Pět předválečných závoďáků, které pravděpodobně neznáte

Pětice závodních aut, v nichž jezdili jen ti nejbláznivější muži na planetě. Kolik z nich znáte?

Závodní auta vždy přitahovala odvážné blázny, z nichž se stávali báječní muži v šílených strojích. Pravda, na dnešní vcelku bezpečné závoďáky první věta článku neplatí, ale když se ohlédneme do historie, našli bychom takových vozů mnoho. Nahlédli jsme do minulosti a vybrali jsme pět vozů stvořených pro automobilové závody, které pravděpodobně neznáte.

Alfa Romeo Tipo C 8C-35

Překrásná Alfa Romeo Tipo C 8C-35 se na světě objevila roku 1935 a byla nástupcem Tipo B C3. Poháněl ji mechanicky přeplňovaný řadový osmiválec, jehož nejvyšší výkon se pohyboval v rozmezí 304-334 koní. Motor o zdvihovém objemu 3,8 litru disponoval rozvodem DOHC a krmily jej dva karburátory Weber 48 BS spolu s dvojicí kompresorů. V útrobách 750 kilogramů vážícího vozu se nacházela palivová nádrž, která dokázala pojmout až 170 litrů paliva. Slavným pilotem závodní Alfy byl Tazio Nuvolari, jenž s ní vyhrál tři důležité závody: Velkou cenu Modeny 1935, o rok později ještě GP Maďarska a italský Cianův pohár.

Alfa Romeo 8C 2900B Le Mans

U Alfy Romeo ještě zůstaneme, tentokrát s modelem 8C 2900B, který se v roce 1938 zúčastnil vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans. Speciální aerodynamickou a lehkou karoserii navrhla karosárna Touring. Přestože řidiči Biondetti a Sommer dokázali smáznout své soupeře, později museli zpomalit kvůli poškozené pneumatice a později ze závodu odstoupili úplně, když se poškodil ventil motoru. S Alfou, jíž poháněl řadový osmiválec se dvěma kompresory o výkonu 220 koní, dosáhli nejvyšší rychlosti až 154,78 kilometrů v hodině.

Bugatti Type 32

Aerodynamický tank, neboli Bugatti Type 32, vznikl v roce 1932 ve čtyřech exemplářích. Pod kapotou každého z nich se ukrýval dvoulitrový řadový osmiválec o devadesáti koních. Všechny vozy byly nasazeny v Grand Prix Francie 1923, která se konala v Tours. Čtveřice vozů se však úspěchu nedočkala. Ettore Bugatti za něj považoval pouze vítězství, kdežto nejlepší z vozů s Ernestem Friedrichem dojel třetí se ztrátou 25 minut. Jeden z exemplářů Type 32 se krátce pohyboval i na českém území, když jej využívali Eliška a Čeněk Junkovi.

Ford 999/Arrow

Děsivě vypadající Ford vznikl na samotném počátku dvacátého století v době, kdy byl Henry Ford zaujatý pro automobilové závody. Ford navrhl a vyrobil dvojici stejných exemplářů, které byly v červené a žluté barvě a nenesly žádná jména. Vozy bez karoserie na svém rámu nesly obrovský řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 18,9 litrů, na jehož výstupu byl použit setrvačník o hmotnosti 100 kilogramů. Maximální výkon agregátu se pohyboval v rozmezí 70-100 koní. Vozy nebyly vybavené zadním odpružením, diferenciálem a řízení bylo obstaráváno řídítky se svislými madly. Červený exemplář byl později pojmenován 999, po vlaku Empire State Express No. 999, a žlutý Arrow.

Opel 260 PS Rennwagen

Závodní Opel vznikl v roce 1913 a poháněl jej vpředu uložený řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 12,3 litru. Ten i přes absenci přeplňování dosahoval nejvyššího výkonu 260 koní, k čemuž mu dopomohly čtyři ventily na válec a rozvod DOHC. Za pomoci čtyřstupňové mechanické převodovky Opel dosahoval nejvyšší rychlosti 228 kilometrů v hodině, ale brzdily jej pouze zadní bubnové brzdy. Přední prostě neměl.

Ford Mustang GT-R Concept: Pojízdný katalog Ford Racing

Katalog závodních doplňků lze připravit různými způsoby. Můžete jej vytisknout, udělat digitálně či jej rovnou vyrobit.

Číst celé

Jak koupit tu nesprávnou Miatu

Vítejte u jednoho z mnoha mých virtuálních nákupů auta. Virtuálního proto, že stejně jako vy hrozně rád procházím inzerci a vybírám auta, na která nemám peníze nebo odvahu. Dnes si musím postěžovat na Mazdu MX-5. Nepřepínejte kanál, vysvětlím.

Číst celé

Volvo Tundra: Vedení se bálo sériové výroby, tak design vykradli Francouzi

Volvo se na konci osmdesátých let pustilo do odvázaných kreací. Za touto stojí studio Bertone vedené Marcellem Ganidinim. Volvo ovšem pak nesebralo odvahu pustit Tundru do sériové výroby. Co naplat, odvahu nakonec sebral někdo jiný.

Číst celé

Brawn GP: Z outsiderů mistry světa za pár měsíců

Do prvního závodu nastoupili s monoposty vyvinutými v rekordně krátkém čase a bez sponzorů. O několik měsíců později si odváželi titul mistra světa a pohár konstruktérů. Takový je příběh týmu Brawn GP.

Číst celé

Porsche Cayman S: Řekneme vám, kolik stojí provoz a servis

Zjistili jsme, kolik stojí provoz, údržba a velký servis sportovního kupé Porsche s motorem uprostřed z minulého desetiletí.

Číst celé

Citroën 2CV Sahara: Jednoduchá čtyřkolka se dvěma motory

Sahara byla dalším geniálním Citroënem, který ale původně navrhl stavební inženýr M. Bonnafous.

Číst celé