Proč Mazda testuje RX-8 na Nürburgringu? Co se za tím skrývá?

Připadám si jako v roce 2008, kdy Mazda na Nürburgringu testovala modernizovanou verzi RX-8. Proč se podobná auta prohání na stejné trati i dnes?

Nadšenci z celého světa netrpělivě vyhlížejí okamžik, kdy Mazda oficiálně oznámí vývoj nového sportovního vozu modelové řady RX. Posledním z „rotačních experimentů“ byla Mazda RX-8, jejíž produkce byla ukončena v roce 2012. Není tomu tak dávno, co Mazda vydala prohlášení, že všichni uvnitř společnosti sní o návratu rotačního motoru, ale musí se zaměřit na projekty, které vydělávají skutečné peníze.

Inženýři značky pracují na postupném vývoji nového „dieselu na benzín,“ neboli technologii motoru SkyActiv-X, platformy s pohonem zadních kol a řadového šestiválce pro budoucí generaci Mazdy 6 a elektromobilu, jehož součástí bude malý range extender tvořený rotačním motorem. O vývoji nového wankelového sportovního vozu ale v oficiálním prohlášení nepadla jediná zmínka.

Krátce předtím se na internetu objevily nákresy patentů Mazdy, na kterých byl prezentován nový rotační motor využívající konstrukční řešení, jež nebyla použita na žádném předchozím motoru. Fanoušci rotačních Mazd jej identifikovali jako jednotku 16X, přezdívanou Renesis II, která byla prezentována na tokijském autosalonu 2007 uvnitř konceptu Mazda Taiki. Renesis II sliboval nižší hmotnost použitím hliníkových housingů (13B-MSP Renesis z RX-8 je měl litinové), přímé vstřikování paliva a nejvyšší výkon až 300 koní.

Jak to s vývojem motoru 16X dopadlo, bohužel nevíme, ale protože od jeho představení uběhlo přibližně dvanáct let, můžeme očekávat, že projekt byl smeten ze stolu. Nebylo by měsíce, kdy se na světě neobjeví nové spekulace ohledně vývoje wankelového motoru. Zatímco Mazda tvrdí, že wankel vyvíjí pouze jako range extender pro elektromobily v podobě malé jednorotové jednotky, přilévá další a další vodu do velkého moře záhad. Ptáte se, co tím myslím?

Youtuber Carspotter Jeroen na Nürburgringu natočil dvojici lehce zamaskovaných RX-8. Může se zdát, že by se mohlo jednat o nevinný žertík dvou majitelů a fanoušků, ale oba vozy byly natočeny během dne, kdy okruh byl vyhrazený pro testování automobilek. Proč Mazda oprášila poslední wankelový model dlouhých sedm let po ukončení jeho produkce? Testuje něco, co se dá v RX-8 snadno ukrýt?

Ačkoliv Mazda v nedávných prohlášeních tvrdí, že na wankelu nepracuje, dřívější informace hovořily o skutečnosti, že exotickou koncepci motoru průběžně vyvíjí několik nadšených inženýrů. Dostali zelenou, aby si nový výsledek svého snažení konečně vyzkoušeli? Na internetu si lze přečíst názory, že se určitě jedná o muly testující vyvíjený řadový šestiválec SkyActiv-X, ale musel bych být hluchý, abych tomu uvěřil.

Stačilo mi podívat se na přiložené video, abych se stoprocentní jistotou poznal, že pod kapotou testovaných aut je wankel (nejspíše atmosférický). Může to být často spekulovaný nový motor pro budoucí auto, které můžeme označovat jako RX-9? Upřímně, těžko říct. Zpřísňující se emisní limity a donedávna stagnující zájem o sportovní vozy mezi zákazníky jsou důvody, proč lze vývoj nového rotačního motoru považovat za hodně komplikovaný. Už během produkce RX-8 začal svět střízlivět z lásky k wankelům, protože nejvíce vozů bylo prodáno během prvních let výroby a zvýšení zájmu zákazníků nepomohla ani pozdější modernizace, která se na rozdíl od původní verze neprodávala na českém trhu.

