Porsche 989: Panamera konce osmdesátých let

Čtyřdveřové luxusní Porsche se mělo stát zajímavou alternativou kupé 928. Razantní pokles zájmu o osmiválcové GT však předznamenal předčasné ukončení jeho vývoje.

Když Porsche v roce 2009 vstoupilo s modelem Panamera do světa superrychlých limuzín, mezi skalními fanoušky rozvířilo debatu, zda to bylo opravdu potřeba. Panamera se zařadila po boku podobně chladně přijatého SUV Cayenne a stala se vozem, který značce pomohl vydělávat potřebné peníze na opravdové sportovní modely.

První myšlenka čtyřdveřového rychlého sedanu se však v Porsche objevila už v polovině 80. let, kdy vzrostly prodeje luxusního kupé 928. Manažeři společnosti se rozhodli připravit praktický, ale výkonný vůz, který by se mohl stát zajímavou alternativou k osmiválcové 928. Vedením vývoje byl pověřen Dr. Ulrich Bez, jemuž byly předány odpovídající instrukce. Nové auto mělo být luxusní a komfortní, ale zároveň muselo nabízet dostatek sportovních vlastností, aby bylo schopné zatopit konkurenčním autům od Mercedesu-Benz a BMW.

Vývoj započal v roce 1988 a Bez jej vzal doslova od podlahy, jelikož navrhl zbrusu novou platformu využívající motoru uloženého vpředu a pohonu zadních kol. Potřebnou hnací sílu vytvářel kapalinou chlazený vidlicový osmiválec s úhlem rozevření válců 80°, jehož výkon dosahoval přibližně 300 koní. Přestože byl motor dostatečně silný, jen málokdo zná jeho skutečný zdvihový objem, který se údajně pohybuje mezi 3,6 a 4,2 litry.

Mezitím, co Bez připravoval auto po technické stránce, návrhář Harm Lagaay se ujal vnějšího vzhledu. Prototyp nesl kulaté elegantní křivky, jež později ovlivnily další modely, z nichž nejvíce sportovní kupé 911. K takovým prvkům se řadí například světlomety supersportu 959 později použité na 993 či celkové tvary a koncová světla, která byla později přepracována a použita na 911 generace 996.

Dr. Ulrich Bez však opustil Porsche v září roku 1991, kvůli čemuž byl následně zastaven vývoj prototypu 989. Dalšímu postupu nepřál ani razantní pokles prodejů 928, což dovedlo vedení společnosti k přehodnocení životaschopnosti dalšího modelu nákladného na vývoj. Nízký celkový zisk Porsche v letech 1989-1991 dával jasně najevo, že by neopatrný postup mohl být až příliš riskantní.

Z toho důvodu byl vývoj čtyřdveřového Porsche 989 v lednu 1992 definitivně zrušen. Porsche dříve tvrdilo, že jediný vyrobený prototyp ve stříbrné barvě byl následně zničen, ale později přiznalo jeho existenci a umístění v továrním depozitáři. Stuttgartská značka si jej i nadále ponechává ve své sbírce a čas od času z něj udělá jeden z exponátů v továrním muzeu.

Sportovně laděná osmdesátá léta. Na tahle auta svět zapomněl

Osmdesátky přinesly hroznou módu, velké množství hudebních pecek a sportovně laděná hranatá auta. Jenže automobilový svět na některá z nich zapomněl, takže jsme se rozhodli oprášit pět z nich.

Číst celé

Shelby GT350: Nejrychlejší auto na světě je to z půjčovny

Shelbyho první Mustang navázal na úspěchy divoké Cobry a stal se natolik úspěšný na okruzích, že si jej lidé půjčovali u Hertze jen kvůli tomu, aby mohli závodit.

Číst celé

Stanovení rekordu McLarenem: „Nepojede více než 391 km/h“

V březnu roku 1998 byl zelený prototyp McLarenu F1 s interním označením XP5 dopravený na testovací okruh Volkswagenu v Ehra-Lessien, aby stanovil nový světový rekord. Přečtěte si jeho příběh.

Číst celé

Tucker 48 prý neuměl couvat. Byla to lež

Falešné zprávy se šířily světem dávno před příchodem internetu. Jedna z lidových legend dokonce tvrdila, že revoluční Tucker 48 neuměl couvat. To však bylo daleko od pravdy.

Číst celé

Aston Martin Ulster: Zvítězit v neděli, prodat v pondělí

Předválečný závoďák, který vznikl jako oslava vítězství továrního týmu v náročném závodě.

Číst celé

Volvo T6 Roadster: Co se stane ve Vegas, zůstane ve Vegas

Ne vždy si ve Volvu mysleli, že jejich jediným údělem je zachraňovat lidi a planetu. Vraťte se s námi do roku 2005 a přivítejte Volvo T6 Roadster.

Číst celé