Pecky představené v Goodwoodu. Těchto 9 mám nejraději

Devět unikátních sportovně laděných aut, která se v posledních letech představila na Festivalu rychlosti v Goodwoodu.

Automobilové výstavy a autosalony se každým rokem nesou v duchu zbrusu nových modelů. Festival rychlosti v Goodwoodu však kromě několika málo běžných vozů představuje hlavně sportovně laděné jedinečné edice aut, která jsou už tak skvělá. Zamyslel jsem se tedy nad tím, jaká se mi z těch všech líbí nejvíce, a vybral jsem netypický počet, jež vám představím. Tohle je seznam mých devíti favoritů.

Caterham Seven 620 R

Caterham nikdy nezapomněl na myšlenku, s jakou Colin Chapman stavěl svá auta. Upřednostnit nízkou hmotnost před vysokým výkonem bylo klíčem k úspěchu malé sedmičky, ale co když se obojí skloubí dohromady? Pak vznikne bláznivost, jakou byl Caterham Seven 620R, jehož označení odkazuje na poměr 620 koní výkonu na jednu tunu hmotnosti. O pohon se stará dvoulitrový motor Ford Duratec s maximálním výkonem 315 koní, které přibližně půl tuny lehký Caterham přenáší na zadní kola. Malá britská továrna si svůj nejrychlejší silniční model všech dob nechala náležitě zaplatit, protože si za něj naúčtovala přibližně 1,5 milionu korun.

Jaguar F-Type Project 7

Jaguar F-Type se jakožto duchovní nástupce ikonického E-Type stal okamžitou senzací, kterou si zamiloval nespočet motoristických novinářů i majitelů. Anglický výrobce však dotlačil oblíbený vůz do extrému v okamžiku, kdy jej svěřil divizi SVO. Speciální oddělení se inspirovalo typem D-Type, který v padesátých letech získal sedm vítězství ve vytrvalostním závodě 24 Hours of Le Mans, což oslavuje číslovka v označení Project 7. Okřídlený roadster o výkonu 575 koní vznikl v omezeném počtu 250 exemplářů, jež si rozebrali sběratelé z celého světa. Na území České republiky doputovaly hned dva kusy.

Bentley Continental GT3-R

Ettore Bugatti za svého života o vozech Bentley řekl „Le camion plus vite du monde“. Romanticky znějící věta však v překladu z francouzštiny říká, že vozy s okřídleným B ve znaku nazval nejrychlejšími náklaďáky na světě. Když se podíváme na dynamické výkony a hmotnosti moderních Bentley, nemůžeme nesouhlasit. Jasným důkazem byl limitovaný Continental GT3-R, který vzdával hold závodnímu Continentalu GT3 úspěšně soutěžícímu v šampionátu Blancpain Endurance Series. Dvakrát přeplňovaný osmiválec silniční exkluzivity dosahoval maximálního výkonu 580 koní a točivého momentu 700 Nm. Na ruční výrobě 300 kusů spolupracovalo i závodní oddělení Bentley Motorsport, které vozu pomohlo zhubnout 100 kilogramů, takže vážil „jen“ 2,2 tuny.

Mercedes AMG GT R

Mercedes-AMG GT se mi líbí od svého představení v roce 2014, ale opravdovou touhu po něm ve mně probudila až „varianta R“. GT R se od běžného GT či GT C neodlišuje pouze agresivnějším exteriérem, ale pracuje s pokročilou aerodynamikou, jejíž součástí jsou Venturiho trubice v podvozku vozu. Inženýři z AMG zároveň zapracovali na dvakrát přeplňovaném vidlicovém osmiválci, který disponuje nejvyšším výkonem až 585 koní a točivým momentem 700 Nm, jež trhá zadní pneumatiky na kusy.

Jaguar XE SV Project 8

Nadupané Jaguary mají osobité kouzlo, které nechybí ani nejnovějšímu počinu divize SVO. Ta se ujala sedanu střední třídy XE, jež je konkurencí vysoce oblíbeného BMW řady 3, aby z něj postavila opravdové kladivo na M3. K tomu dopomohl kompresorem přeplňovaný pětilitrový vidlicový osmiválec s 600 koňmi a 700 newtonmetry. Přestože Jaguar vrcholnou verzi XE ozdobil aerodynamickými doplňky po vzoru závodních vozů, zároveň jej naladil pro opravdové okruhové použití. Produkce výkonného sedanu je naplánovaná na pouhých 300 kusů, přičemž za každý z nich zákazníci zaplatí šílených 4,5 milionu korun.

