiž měl tu čest řídit Porsche 911 Carrera 3.2 z roku 1986 a trochu jsem to přehnal. Co se vlastně toho dne stalo, když mi do rukou svěřili toho kdysi rychlejšího brouka? A jaký je to pocit, když takové auto řídíte?

Číst celé