RUF: Mistrný fanatismus

Sporťáky stuttgartské automobilky v jejich historii upravoval kde kdo, ale jedna značka se je snažila udělat výrazně lepší a brutálnější při zachování tovární kvality.

Historie německé firmy RUF je plná extrémních úletů, ale bez humoru a s důsledností, jako Německo samo. O tom vypovídá už to, že jako základ volí hlavně Porsche 911, tedy  model s koncepcí s motorem vzadu. Ta  je podle mnohých šílená sama o sobě, ještě před extrémními úpravami. Nazvat RUF tunerem by nebylo na místě, nejen proto, že má od roku 1981 statut samostatné automobilky. I samo Porsche je tak bere a dodává nelakované skelety vozů, tzv. “white bodies”.

Než Alois Rüf mladší udělal z firmy Auto RUF v Pfaffenhausenu specialistu na Porsche, fungovala již od roku 1939 jako autoservis a benzínka. Během čtyřicátých let také experimentovali s vlastním designem vozidel a v roce 1955 vzešel prototyp autobusu, se kterým objížděli Německo. Pozitivní ohlasy podpořily myšlenku Aloise Rufa rozšířit podnikání právě o autobusy. Později firmu převzal jeho syn, přičemž začal pracovat na tom, jak obdivované automobily Porsche udělat ještě lepší.

Jeho prvním, kompletně upraveným modelem, bylo Porsche 930 Turbo s motorem vyvrtaným na 3.3. Nový tovární řidič Stefan Roser se ihned ujímá své role. Ptáte se, jak se dokázal tak dobře vyjezdit, že mu připadl post hlavního testovacího pilota? Stefanovo první auto byl Volkswagen Beetle, častý terč vtipů ve spojení právě s 911, kvůli stejné koncepci uložení motoru za zadní nápravou. Měl knihu o skandinávském, rozevlátém jízdním stylu. Se severskými rozhozy a limity se poté seznamoval na sněhu. Při poměřování s Mini  jeho kamarádů byl prý brouk rychlejší jen do kopce. Jako další, silnější „cvičku“, dostal od otce Porsche 914.

V roce 1983 nabídli vlastní pětistupňovou převodovku pro 911 Turbo, které mělo do té doby pouze čtyř kvalt. O rok později s touto převodovkou zdolávají rychlost 300 kilometrů za hodinu, dříve než samo Porsche. Když jako první do 911 namontují dvě turba při stavbě legendárního CTR “Yellowbird“, zůstávají u užších rozměrů základní Carrery, kvůli ještě vyšší maximální rychlosti. Potýkají se u toho s problémem protáčení zadních ráfků uvnitř pneumatik, což vyřeší speciálními bezpečnostními pneumatikami zůstávajícími na kole i po vážném defektu. CTR řízené Stefanem se jízdou plnou driftů stává na osm let nejrychlejším vozem na Nordshleife. Rekord zajel v provozu jízd pro veřejnost, což bylo tenkrát jen pár lidí, protože vlastně až samotný záznam Stefanovi jízdy s CTR přitáhl na trať větší masu nadšenců. Ve spolupráci s Fichtel a Sachs vyvíjejí systém elektronické spojky, který umožňuje řadit klasickou pákou, ale pouze se dvěma pedály, což při zachování zážitku z řazení pomáhalo ke snadnější jízdě po městě a na rychlých úsecích. Na začátku devadesátých let začínají svá sedmnáctipalcová kola vyrábět i o palec nebo dva větší. Při přípravě CTR2 Sport pro americké závody do vrchu Pikes Peak, došlo k rozšíření rozšíření a instalaci velkého křídla na velké křídlo. Porsche si za zadní nápravu nikdy nedovolilo dát více, než šestiválcový boxer, RUF na stejné místo u RGT-8 montuje vidlicové osmiválce vlastní výroby. Ani klasické uložení motoru 911 není Aloisovi svaté, neboť v roce 2007 přišel s CTR3 s motorem uprostřed, kvůli kterému nastavuje zadní polovinu vozu trubkovým rámem.  A jako jedni z prvních Němců prodávali vlastní elektromobil, samozřejmě 911. Motory v autech RUF jsou silnější, než soudobé “ekvivalenty” od Porsche.