Existují hned dva důvody, proč se Mazda rozhodla testovat starou RX-8. Určitě jste si všimli, že ačkoliv je oproti minulým dobám nižší zájem o sportovní vozy, v posledních měsících se tento segment začíná rozrůstat. Toyota začíná dodávat zákazníkům novou GR Supru a Nissan před několika měsíci potvrdil vývoj nástupce zastaralého 370Z. Svět bohatne a s ním opět roste hlad po sportovních vozech. Dokazují to i neustále rostoucí prodeje značek jako Ferrari nebo McLaren.

I přestože se oba vozy tváří a znějí jako RX-8, opravdu mohou být zástěrkou při testování nového motoru. Druhou možností může být obyčejné testování dříve vyráběného modelu, aby si inženýři připomněli, co dříve navrhli. Mazda totiž vyvíjí novou platformu pro vozy s pohonem zadních kol, kterou kromě nové Mazdy 6 chce využívat i Lexus. Mazda RX-8 je navíc poslední velkou zadokolkou, jíž automobilka vyráběla.

Uvnitř vozů se tak nemusí ukrývat nic speciálního, ale to zase nevysvětluje maskovací polepy. Obě testovaná auta jsou modernizované RX-8 (známé jako Series II), ale při porovnání s fotografiemi nenacházíme rozdílné rysy, které by mohly naznačovat nepatrně zvětšené vstupy vzduchu v nárazníku. Pokud by tomu tak bylo, mohli bychom tvrdit, že známé karoserie ukrývají motor, jemuž nestačí otvory navržené pro starý Renesis. Oba prototypy přitom nejsou viditelně nové. Modré auto má zašlé kryty předních světlometů a černé auto bylo na Nürburgringu vyfoceno už v roce 2017. Tehdy mělo nepřehlédnutelnou úpravu chlazení a fotografie dokonce prozrazují, že bylo vyrobeno jako poslední verze Spirit R.

Ať Mazda testuje RX-8 z jakéhokoliv důvodu, doufáme, že se brzy dozvíme pravdu. Jako majitele RX-8 a fanouška rotačních Mazd by mne oficiální oznámení vývoje RX-9 určitě potěšilo. Zároveň doufám, že vám moje drobná rekapitulace potenciálního vývoje wankelu od ukončení výroby RX-8 ukázala, co se teoreticky může dít ve vývojových střediscích Mazdy.

Zastřel a ujeď 1/3: Předváleční gangsteři měli smysl pro eleganci

Mafiáni předválečné doby vsázeli na pancéřování, eleganci a výkon motoru. Těchto 6 aut patřilo k jejich oblíbeným volbám.

Číst celé

Výrobu Jaguaru XK120 zdržel poválečný nedostatek

První sportovní vůz Jaguaru, který vznikl po druhé světové válce, byl mimořádným úspěchem. Těšil se velkému zájmu ze strany zákazníků, dařilo se mu na závodních tratích a dokonce se zařadil mezi nejrychlejší auta své doby.

Číst celé

Den Země: Nejlepší zelená auta na závodní okruh

Oslavujeme mezinárodní svátek Den Země trojicí nejlepších zelených aut, se kterými se nemusíte bát vyrazit na váš nejbližší závodní okruh. Nebo s nimi můžete vyrazit do Zeleného pekla, když už jsme u té zelené.

Číst celé

Škoda 1100 OHC: Šest desetiletí malého závoďáku

Ohlédnutí za československým závodním vozem, který v těchto týdnech slaví šedesáté výročí od svého vzniku.

Číst celé

Do výroby BMW M3 Touring chyběl jen kousek

Inženýři BMW o em-trojku s velkým kufrem zabojovali poctivě, ale nestačilo to.

Číst celé

Fiaty S.61, S.74 a S.76: 4 válce a objem až 28,3 litru

Závodění bylo před první světovou válkou opravdovou chlapskou záležitostí. Důkazem jsou tyto Fiaty s ohromnými čtyřválci.

Číst celé