MG F: Je to o srdci

Roadster s motorem uprostřed, který je méně známou součástí své kategorie. Jak se s ním žije?

Co vás napadne jako první, když se řekne malý zábavný roadster a ideálně z devadesátých let?
Většině lidí přijde na mysl v první řadě Mazda MX-5 a BMW Z3, ty odvážnější potom napadne třeba Toyota MR2 nebo Fiat Barchetta. Jenže je tu ale ještě jedna opomíjená varianta a konkurence geniálního japonského auta pro kadeřníky (čti Mazda MX-5). MG F, svého času nejprodávanější roadster v Anglii.

Po přečtení tohoto článku spousta lidí vyhledá služby strejdy Googla aby si zjistila o čem je vlastně řeč a zjistili jak moc je u nás toto auto opomíjené. Následně zjistí, že tento konkurent Miaty s točivým motorem K-Series umístěným uprostřed, přesnou převodovkou, unikátním podvozkem Hydragas a rozložením hmotnosti v poměru 50:50 má co nabídnout a je schopnou konkurencí.

MG F je přesně jedním z aut, u nichž člověk ví, že jsou absolutně nepraktická. Není si kam odložit mobil a plechovku s colou, na mokru vám nic neodpustí, ale po usednutí za volant, sešlápnutí plynu a poslechnutí zvuku vycházejícího z výfuku se dvěma koncovkami začne v každém fandovi podobných aut hlodat červík a vy víte, že i přes tohle všechno to opravdu nutně potřebujete.

Abych vám usnadnil hledání, řekneme si něco o historii a technice. Model F byl vyráběný automobilkou Rover Group v letech 1995-2002 a následně byl nahrazen modelem TF. Zajímavostí „eFka“ je podvozek Hydragas, který byl již v minulosti využívaný například u vozů Mini. U tohoto podvozku jsou klasické pružiny nahrazené „měchy“, jež jsou v horní části plněné dusíkem a ve spodní kapalinou Hydragas, jíž je nutno doplňovat.

Takové provedení nabízí velice pohodlnou jízdu, ale zároveň pevné držení při sportovní jízdě. U modelu TF byl netradiční systém nahrazený klasickými pružinami, avšak už prý jízda není tak skvělá jako na Hydragasu. U motoru se do dneška neví, kdo vlastně od koho kopíroval a tak jsou si motory si velice podobné s těmi od Hondy.

Motor má na čtyřválec už na volnoběh krásný zvuk a je úžasně točivý a zvučný. Má vynikající reakce na plyn a nechá se točit až k 7 500 otáčkám za minutu. Bavíme se o verzi s výkonem 120 koní, a jestli si myslíte, že to bude nuda, mýlíte se. Především na mokru vám auto nic neodpustí, a když nebudete v pozoru a v zatáčce prudce podkopnete plynový pedál, začne „eFko“ kroutit zadkem jako hyperaktivní štěně. Při umístění motoru uprostřed je na srovnání auta před nechtěným přetočením sakra málo času.

V České republice je MG F minimum, což je na jednu stranu škoda, ale na stranu druhou je okolo těchto aut skvělá komunita lidí co ráda poradí, pomůže nebo svolává společné projížďky. Jak se psalo na začátku, není to auto, které kupujete hlavou, ale naopak srdcem. Naprosto si vás získá a nepustí.
MG F vlastním bezmála 3 roky a na každou jízdu s ním se těším a pokaždé mám úsměv na tváři, kdekoliv projíždím městem, lidé se otáčí, ukazují a pokud auto stojí někde na parkovišti, spousta lidí se u něj zastaví a prohlíží si jej.

Zkrátka zaujme více než jeho konkurenti. A co se financí a dílů týče, skoro vše se dá sehnat. Co není skladem u nás, není problém objednat z Anglie, kde je dílů stále dost a ceny nejsou nijak závratné. Zároveň s tímto autem neproděláte. Ceny MG F momentálně začínají pomalu růst a níž už nikdy nebudou. Proto pokud začínáte pokukovat po zábavném roadsteru na léto, zkuste zahrnout do výběru i MG F a minimálně se v něm projeďte, stojí to za to.

Tentokrát v Křesle pro hosta seděl čtenář Lukáš Baloun. Díky, Lukáši!

BMW M3 E92: Osmiválcová atmosféra na vlastní kůži

Osmiválec v BMW M3 se krátce po uvedení mnoha lidem nelíbil, jenže byl až dokonalou volbou, jak posunout už tak skvělé auto o hodně dál.

Číst celé

Galerie: Nahlédněte do historie Formule 1

Závody i zákulisí Formule 1 mezi roky 1930 až 1994.

Číst celé

Harakiri nad palubními kamerami

Před Vánoci jsme v našem čínštinářském kroužku zabředli do tématu palubních kamer, které si řidiči lepí na čelní sklo auta. Nechť diskuze započne!

Číst celé

Technologie: Letectví inspiruje autonomní auta

Technologický vývoj v oboru letectví a černé skříňky budou nezbytné pro úspěch aut bez řidiče.

Číst celé

Porsche 911 Carrera RSR Turbo 2.1: Když atmosféra nestačí

Inženýři ze Stuttgartu zjistili, že jejich závodní atmosférické motory byly na vrcholu možností a vydali se cestou přeplňování. Carrera RSR Turbo 2.1 se stala prvním pokusem použití turbodmychadla v okruhové 911.

Číst celé

Volvo Tundra: Vedení se bálo sériové výroby, tak design vykradli Francouzi

Volvo se na konci osmdesátých let pustilo do odvázaných kreací. Za touto stojí studio Bertone vedené Marcellem Ganidinim. Volvo ovšem pak nesebralo odvahu pustit Tundru do sériové výroby. Co naplat, odvahu nakonec sebral někdo jiný.

Číst celé