Škoda Octavia RS 2.0 TSI: Rozloučení s odcházející generací

Škoda Octavia RS 3. generace pomalu končí, takže jsme se s ní naposled svezli, abychom se rozloučili s naším oblíbeným rodinným autem.

Škoda Octavia RS patří k těm rychlejším autům z Mladé Boleslavi, ale už trochu zastarává a zanedlouho se dočká nástupce. Mladoboleslavská automobilka při oslavách šedesátého výročí Octavie představila netrpělivě očekávanou 4. generaci, se kterou přichází důležité změny. Ty nejzásadnější jsou podřízeny zpřísňujícím se emisním limitům, protože automobilka oficiálně oznámila, že nabídka motorizací obsáhne hybridní pohon.

Odcházející 3. generace Octavie se představila v prosinci 2012, ale výraznou se stala až po představení faceliftu v lednu 2017. Kontroverzní design s rozdělenými předními světlomety z pera Jozefa Kabaně zpočátku vypadal podivně, ale postupem času uzrál a zkrásněl. Faceliftované Octavii nechybí svéráznost, která nejlépe vyniká s agresivním bodykitem sportovně laděné verze RS.

Od představení faceliftu v roce 2017 se exteriér a interiér Octavie RS příliš nezměnil. Největší změnou bylo upuštění od tradičních ručičkových ukazatelů, které nahradil moderní digitální přístrojový štít z Kodiaqu RS a dalších nových modelů značky. Důležitou modernizaci si vyžádala nejnovější emisní norma Euro 6d-TEMP a přesnější metodika měření emisí WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures).

Automobilka musela ukončit výrobu nejostřejší Octavie RS 245, ale její nejlepší prvky použila v běžné verzi. Původní základní zážehovou Octavii RS poháněl přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI o 230 koních, ale ten se při modernizaci dočkal posílení na 245 koní a 370 newtonmetrů. Modernizovanou Octavii RS s převodovkou DSG jsem testoval na začátku léta, ale na poslední chvíli jsem využil příležitost otestovat i vůz se standardní manuální převodovkou.

Už v testu verze s dvouspojkovým automatem DSG jsem uvedl, že ačkoli motor disponuje stejným výkonem jako ve verzi RS 245, bohužel není podobně výbušný. Nevyhnutelné podřízení se emisním limitům otupilo reakci motoru na plynový pedál, což platí i v autě s manuálem. Octavia RS se sedmistupňovým DSG je jízdně rychlejší, ale velká prodleva kickdownu prodlužuje reakci na plyn.

Rozhodnutí, která převodovka je pro zážehovou Octavii RS lepší, závisí na požadavcích řidiče. Osobně preferuji manuál, protože je lépe sladěný s motorem. DSG se neustále snaží motor podtáčet, čemuž se s manuálem lze vyhnout. Převodové poměry jsou dobře nastavené, takže motor umí jezdit po městě i na čtyřku, aniž by se dusil. Kromě toho je manuál celkem přesný a dělá z Octavie RS řidičštější a zábavnější auto.

Modernizovaná Octavie RS má standardně dodávaný elektronický diferenciál VAQ, který dříve byl exkluzivní výbavou RS 245. Chytrý diferenciál znatelně omezuje nedotáčivost pod plynem a rozděluje točivý moment mezi poháněná přední kola v nejvhodnějším poměru pro zajištění nejlepší možné trakce a přilnavosti, jíž má Octavie RS spoustu i díky nezávisle zavěšeným kolům s víceprvkovou zadní nápravou.

Octavií RS jsem vyzkoušel už několik, ale konečně mám pocit, že jsem našel téměř bezchybnou. Testované auto má standardní osmnáctipalcová kola, s nimiž není tvrdé jako s příplatkovými devatenáctkami. Předchozí testovaná Octavie RS s DSG byla vybavena standardním obyčejným podvozkem, ale tato má příplatkový adaptivní podvozek Dynamic Chassis Control, s nímž je příjemně pohodlná. Největším problémem obou podvozků jsou devatenáctipalcová kola, se kterými je Octavia RS až zbytečně tvrdá.

Škoda Octavia RS 3. generace dorazila na konec svého životního cyklu. Trochu mne mrzí, že k posledním vyráběným motorizacím nepatří pikantní RS 245. Automobilka již oficiálně potvrdila, že další generace Octavie RS bude představena v průběhu roku 2020. Zachová si turbodmychadlem přeplňovaný zážehový dvoulitr, ale tentokrát s nejvyšším výkonem okolo 250 koní. Inženýři se musí při vývoji opravdu snažit, protože si nastavili laťku docela vysoko.

Lamborghini Diablo: Zuřivý býk z corridy

Klínovitý design s oblými hranami a surový dvanáctiválec. Legendární Diablo bylo pravověrným supersportem.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Olej je život, život je olej

Dlouho jsem nechápal, proč je tolik RX-8 zanedbaných a zničených. Trvalo mi necelých 24 hodin, abych pochopil.

Číst celé

Mini Cooper: Legenda z Rallye Monte Carlo

Mini se stalo závodní legendou již při svém testování, ale až nasazení na Rallye Monte Carlo dokázalo, že velké divadlo lze zahrát i s malým kašpárkem.

Číst celé

HSV Commodore Group A SS: S bodykitem proti konkurenci

Australský sedan Holden HSV Commodore VL Group A SS udržel krok s konkurencí díky propracovanému bodykitu vyvinutému za pomoci specialistů z Tom Walkinshaw Racing.

Číst celé

Nejslavnější Shelby GT500 na světě. Jak vznikla novodobá Eleanor?

Hlavní hvězdou filmu Gone in 60 Seconds nebyl Nicolas Cage, ale unikátní Shelby GT500 z roku 1967, který se proslavil jako „Eleanor“.

Číst celé

Lancia Stratos Sibilo: Sportovní vůz budoucnosti podle vizí 70. let

Sedmdesátá léta patřila k obdobím, kdy návrháři realizovali vášnivé představy o sportovních vozech budoucnosti. Stratos Sibilo byl jedním z nich.

Číst celé