Rolls-Royce Sweptail: Nejdražší britské auto všech dob

Na zakázku vyrobený Rolls-Royce Sweptail má odhadovanou hodnotu přes 13 milionů dolarů. To jej dělá nejdražším autem z Velké Británie.

Navrhování automobilů se během posledních desetiletí výrazně změnilo. Krátce poté, co automobily nahradily kočáry tažené koňmi, výrobci kočárů změnili své podnikání na zakázkovou výrobu unikátních karoserií. Bohatí zákazníci si v továrnách vyrábějící automobily kupovali pouze podvozky s motorem a nechali zručné návrháře, aby pro jejich nové auto vytvořili jedinečnou karoserii na míru. Toto odvětví inženýrství vytvářelo nádherná auta, která dnes uznáváme jako opravdová mistrovská díla.

Automobilový svět je v současnosti velmi odlišný. Masová výroba luxusních a exkluzivních vozidel omezuje potenciální zákazníky, kteří si většinou mohou vybírat pouze z omezeného vzorníku laků a čalounění a obložení interiéru. Stále ale existuje několik výrobců automobilů, jež mají zakázkovou výrobu karoserií ve své DNA a umožňují vytváření speciálních projektů, které následují umělecké vize minulosti. Jedním z takových vozů je Rolls-Royce Sweptail.

Rolls-Royce má se zakázkovou výrobou pro nejbohatší zákazníky na světě velké zkušenosti. Britská továrna umí splnit i nejnáročnější přání zákazníků, k nimž patří použití diamantů, nalakování zlaté barvy při použití skutečného zlata nebo tvorba náročných souhvězdí vyrobených z optických vláken, která jsou součástí čalounění střechy. Neexistuje přání, s nímž by si Rolls-Royce neporadil. Co jiného můžeme čekat od výrobce zaměstnávajícího jediného muže, který maluje ozdobné linky na karoserie.

Čtyři roky před oficiálním představením Rolls-Royce Sweptail ve Villa d’Este na břehu jezera Como britská značka vyslechla myšlenku uznávaného znalce značky. Jeho záměrem bylo navrhnout moderní vůz, který znovuzrodí umění mistrů karosářů. Nevyžádalo si to příliš přesvědčování, aby anonymní kupec podepsal objednávku. Součástí obchodu bylo, že může ovlivnit design vozu, do jehož příprav se v tu chvíli pustili návrháři značky.

Speciální model vznikl na podvozku Rolls-Royce Phantom VII Coupe a pohání jej tradiční vidlicový dvanáctiválec o zdvihovém objemu 6,75 litru. Rolls-Royce nikdy neusiluje o maximální jízdní výkon, ale pro účely Sweptailu můžeme motor o výkonu 453 koní považovat za adekvátní.

Elegantní karoserie navazuje na tradiční designový směr Art Deco, který je synonymem moderních vozů Rolls-Royce, historických vozů Rolls-Royce a luxusních jachet. Siluetu Sweptailu nejvíce ovlivnily modely Phantom II Streamline Saloon a Park Ward 20/25 Limousine Coupe z první poloviny třicátých let. Tupé přídi dominuje tradiční vzpřímená mříž chladiče a dlouhá kapota.

Výjimečný interiér je vyrobený za pomoci nejkvalitnějších materiálů, jejichž spojení vytváří královský luxus. Otevření sebevražedných dveří odhaluje velká kožená křesla, prvotřídní dřevo, leštěné kovové povrchy a panoramatickou střechu. Za sedadly je vytvořená dřevěná police pro zavazadla, jejíž součástí jsou skleněné prvky, které v noci svítí. Na deštníky ve dveřích jsme u vozů Rolls-Royce zvyklí, ale Sweptail nabízí i přenosný kufřík na laptop z uhlíkových vláken a třešničkou na dortu je mechanismus, který odhaluje lahev šampaňského a dvě křišťálové sklenice. Na zdraví!

Rolls-Royce Sweptail je krásný v každém smyslu, ať už se jedná o design vozu nebo sofistikované funkce. Továrna nikdy nezveřejnila jméno majitele vozu, ani kolik za něj zaplatil. Spekulace odborníků tvrdí, že cena přesahuje 13 milionů amerických dolarů. Pokud je toto číslo pravdivé, právě si čtete o nejdražším autě, které ve Velké Británii kdy vzniklo. Rozhodně jde o nejdražší auto, které kdy Rolls-Royce vyrobil.

Každý Rolls-Royce je ručně vyráběn v Anglii na úrovni, jíž nedosazuje jakákoliv jiný sériově vyráběný vůz. Montážní linka je spíše jako továrna na umění a dílny vyrábějící čalounění a dřevěné obložení jsou jako jemně naladěný orchestr. Za výrobou Rolls-Royce Sweptail se ukrývá opravdové řemeslo, jehož ztělesněním je soška Spirit of Ecstasy.

Stanovení rekordu McLarenem: „Nepojede více než 391 km/h“

V březnu roku 1998 byl zelený prototyp McLarenu F1 s interním označením XP5 dopravený na testovací okruh Volkswagenu v Ehra-Lessien, aby stanovil nový světový rekord. Přečtěte si jeho příběh.

Číst celé

Volvo Tundra: Vedení se bálo sériové výroby, tak design vykradli Francouzi

Volvo se na konci osmdesátých let pustilo do odvázaných kreací. Za touto stojí studio Bertone vedené Marcellem Ganidinim. Volvo ovšem pak nesebralo odvahu pustit Tundru do sériové výroby. Co naplat, odvahu nakonec sebral někdo jiný.

Číst celé

Prozradíme vám rozdíl mezi boxerem a plochým motorem

Ferrari v sedmdesátých letech označilo jeden ze svých motorů jako boxer, ale ve skutečnosti lhalo světu. Jaká je skutečná pravda ukrytá v útrobách typu Berlinetta Boxer?

Číst celé

Cizeta V16T byla prvním šestnáctiválcovým supersportem

Z možné podoby připravovaného Lamborghini Diablo se stal malosériový supersport nesoucí design z pera Marcella Gandiniho a složitý motor, ale díru do světa neudělal.

Číst celé

Bandama Rally 1972: Závod, který nikdo nedokončil

Ačkoli má téměř každá rally svého vítěze, v historii motorsportu se objevil jeden podnik, v němž neuspěl žádný z účastníků.

Číst celé

Toyota Celica GT-Four: Mazaný restriktor měl ošálit komisaře

Úspěch v motorsportu byl pro Toyotu důležitý a byla ochotna vyzkoušet cokoliv, jen aby získala náskok před konkurencí. Dokonce i upravený restriktor turbodmychadla, který porušoval pravidla stanovená FIA.

Číst celé