Peugeot 508 1.5 Blue HDI: Designová fascinace

Nová generace Peugeotu 508 působí v pražských ulicích jako jezdící UFO. Podařený design prostě nejde přehlédnout.

V současné nabídce automobilek z celého světa lze najít opravdu nádherná auta, ale jen některá z nich v mých očích oplývají až dechberoucí krásou. Ačkoliv se neřadím k obdivovatelům umění, dost možná jsem našel auto, jež bych okamžitě zaparkoval do interiéru nejbližší galerie s nejnovějšími uměleckými díly. Je jím zbrusu nový Peugeot 508.

Už od první chvíle mě nová 508 fascinuje designem připomínajícím nedalekou budoucnost. Mezitím, co mi předek připadá poněkud rozporuplný kvůli tvaru denního svícení, dokonale vynikne až ve tmě. Jelikož nová generace zatím není na našich silnicích častá, zajímalo by mě, co si říkají řidiči jedoucí proti mně za tmy při pohledu na rozsvícené Full LED světlomety. Zadní část s tmavým panelem splývá s černou perletí a opravdu hezká grafika svítilen vytváří tajemný dojem. Peugeot 508 na první pohled jednoznačně vypadá jako prestižní limuzína mezitím, co ale nezastává její pozici v nabídce.

Po otevření dveří s bezrámovými okny se člověku odhalí pro Peugeot typický nezvyklý interiér, který svými sedadly, tvary palubní desky a zběsile navrženým volantem dotváří futuristický vzhled vozu. Celkový design mi po usednutí do vozu připomněl Star Wars, přestože jsem zapůjčené 508 okamžitě dal přezdívku „Enterprise“. Vůz je moderními tvary a hlavně interiérem až příliš podobný smyšleným vesmírným plavidlům.

Testovaný exemplář je vybavený druhým nejvyšším stupněm výbavy Allure, v němž ale bohužel chybí parkovací kamera. Ačkoliv si někteří z vás právě teď uplivli, pravdou je, že je z nové 508 špatný výhled dozadu skrze vnitřní zpětné zrcátko kvůli malému zadnímu oknu. Čím si mě však Peugeot okamžitě získal je moderně designovaný a vcelku rychlý infotainment, jež se kromě dotykové obrazovky ovládá i mechanickými tlačítky z hliníku na palubní desce, které svým tvarem a rozmístěním až nápadně připomínají klávesy klavíru.

Z uživatelského hlediska má ale interiér několik drobných chyb. Francouzi jsou národem, jež se snaží vylepšit věci, které výrazné zlepšení nepotřebují. V případě 508 může být vhodným příkladem právě atypický tvar volantu. Ten mi navíc při mém vhodném nastavení pozice za ním zakrývá spodní část digitálního panelu zobrazujícího nejnutnější informace o jízdě. Z několika různých nastavení zobrazení přístrojů si však vybere každý a osobně jsem kvůli zažitému zvyku zvolil variantu s kulatým otáčkoměrem a rychloměrem.

Nový Peugeot 508 se mi dostal do rukou v poněkud zvláštní specifikaci, kterou si zákazníci v České republice normálně neobjednají. Stupeň výbavy Allure je totiž svázán se základním dieselem 1.5 Blue HDI se šestistupňovým manuálem. Kde je háček? Danou výbavu totiž u dealera objednáte pouze s některým z motorů skombinovaných s osmistupňovým automatem EAT8.

Když už jsem načal technickou stránku auta, pojďme se jí rovnou věnovat. Testovaná 508 se hýbe za pomoci malého vznětového motoru, který v kombinovaném jízdním režimu nabízí spotřebu nižší než 6 litrů na 100 kilometrů. Už jen tenhle parametr z krásného liftbacku dělá auto určené hlavně delším komfortním cestám. Podvozek je výborně naladěný a spolu se sedmnáctipalcovými koly s poměrně vysokým profilem pneumatiky snadno filtruje i větší nerovnosti, jichž je plná Praha a její blízké okolí.

Zvláště na okreskách se projeví, že základní 508 rozhodně není určená sportovní jízdě. Motor pochopitelně nerad pracuje ve vyšších otáčkách a dlouhé řízení s dvěma pastorky (citlivější nastavení funguje v nižších rychlostech a při parkování, tužší pak při běžné jízdě) poskytuje jen málo informaci o předních kolech. Přestože je auto v zatáčkách při rozumných rychlostech stabilní, je z něj cítit, že je projíždí jen, protože musí. Jelikož vyznávám tužší nastavení řízení, při každé jízdě zapínám sportovní režim upravující nastavení jeho posilovače.

Pokud to mám celé shrnout na závěr, Peugeot 508 v testované konfiguraci není dokonalým autem, protože mi k jeho jízdnímu projevu nesedí manuální převodovka, ale rozhodně není špatným autem. Ať už se jedná o nádherný moderní design, který bude stárnout pomalu, kvůli němuž mě tohle auto opravdu baví, nebo komfortní naladění podvozku. Nový Peugeot je skvělý společník na dlouhé cesty a s výkonnějším motorem a automatickou převodovkou EAT8 půjde o výborné rodinné auto.

Argonaut Smoke mohl být Veyronem konce padesátých let

Znáte příběh prototypu, který mohl jako první na světě získat status supersportu?

Číst celé

Ze závodních tratí přímo na silnice. Zrození modelů Porsche Rennsport

Motorsport patří do historie Porsche odjakživa. Modely, které nám tento fakt připomínají nejvíce nesou bájné označení RS. Zajímali jste se někdy o to, jak šly za sebou?

Číst celé

Toyota AE86: Z obyčejné Corolly legendou díky animáku a driftu

Fenomén známý nejen fanouškům japonských vozů, ale snad všem automobilovým nadšencům. Corolla patří mezi základní stavební kameny japonské tuningové a driftové scény. Ceny sériových kusů rostou do závratných výšin a přitom jen málokdo ví, jaká ta sériovka doopravdy je. Víte, co je ten základ?

Číst celé

Sportovní auta ztělesňující zklamání. Tahle se vážně nepovedla

Čtyřkolové ikony si připomínáme každým dnem, ale co auta, na něž mnohdy zapomínáme? Vybrali jsme šest takových, na něž svět zapomněl právem.

Číst celé

Fiaty S.61, S.74 a S.76: 4 válce a objem až 28,3 litru

Závodění bylo před první světovou válkou opravdovou chlapskou záležitostí. Důkazem jsou tyto Fiaty s ohromnými čtyřválci.

Číst celé

Shelby GT350: Nejrychlejší auto na světě je to z půjčovny

Shelbyho první Mustang navázal na úspěchy divoké Cobry a stal se natolik úspěšný na okruzích, že si jej lidé půjčovali u Hertze jen kvůli tomu, aby mohli závodit.

Číst celé