Lamborghini Miura Roadster: Bohatí po ní toužili, továrna ne

Otevřenou Miuru si přálo mnoho bohatých osobností, ale Lamborghini vyrobilo jediný koncept, který později zmizel na dlouhá desetiletí.

Lamborghini Miura je často považované za první produkční supersportovní auto na světě. Může za to především nepřehlédnutelný vzhled, vysoké jízdní výkony a koncepce s dvanáctiválcem uloženým uprostřed. Odkaz Miury je dobře zdokumentován a její jméno je pevnou součástí automobilové historie. Jen málo lidí však zná Miuru, která nikdy pořádně nevznikla.

Příběh Lamborghini se začal psát v první polovině šedesátých let minulého století, když se zakladatel značky Ferruccio Lamborghini nepohodl s Enzem Ferrarim kvůli jeho sportovním vozům. Aby Lamborghini prokázal, že Ferrari není neporazitelný, rozhodl se postavit vlastní auto. Typ 350 GT položil základní stavební kameny Lamborghini tak, jak ho známe dnes. Opravdová legenda značky se ale začala psát až v roce 1966, kdy byla na autosalonu v Ženevě odhalena Miura.

Inovativní sportovní kupé navržené tehdy neznámým mladíkem Marcellem Gandinim z karosárny Bertone ve skutečnosti vzniklo jako vedlejší projekt inženýrů, kteří chtěli sesadit Ferrari z trůnu. Ferruccio Lamborghini z takového auta nebyl nadšený, protože upřednostňoval velká cestovní kupé, ale jakmile byl nový podvozek poprvé ukázán na autosalonu v Turíně v roce 1965, velkolepá pozitivní reakce nadšeného davu změnila jeho názor.

Jak šedesátá léta postupovala, Miura se stala autem, které chtěli vlastnit bohatí podnikatelé i filmové hvězdy. Miura zkrátka byla potřebným doplňkem na příjezdové cestě luxusních domů vlastněných vlivnými osobnostmi. Stále se zvětšující klientela začala toužit po otevřené verzi, aby si mohla vychutnat nerušený zvuk vidlicového dvanáctiválce. Bertone se rozhodl výzvu přijmout a pomocí konceptu vyzkoušel, jak bude Miura bez střechy vypadat.

Lamborghini Miura P400 Roadster se představilo na automobilové výstavě v Bruselu v roce 1968. Nebylo jen obyčejnou Miurou s odstraněnou střechou, protože si Roadster vyžádal značné přepracování karoserie. Krásná silueta měla vyztužené čelní sklo, nižší linii střechy a velké boční otvory pro nasávaný vzduch. Nezakrytovaný motor V12 o výkonu 394 koní byl viditelný ze všech stran. Byl to opravdu krásný stroj, ale i navzdory pozitivní reakci veřejnosti vše zůstalo pouze ve fázi jediného konceptu. Důvod tohoto rozhodnutí už zakryly písky času.

Po odmítnutí několika požadavků na zakázkovou výrobu vozu našel jediný vyrobený kus nový domov v garáži výzkumné společnosti International Lead Zinc Reserch Organization (ILZRO). Společnost pro vývoj zinku hledala automobil, který by sloužil pro prezentování nových lehkých materiálů. Lamborghini se nejprve zdráhalo prodat běžnou Miuru, protože se možná bálo, aby výsledný upravený vůz nebyl lepší než továrnou vyráběné kusy. Ať už tomu bylo jakkoliv, prototyp Roadsteru byl něčím, co bylo Lamborghini ochotné poskytnout pro takový projekt.

Společnost ILZRO Roadster rozebrala a mnoho původních dílů nahradila vlastními komponenty ze zinku, aby zdůraznila jeho vhodné vlastnosti pro úsporu hmotnosti. Transformace byla dokončena změnou barvy vozu z modré na zelenou. Přepracovaná Miura Roadster byla pod jménem ILZRO Zn75 vystavena na několika autosalonech a ILZRO ji používalo jako svůj klíčový propagační předmět. Po několika letech se ale Roadster stal nepotřebným a dalším majitelem vozu se stal neznámý člověk, v jehož rukou se vůz ztratil z dohledu veřejnosti na více než deset let.

Lamborghini Miura Roadster se přeměnilo z auta snů na pouhý automobilový mýtus. Jedinečné Lamborghini se znovu objevilo až v roce 1980, kdy bylo darováno muzeu dopravy v Brookline v americkém státě Massachusetts. Co s vozem bylo oněch několik uplynulých let, zůstává záhadou, ale konečně byl zase vystavený veřejně.

Po zdlouhavém období v muzeu a poté, co vůz během té doby několikrát změnil majitele, Roadster našel cestu k Adamu Gordonovi. Ten se rozhodl vůz vrátit do původní specifikace z roku 1968, což nebyl snadný úkol, protože chyběly některé původní díly. Poté, co Gordon odstranil úpravy provedené společností ILZRO, celkové finanční náklady přesáhly 320 000 amerických dolarů. V roce 2008 jej přivezl na prestižní událost Concours d’Elegance v Pebble Beach, kde téměř zapomenutá klasika dostala ocenění jako 2. nejlepší auto výstavy.

Později v roce 2008 byla Miura Roadster prodána za nezveřejněnou částku, ale odhady odborníků hovoří o více než 9,2 milionech dolarů. Současné místo, kde se nyní Lamborghini Miura Roadster nachází, je bohužel neznámé.

Audi R8 V12 TDI Le Mans: Ten supersport, co mohl změnit svět

Supersport s dvanáctiválcovým turbodieselem vznikl ještě v dobách, kdy se automobilky nebály navrhnout vozy, které prostě nedávaly smysl.

Číst celé

Ferrari Testarossa Spider: Unikát s manuálem i automatem zároveň

Unikátní otevřené Ferrari Testarossa vzniklo na míru pro šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho. Kromě toho, že se jedná o jediný originální Spider, bylo tohle auto vybavené netradiční převodovkou.

Číst celé

MG F: Je to o srdci

Roadster s motorem uprostřed, který je méně známou součástí své kategorie. Jak se s ním žije?

Číst celé

Toyota 2000 GT: Nissanu nebyla dost dobrá, Toyotě ano

Celý svět Toyotu vnímal jako nudnou značku, která vyráběla praktická auta. V roce 1965 se to však změnilo a Toyota všem vytřela zrak fantastickým sportovním kupé.

Číst celé

Jirkovo auto roku 2017: Auto úplně každého roku

Píšu volbu nejlepšího auta roku 2017 jako třetí v pořadí, svého vítěze už popsal Honza a také Lukáš. Spoiler alert: Představím své favority odspodu, vítěze tedy najdete na konci.

Číst celé

Jednoduchý Jeep pomohl vyhrát největší vojenský konflikt v dějinách

Spojenci vyhráli druhou světovou válku nejen použitím atomové bomby a obrovské vojenské mašinerie, která následovala po útoku na námořní základnu Pearl Harbor, ale i svou bohatou technickou vybaveností. Do ní spadal i jednoduchý Jeep, jež později dal vzniknout celé kategorii vozů, se kterými se na silnicích setkáváme dnes a denně.

Číst celé