Lee Iacocca zemřel ve věku 94 let. Prosadil Mustang a zachránil Chrysler

Lee Iacocca byl charismatický manažer amerických automobilek, který značně pomohl vzniku legendárního Fordu Mustang a později zachránil Chrysler před bankrotem.

Svět obletěla velmi smutná zpráva. Zemřel Anthony „Lee“ Iacocca, muž, který v šedesátých letech přesvědčil Henryho Forda II., aby schválil sériovou výrobu Fordu Mustang. Zcela novému vozu pro mladé, který vznikl na podvozkové platformě Fordu Falcon, vedení automobilky příliš nevěřilo, ale Iacocca tušil jeho úspěch.

Ford Mustang vznikal v první polovině šedesátých let, kdy společnost Ford Motor Company procházela krizí, během níž si nemohla dovolit riskovat. Lee Iacocca nepřestával naléhat na Henryho Forda II., který u jednoho z prototypů nakonec řekl: „Pánové, já tu zatracenou věc schválím, abych se vás zbavil, ale… musíte ji prodat. Jde o vaše krky.“

Krátce po oficiálním představení na autosalonu v New Yorku dne 17. dubna 1964 se z Mustangu stal okamžitý hit. Ford do nového modelu investoval mnoho peněz a už v den odhalení se u každého prodejce ve Spojených státech amerických nacházel alespoň jeden exemplář, který si potenciální zákazníci mohli osahat a prohlédnout.

Už po pouhém roce a půl od uvedení na trh byl prodán miliontý exemplář, což je neuvěřitelný úspěch i podle dnešních měřítek. Ford Mustang navíc založil kategorii amerických vozů „pony car,“ mezi něž se o několik let později zařadil například i Chevrolet Camaro, který vznikl, aby konkuroval právě Mustangu.

Lee Iacocca později navrhl i katastrofální Ford Pinto a v sedmdesátých letech odešel z Fordu do Chrysleru, kde sehrál klíčovou roli při záchraně krvácející společnosti. Ford původně odmítl jeho nápad „Mini-Max,“ který mohl zrealizovat až v Chrysleru. Výsledkem jeho projektu byly minivany Dodge Caravan a Plymouth Voyager, jež byly uvedené na trh v roce 1983.

Díky úspěchu rodinných vozů a dalších modelů založených na platformě Chrysler K-car se společnosti podařilo drasticky snížit náklady, začít opět vydělávat a splatit půjčky financované americkou vládou dříve, než bylo plánováno. I díky tomu si Chrysler mohl dovolit pozdější vývoj vozů jako Dodge Viper a záchranu značky Lamborghini.

Lee Iacocca byl jedním z nejdůležitějších představitelů automobilového průmyslu. Zemřel ve věku 94 let kvůli komplikacím Parkinsonovy nemoci ve svém domě v kalifornském Bel Air.

McLaren MP4-12C obrodil slavnou značku

Návraty kdysi známých automobilek na trh nejsou snadné. O problémech, které na moderním světě číhají, se přesvědčil nespočet investorů. Značce z britského Wokingu se to však povedlo a od roku 2011 vyrobila více než 10 000 aut.

Číst celé

Škoda MB Wankel: Rychlejší, prostornější, ale dražší embéčko

Škodovka v šedesátých letech experimentovala s rotačním motorem, který se mohl dostat pod kapotu legendárního embéčka. Do sériové výroby se nakonec nedostalo z důvodu nedostatku finančních prostředků.

Číst celé

23. duben 1987: Chrysler kupuje Lamborghini

Lamborghini se za sedm let pod křídly Chrysleru začalo stavět na vlastní nohy a pomohlo Američanům s vývojem legendárního Viperu.

Číst celé

Budoucí klasiky: Tato auta by mohla vydělat

Čtveřice aut, která dokáží přinášet radost a zároveň vám pomohou vydělat v budoucnu.

Číst celé

Isdera Imperator 108i: Supersport, který Mercedesu nebyl dost dobrý

Eberhard Schulz byl neobyčejným studentem techniky, jehož práce zaujala i samotné Porsche, ale Mercedes-Benz naopak ne.

Číst celé

Chevrolet se pokusil rozkazovat sněhu. Tekuté řetězy omezovaly prokluz kol

Vysoký točivý moment a pohon jediné nápravy může ve sněhové nadílce představovat problém. Chevrolet v roce 1969 experimentoval s řešením, jak řidičům usnadnit život za volantem.

Číst celé