Mercedes-Benz 260 D: Dieselový průkopník mezi osobními auty

Výhody vznětových motorů používaných v nákladních vozech inspirovaly inženýry Mercedesu, aby se pustili do vývoje menšího motoru pro osobní automobily. Nejprve se nedařilo, ale už na druhý pokus přišel úspěch.

Mercedes-Benz se proslavil řadou technických úspěchů, k nimž se řadily i nesmrtelné atmosférické vznětové motory. Historie dieselů z dílen Mercedesu ale sahá až do meziválečného období. V roce 1932 Mercedes-Benz představil typ Lo 2000, který se stal prvním lehkým nákladním vozem s dieselem na světě.

Rychle se ukázalo, že samovznícení paliva při vysoké kompresi nabízí několik klíčových výhod oproti běžným benzínovým motorům dané éry. Inženýři začali studovat způsoby, jak postavit menší motor spalující motorovou naftu a namontovat jej pod kapotu běžného osobního automobilu.

První pokusy nebyly příliš úspěšné. Technici Mercedesu vyvinuli 3,8 litrový vznětový řadový čtyřválec s nepřímým vstřikováním paliva, který vibroval natolik, že způsobil zlomení rámu zkušebního vozu, v němž byl namontován. Konstrukční oddělení se vrátilo k rýsovacím prknům a navrhlo mnohem menší čtyřválec o objemu 2,6 litru, který disponoval výkonem 44 koní při 3 000 otáčkách za minutu. Motor byl připojený ke třístupňové manuální převodovce a poháněl zadní kola.

Mercedes-Benz představil 260 D v roce 1936 na autosalonu v Berlíně jako první sériově vyráběný osobní vůz s dieselovým motorem na světě. Továrna nabízela několika stylů karoserie – sedan, kabriolet a Pullman Landauet. Mercedes-Benz 260 D se stal oblíbeným autem mezi taxikáři, protože byl úsporný, spolehlivý a nabízel prostor až pro šest cestujících.

Prodeje v Německu byly posíleny skutečností, že nafta byla levnější než benzín. Čtyřválcový Mercedes postupem času upevnil svou pozici na trhu s ojetými auty, protože dokázal urazit přes 100 000 kilometrů bez velkých problémů. V období před druhou světovou válkou to byl impozantní výkon. Kromě toho dokázal jet nejvyšší rychlostí až 95 kilometrů v hodině.

V roce 1937 byl model 260 D vybaven větší palivovou nádrží o objemu 50 litrů, čímž se zvýšil už tak velkorysý dojezd. Ve stejném roce začala být nabízena i čtyřrychlostní manuální převodovka. Elektrické žhavící svíčky byly představeny v roce 1939, ale výroba se zastavila už v roce 1940 po 1 967 vyrobených exemplářích. Mercedes-Benz pokračoval s výrobou dieselových osobních aut až po druhé světové válce, kdy v roce 1949 představil model 270 D.

Tesla Model 3: Kvalita výroby dosahuje úrovně Kia z 90. let

Cenově dostupný model měl být sázkou na jistotu, jenže ne vždy to jde podle představ.

Číst celé

Honda Beat: Soichirovo poslední dítě

Miniaturní roadster s vysokootáčkovým tříválcem pod kapotou je auto, které by chtěla alespoň jednou v životě řídit většina fanoušků japonských sportovních aut.

Číst celé

Galerie: Nahlédněte do historie Formule 1

Závody i zákulisí Formule 1 mezi roky 1930 až 1994.

Číst celé

Porsche 356/01: Počátek historie Porsche vznikl ve skromných poválečných podmínkách

Porsche se zapsalo do automobilové historie jako jeden nejslavnějších výrobců sportovních vozů. První vyrobený vůz značky vznikl v těžkých poválečných podmínkách poraženého Německa, ale byl okamžitým úspěchem.

Číst celé

Lamborghini LM002: Nepřijato do vojenské služby

Lamborghini postupně odhaluje světu své nové luxusní SUV, které se stane nástupcem mastodonta jménem LM002, jenž byl prvním sériově vyráběným offroadem ze Sant‘ Agaty Bolognese.

Číst celé

BMW M6 jako vrchol jedné éry mnichovské automobilky

Koupit si BMW M6 s motorem V10 se může zdát jako skvělý nápad, vždyť je to tolikrát oceněný skvost. Na druhou stranu, při provozování M6 na vás mohou čekat mnohá nepřijemná překvapení. Zajeli jsme za Petrem z Lanškrouna, který jednu takovou M6 má a jezdí s ní každý den, abychom zjistili, jak to je.

Číst celé