Historie Golfu GTI. Co stálo za zrodem ikony?

Volkswagen Golf GTI se dlouhodobě těší oblibě zákazníků a je ideální kombinací auta na běžné i zábavné svezení. Znáte jeho dlouholetý příběh?

Volkswagen vznikl ve třicátých letech s vizí výroby „lidového auta“. Ikonický Beetle však pozvolna stárnul a vedení automobilky spolu s inženýry už od počátku padesátých let plánovalo možného nástupce. Přestože byly různé prototypy testovány v dlouhém časovém úseku, opravdový výkonem, praktičností i cenou adekvátní nástupce byl představený světu až v roce 1974. Výsledkem usilovného vývoje byl Volkswagen Golf.

Kompaktní hatchback se téměř okamžitě začal těšit velké oblibě, kvůli níž ve Wolfsburgu začali připravovat další různorodé varianty. Přestože Golf vznikl jako společník do rodiny schopný urazit dlouhé vzdálenosti na jeden zátah, inženýři se rozhodli pustit i do tehdy ještě neznámých vod.

Dva roky po představení běžného Golfu byla odhalena sportovně laděná verze, která pomohla položit základní kameny kategorie rychlých hatchbacků. Volkswagen Golf GTI během své dlouhé historie urazil dlouhou cestu, ale stále zachovává myšlenku, jež do něj byla otištěna v sedmdesátých letech minulého století. Nabízí totiž zábavnou sportovní jízdu v kombinaci s každodenní použitelností.

Inspirováni slavným jménem Golfu GTI jsme se rozhodli zmapovat jeho příběh, v němž je evoluce vidět každým krokem.

První generace – Devět statečných napravuje politické pohoršení

Kvůli negativní politické reakci na představení Volkswagenu Beetle „Gelb-Schwarzer Renner“ (GSR či Yellow-Black Racer) v roce 1973 se vedení značky rozhodlo připravit sportovně laděnou verzi chystaného Golfu. Vývoj však nezapočal jako oficiální tovární program a byl přidělen řediteli tiskového oddělení Antonu Konradovi a inženýrovi Alfonsu Löwenbergovi, k nimž se později připojili další konstruktéři, například specialista na vývoj podvozků Herbert Schuster. Hned na počátku vývoje dostal rychlý Golf typové označení GTI, které pocházelo z nápadu marketingového oddělení.

První prototyp vznikl na platformě modelu Scirocco se sníženým vyztuženým podvozkem a byl poháněný čtyřválcovým motorem EA827 s dvojitými karburátory. Když se prototypem svezl šéf vývoje automobilky Ernst Fiala, poslal návrháře zpět k rýsovacím prknům. Odpružení bylo příliš tvrdé a hluk sání motoru dělal vůz nepoužitelný. Kvůli vyřešení problému s hlukem se vývojový tým rozhodl použít modernizovanou verzi motoru EA827 vybavenou vstřikováním paliva Bosch K-Jetronic určenou pro nové Audi 80 GTE.

Krátce po prezentaci prototypu před managementem společnosti v roce 1975 se k osmičlennému týmu připojila Gunhild Liljequistová, aby pro interiér GTI navrhla prvky, jež jej odliší od běžného Golfu. Právě ona navrhla slavné čalounění z tartanu a hlavici řadicí páky odkazující na golfový míček. V březnu téhož roku debutoval Golf GTI na frankfurtském autosalonu a plánovaná produkce nepřesahovala 5 000 kusů, které byly potřebné pro homologaci do závodů první skupiny produkčních cestovních vozů.

Rané Golfy GTI poháněla čtyřválcová šestnáctistovka o výkonu 110 koní, jež putoval na přední kola skrze čtyřstupňový manuál. Taková hnací síla stačila k tomu, aby se 844 kilogramů vážící hatchback rozjel na stovku za 9,2 sekundy a dosahoval 182 km/h. V roce 1979 do výroby vstoupil pětistupňový manuál a o další tři roky později vzrostl zdvihový objem motoru na 1,8 litru, s nímž povyskočil výkon na 112 koní a točivý moment vzrostl ze 140 na 153 Nm. První generace Golfu GTI vznikla v přibližně 461 tisících exemplářích.

Druhá generace – Evoluce ve větším balení

Největší změnou druhé generace Volkswagenu Golf byly větší rozměry ve všech směrech, jimž se nevyhnulo ani sportovně laděné GTI. To se stalo součástí nabídky v roce 1985 a setrvalo na trhu v několika verzích po dobu sedmi let. Pod kapotou se nacházela osmnáctistovka pocházející z první generace a už v roce 1986 byla představena její šestnáctiventilová varianta o výkonu 139 koní, ale vozy vybavené katalyzátorem byly o deset koňských sil slabší.

Volkswagen výkonnou verzi prodával diskrétně, jelikož na motor vozu odkazoval jen červeno-černý štítek „16V“. Na úplném začátku devadesátých let přišel do prodeje kompresorem přeplňovaný Golf GTI G60 s osmiventilovým motorem, o jehož větší množství vzduchu ve válcích se staral G-kompresor a dnes patří k nejvzácnějším kouskům.

