Lee Iacocca zemřel ve věku 94 let. Prosadil Mustang a zachránil Chrysler

Lee Iacocca byl charismatický manažer amerických automobilek, který značně pomohl vzniku legendárního Fordu Mustang a později zachránil Chrysler před bankrotem.

Svět obletěla velmi smutná zpráva. Zemřel Anthony „Lee“ Iacocca, muž, který v šedesátých letech přesvědčil Henryho Forda II., aby schválil sériovou výrobu Fordu Mustang. Zcela novému vozu pro mladé, který vznikl na podvozkové platformě Fordu Falcon, vedení automobilky příliš nevěřilo, ale Iacocca tušil jeho úspěch.

Ford Mustang vznikal v první polovině šedesátých let, kdy společnost Ford Motor Company procházela krizí, během níž si nemohla dovolit riskovat. Lee Iacocca nepřestával naléhat na Henryho Forda II., který u jednoho z prototypů nakonec řekl: „Pánové, já tu zatracenou věc schválím, abych se vás zbavil, ale… musíte ji prodat. Jde o vaše krky.“

Krátce po oficiálním představení na autosalonu v New Yorku dne 17. dubna 1964 se z Mustangu stal okamžitý hit. Ford do nového modelu investoval mnoho peněz a už v den odhalení se u každého prodejce ve Spojených státech amerických nacházel alespoň jeden exemplář, který si potenciální zákazníci mohli osahat a prohlédnout.

Už po pouhém roce a půl od uvedení na trh byl prodán miliontý exemplář, což je neuvěřitelný úspěch i podle dnešních měřítek. Ford Mustang navíc založil kategorii amerických vozů „pony car,“ mezi něž se o několik let později zařadil například i Chevrolet Camaro, který vznikl, aby konkuroval právě Mustangu.

Lee Iacocca později navrhl i katastrofální Ford Pinto a v sedmdesátých letech odešel z Fordu do Chrysleru, kde sehrál klíčovou roli při záchraně krvácející společnosti. Ford původně odmítl jeho nápad „Mini-Max,“ který mohl zrealizovat až v Chrysleru. Výsledkem jeho projektu byly minivany Dodge Caravan a Plymouth Voyager, jež byly uvedené na trh v roce 1983.

Díky úspěchu rodinných vozů a dalších modelů založených na platformě Chrysler K-car se společnosti podařilo drasticky snížit náklady, začít opět vydělávat a splatit půjčky financované americkou vládou dříve, než bylo plánováno. I díky tomu si Chrysler mohl dovolit pozdější vývoj vozů jako Dodge Viper a záchranu značky Lamborghini.

Lee Iacocca byl jedním z nejdůležitějších představitelů automobilového průmyslu. Zemřel ve věku 94 let kvůli komplikacím Parkinsonovy nemoci ve svém domě v kalifornském Bel Air.

Nejepičtejší závod, který svět neviděl

Duel mezi dvěma mistry volantu na Nordschleife bohužel nebylo jak zaznamenat. Vše se seběhlo příliš náhodně a rychle.

Číst celé

Závod, v němž nováček Ayrton Senna porazil deset mistrů F1

Mercedes-Benz se na oslavu otevření nově zrekonstruovaného Nürburgringu v roce 1984 rozhodl uspořádat závod pro dvacet jezdců, mezi nimiž bylo deset šampiónů z Formule 1. Tehdy je do jednoho porazil téměř neznámý nováček Ayrton Senna.

Číst celé

Sláva automobilovým outsiderům

Co si představíte, když se řekne Outsider cars?

Číst celé

Začátky cizích značek v Americe: Evropská lidová auta

Alfa Romeo, Citroën, Fiat nebo Renault. I evropští výrobci obyčejných aut zkusili štěstí na americkém trhu. Někteří z nich uspěli, jiní naopak ne.

Číst celé

Nárazové zkoušky Mercedesů z 60. let. Auta létala vzduchem

Němečtí inženýři si zakládají na bezpečnosti automobilů už více než padesát let. Nové Mercedesy procházely náročnými zkouškami už v polovině šedesátých let.

Číst celé

Peugeot 106 Rallye: Plecháče, muší váha, ale hlavně radost z řízení

Francouzský hothatch z devadesátých let je jasným důkazem, že i auto plechovými koly může vypadat skvěle.

Číst celé