Vzhledem k odvážnosti jejich práce je pozoruhodné, že si stále udržují přízeň Porsche, k náklonnosti zřejmě přispívá činnost renovace starších modelů, špičková kvalita a ponechání rozpoznatelných prvků, zejména světel. Rufy ale snadno odlišíte, automobilka udržuje designový jazyk z jejího raného období a má i vlastní detaily a polstrování, které někdy používají i v motorovém prostoru. Jako správní úpravci RUF inovují, naštěstí ale stále uznávají klasické, mechanické hodnoty. Vyznat se v celém označení modelů je složité, protože vyrobí na přání cokoliv. Většinou dostanete ještě silnější auto, než si objednáte, jak se mnohokrát potvrdilo při nezávislých měřeních, což Alois Rüf ml. příznačně okomentoval tím, že v Pfaffenhausenu mají větší koně. Manuál je samozřejmostí a nikdo netvrdí, že se dál dělat nebude, takže se nenapálíte jako ti, kteří koupili od překupníků 911R. Volíte si mezi širokými a šípovitými bodykity, můžete  mít atmosferické plnění, kompresor, jedno nebo dvě turba a přihodit třeba kola s centrální maticí. Letos rozprodali malou a extrémně drahou sérii moderních reinkarnací původního CTR. Utajeně pro něj vyvinuli vlastní karbonový rám, kvůli stabilitě je prodloužené oproti originálu a tlumiče má uložené horizontálně. Přes maximální sofistikovanost prostě vyrábí brutální auta, v jejich promyšlenosti se evidentně skrývají také emoce, foneticky vyjádřené asi jako RUF RUF RUF. Vždyť sama firma při  představování  zmiňuje zvuky turbodmychadel lapajících po dechu, skučení wastegate a práskání výfuku.

Nissan GT-R, část třetí: ATTESA a převodovka

V našem pětidílném seriálu se věnujeme konstrukci Nissanu GT-R R35. Kolem tohoto vozu koluje spousta mýtů a polopravd. Podrobných informací v českém jazyce také příliš nenajdete. Tak jen do toho!

Číst celé

Chcete Porsche 911 Carrera S? Tohle jsou jeho servisní náklady

Po vzoru Ferrari F430 jsme se rozhodli zjistit servisní náklady dalšího exkluzivního sportovního vozu, jímž je Porsche 911 Carrera S generace 997. Na kolik tahle sranda vyjde?

Číst celé

5 problémů moderních aut. Které to jsou?

S moderními auty jezdím rád, ale v téměř každém z nich se setkávám s prvky, které mi vadí. Jaké?

Číst celé

Poznejte ostrov Man a poslechněte si přitom Mustang Bullitt

Ford pokračuje v seriálu o nejlepších silnicích v Evropě. Tentokrát předvedl nový Mustang Bullitt na trati motocyklového závodu Isle of Man Tourist Trophy.

Číst celé

Porsche 911 Carrera RSR Turbo 2.1: Když atmosféra nestačí

Inženýři ze Stuttgartu zjistili, že jejich závodní atmosférické motory byly na vrcholu možností a vydali se cestou přeplňování. Carrera RSR Turbo 2.1 se stala prvním pokusem použití turbodmychadla v okruhové 911.

Číst celé

Summer Story: Valentino Balboni zachraňuje dívky v nesnázích

Čtyři krásné dívky, tři skvělé automobilové ikony a galantní Valentino Balboni. Po zhlédnutí filmečku Summer Story si budete přát, aby Simon Kidston natočil celovečerák.

Číst celé