Porsche 911 GT2 RS

Zatím poslední generace 911 GT2 RS poprvé debutovala při oznámení Forzy Motorsport 7, ale automobilovému světu se ukázala až na Festivalu rychlosti 2017. Porsche pro pohon zvolilo dvakrát přeplňovaný 3,8 litrový plochý šestiválec o výkonu 700 koní, který byl spárovaný se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou PDK. Dosažitelné výkony slibovaly zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,7 sekundy a nejvyšší rychlost 340 kilometrů v hodině. Udané hodnoty se však staly nedůležitými v okamžiku, kdy se GT2 RS stala královnou okruhu Nürbugring-Nordschleife, jež zvládla objet s novým rekordním časem 6:47.3. Extrémní 911 s omezenou výrobou 1 000 kusů však o svůj titul přišla, když byla poražena supersportem Lamborghini Aventador SVJ.

Aston Martin DBS Superleggera

Může být nejlepší vůz značky zároveň tím nejkrásnějším? Aston Martin DBS Superleggera je jasnou odpovědí, že ano. Nástupce modelu Vanquish S vznikl na architektuře DB11 a přináší to nejlepší ze světa supervozů. Pod jeho kapotou se nachází 5,2 litrový vidlicový dvanáctiválec se dvěma turbodmychadly, které mu dopomáhají k 715 koním a 900 newtonmetrům. Britové si kromě nadupaného motoru dali záležet i na vypilovaných jízdních vlastnostech a překrásných tvarech dlouhé nízké karoserie. DBS Superleggera je jasnou motivací k dlouhému přemýšlení, jaká šťastná čísla zaškrtnout na sázkovém tiketu.

Singer Vehicle Design DLS

Moderní reinkarnace legendárních Porsche 911 v současné době vytváří hned několik společností, ale tou nejlepší je jednoznačně Singer. Jejich poslední počin nese označení DLS (Dynamic Lightweighting Study) a vznikl ve spolupráci s konstrukční kanceláří Williams. Ačkoliv navenek vypadá jako klasické Porsche, ve skutečnosti DLS vznikl za použití moderních technologií, k nimž se řadí například karbonová karoserie vyzdobená kultovním křídlem Carrery RS 2.7. Vzduchem chlazený čtyřlitrový šestiválcový boxer vytváří výkon 500 koní v 9 000 otáčkách za minutu a posílá jej na zadní kola skrze šestistupňovou převodovku Hewland s hořčíkovou skříní. Nejpokročilejší vzduchem chlazená 911 všech dob? Samozřejmě!

Ford Eagle Squadron Mustang GT

Jako fanoušek osmiválcových mustangů nesmím zapomenout na jedinečný exemplář, který debutoval v rámci letošního ročníku. Speciální Mustang GT vznikl, aby vzdal poctu britskému královskému letectvu RAF a letce amerických pilotů Eagle Squadron, jež se zformovala v září 1940. Vidlicový osmiválec byl upravený za pomoci balíčku Ford Performance, jímž byl nejvyšší výkon navýšen na 710 koní a točivý moment na 826 newtonmetrů. Důvodem, proč se mi tento Mustang tolik líbí je ale samozřejmě i jeho rozšířený bodykit nesoucí bojové barvy úžasných Spitfirů.

Volvo Tundra: Vedení se bálo sériové výroby, tak design vykradli Francouzi

Volvo se na konci osmdesátých let pustilo do odvázaných kreací. Za touto stojí studio Bertone vedené Marcellem Ganidinim. Volvo ovšem pak nesebralo odvahu pustit Tundru do sériové výroby. Co naplat, odvahu nakonec sebral někdo jiný.

Číst celé

Sportovně laděná osmdesátá léta. Na tahle auta svět zapomněl

Osmdesátky přinesly hroznou módu, velké množství hudebních pecek a sportovně laděná hranatá auta. Jenže automobilový svět na některá z nich zapomněl, takže jsme se rozhodli oprášit pět z nich.

Číst celé

Na cestě: Silniční provoz v Palermu je boj, ale hraje se fair-play

Italský provoz je boj i o ten volný kus asfaltu přímo před vámi. Co ovšem dokáže překvapit, je ochota uhnout tomu, kdo spěchá. To bychom se mohli naučit i my. Nejsem ale naivka.

Číst celé

Zábava za skvělou cenu. Hot hatche do 200 000 korun

Sedm rychlých hatchbacků, které pořídíte za rozumný peníz a při každodenním používání se budete královsky bavit. Nechybí turbodmychadla, kompresor, ani pětiválec.

Číst celé

NSU Spider: Počátek snahy o wankelovou revoluci

Rotační motor měl být skutečnou revolucí v automobilovém průmyslu. Historicky prvním autem s wankelem byl skvěle vypadající roadster, který stál stejné peníze jako Porsche 356.

Číst celé

Maserati MC12: Horší, ale lepší Enzo

Supersport vycházející ze slavného Ferrari Enzo byl oproti svému dárci dílů výkonově slabší, ale ve výsledku i lepší, rychlejší i sběratelsky cennější.

Číst celé