Lamborghini Aventador SVJ: Dvanáctiválcové monstrum s výkonem 770 koní

Po dlouhých měsících spekulací se ukázalo nejvýkonnější Lamborghini všech dob. Vznikne jen 963 kusů.

Lamborghini nedávno oznámilo, že se prototyp připravovaného Aventadoru SVJ stal nejrychlejším autem na Nürburgringu, kde smetl Porsche 911 GT2 RS. Na automobilové výstavě Monterey Car Week v kalifornském Pebble Beach italská značka konečně představila, na čem dlouhé měsíce pracovala. Nejvýkonnější varianta Aventadoru je zároveň nejsilnějším vozem značky, který kdy vznikl.

O pohon SVJ se stará atmosférický vidlicový dvanáctiválec, jehož nejvyšší výkon dosahuje 770 koní a vrchol točivého momentu je mohutných 720 newtonmetrů. S takovou silou se supersport rozjede na stovku za 2,8 sekundy a dvoustovku zdolá o šest sekund později. Nejvyšší rychlost dosahuje 350 kilometrů v hodině.

Jak ale naznačuje časový údaj z Nordschleife (6:44.97), Aventador SVJ to umí i v zatáčkách. K tomu mu dopomáhá systém zatáčení zadních kol LRS a nové pneumatiky Pirelli P Zero Corsa, jež Lamborghini nechalo vyvinout přímo pro svůj vůz. Suchá hmotnost nového supersportu je 1 525 kilogramů a vypilovaným aerokitem inženýři dosáhli zvýšení přítlaku o 40%.

Aventador SVJ není jen o obrovském výkonu a představuje druhou generaci aktivní aerodynamiky Aerodinamica Lamborghini Attiva (ALA). Chytrý systém vyhodnocuje jízdní podmínky a v závislosti na zjištěných údajích nastavuje aerodynamické klapky, což zvládne za méně než 500 milisekund. Pokud je systém ALA nečinný, zůstávají přední klapky zavřené a pomáhají vytvářet přítlak. Po uvedení systému do provozu se klapky otevírají, čímž omezují vztlak a pomáhají vozu dosáhnout optimálního nastavení pro maximální akceleraci a rychlost.

Stejný příběh se odehrává i v zadní části. Se zavřenými klapkami plní přítlačné křídlo tradiční funkci, po jejich otevření je vůz schopen snáze dosáhnout nejvyšší rychlosti. Zadní část zároveň obsahuje aerodynamický kanál, jež v závislosti na zvoleném směru jízdy posílá vzduch na pravou či levou stranu přítlačného křídla. Tím je zlepšen nejen přítlak, ale i usnadněna ovladatelnost ve vysokých rychlostech.

Lamborghini plánuje první dodání vozů zákazníkům na první čtvrtinu roku 2019 a vznikne celkem 963 kusů, z nichž 63 bude zhotoveno ve speciální edici SVJ 63, která oslavuje založení automobilky v roce 1963.

Cizeta V16T byla prvním šestnáctiválcovým supersportem

Z možné podoby připravovaného Lamborghini Diablo se stal malosériový supersport nesoucí design z pera Marcella Gandiniho a složitý motor, ale díru do světa neudělal.

Číst celé

Peugeot 205 Rallye měl motor vyvinutý pro závody

Peugeot 205 GTi je v dnešních dnech respektovanou legendou, ale pro milovníky lehkých rychlých hatchbacků měli Francouzi i další možnost.

Číst celé

Na cestě: Navštívili jsme žlutý dům

Dobrý večer vám i divákům, hlásím se z Modeny, kde Ferrari nedávno otevřelo nové muzeum. Muzeum Enza Ferrariho.

Číst celé

Ford Fairlane 500 Skyliner: Střechu ovládala složitá elektronika

Pevná skládací střecha patří k vítaným prvkům konstrukce kabrioletů. Složitý systém je však velmi nákladný na výrobu a prvním autem se skládacím hardtopem, jehož produkce přesáhla 10 000 exemplářů, byl Ford.

Číst celé

Citroën XM byl promarněným potenciálem

Většina z nás má rok 1989 spojen s převratem a koncem jedné dlouhé socialistické dekády. V témže roce v květnu se ovšem na světě objevil také Citroën XM, který měl navázat na tradici slavných francouzských limuzín. Něco se ale nepěkně zvrtlo.

Číst celé

Zastřel a ujeď 2/3: Čím se vozili gangsteři éry studené války

Mafiáni v druhé polovině dvacátého století vydělávali daleko více peněz, následkem čehož se přesunuli za volanty luxusních limuzín a obrovských kupé.

Číst celé