Třetí generace – Oslava dvacátého výročí

Ačkoliv první dvě generace Golfu GTI vytvořily status legendy, ta třetí jimi zůstává dodnes zastíněna. Volkswagen ji prodával v letech 1992 až 1995 a po vzoru běžného modelu nesla moderní kulaté tvary a větší rozměry, s nimiž vzrostla i hmotnost. Vůz o hmotnosti 1 032 kilogramů poháněl osmiventilový dvoulitr, jehož nejvyšší výkon dosáhl přibližně 120 koní. Oproti předchozím generacím bylo třetí GTI bezpečnější, ale po stránce jízdních vlastností bylo příliš nudné.

Automobilka si byla vědomá svého pochybení a zakrátko přispěchala s šestnáctiventilovou jednotkou dosahující až 150 koní. Golf GTI byl sice rychlý, ale nedokázal zabavit řidiče za volantem podle představ. V roce 1996 byla představena šestisetkusová edice 20th Anniversary oslavující dvacet let od uvedení prvního GTI.

Čtvrtá generace – Nevýrazný a zastíněný nadupaným Golfem R32

Ani čtvrtá generace Golfu GTI se neubránila větším rozměrům a vyšší hmotnosti po vzoru běžných modelů. Vadou na kráse však byla atmosférická osmnáctistovka o slabých 130 koních, s nimiž GTI nebylo ochotné svižnější dynamice. Malým vylepšením byla tovární montáž turbodmychadla, s nímž motor dosahoval přibližně 150 koní. Koncem devadesátých let se pod kapotu dostal dvoulitr, který byl se 115 koňmi návratem ke dnu.

Volkswagen si napravil reputaci až v létě roku 2002, kdy uvedl výroční edici 25th Anniversary. Ta s výkonem až 185 koní oživila původní myšlenku Golfu GTI jako sportovního hatchbacku, ale stále nedosahovala kvalit varianty R32, jejíž motor VR6 disponoval výkonem 232 koní. Když značka v roce 2003 uváděla na trh pátou generaci, nadšenci doufali v návrat opravdového GTI.

Pátá generace – Návrat na výsluní

První koncept prezentující vývoj páté generace Volkswagenu Golf GTI se ukázal na frankfurtském autosalonu roku 2003 a produkční verze oficiálně spatřila světlo automobilového světa na výstavě v Paříži v září 2004. V karoserii nabízené v třídveřové a pětidveřové variantě byl uložený čtyřválcový dvoulitr TFSI, jehož nejvyšší výkon dosahoval 200 koní. Kromě standardního šestistupňového manuálu se v nabídce objevila i šestistupňová automatická převodovka DSG.

Použitím pokročilejší techniky bohužel výrazně narostla prodejní cena, což ale nezabránilo tomu, aby se pátý Golf GTI stal vítězným autem roku několika předních magazínů. Speciální varianta GTI Edition 30 pak oslavovala další důležité výročí a zvyšovala sílu motoru o 30 koní.

Šestá generace – GTI se stále zlepšuje

Ostře laděný model byl součástí i šesté generace Volkswagenu Golf a stal se podařenou evolucí minulého auta. Turbem přeplňovaný dvoulitr dosahoval až 211 koní a na přední kola posílal 280 newtonmetrů skrze šestistupňový manuál a šestistupňové příplatkové DSG. Od minulých oslav urazilo GTI dalších pět let, na což odkazoval vůz GTI Edition 35, který kromě stylových vzhledových doplňků nabízel nejvyšší výkon až 235 koní.

Sedmá generace – Rychlejší díky diferenciálu VAQ

Sedmá a zatím i poslední generace je postavená na koncernové modulární platformě MQB, díky níž Golf oproti minulé generaci zhubl přibližně 100 kilogramů. Zpočátku bylo GTI poháněné přeplňovaným dvoulitrem TSI o výkonu 220 koní (230 koní s balíčkem Performance) a točivém momentu 350 Nm. Součástí balíčku Performance se stal i elektronicky řízený diferenciál VAQ, s nímž je GTI schopné projíždět zatáčky s vyšší rychlostí a trakcí. V roce 2016 se představuje Golf GTI Clubsport, jež se vlivem důmyslného přeladění a výkonu 265 koní krátce stává nejrychlejším sériově vyráběným rychlým hatchbackem na Nürburgringu.

Téhož roku na trh přichází i modernizace, po níž sedmá generace Golfu GTI dosahuje výkonu 230 koní a balíček Performance kromě dalších 15 koní navíc nabízí i sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG.

Taková je historie oblíbeného Volkswagenu Golf GTI od sedmdesátých let až do dnešních dnů. Také jste zvědaví, co přinese další generace?

LEGENDY – Motoristická slavnost už tento víkend

Je ostuda, že jako zakladatel Temple of Speed jsem byl loni na Legendách poprvé. Je ale jisté, že žádný další ročník už si ujít nenechám a stejně tak byste jej neměli vynechat ani vy.

Číst celé

Ford 999: „Závodění vzniklo 5 minut po vyrobení druhého auta“

Henry Ford byl fanouškem motoristického sportu. Než se pustil do výroby lidových automobilů, pomáhal s vývojem dvojice soutěžních Fordů, které vládly závodům.

Číst celé

Miura íránského Šáha: Příběh Lamborghini, které uniklo zničení během revoluce

Lamborghini Miura íránského Šáha uniklo před zničením pobouřenými účastníky revoluce, která usilovala o změnu politického režimu v zemi.

Číst celé

Citroën GS BiRotor: Smůla na kolech již od počátku

Poté, co Citroën se svým prototypem M35 uspěl, rozhodl se pro montáž upravené verze motoru do nového GS a prodej na běžném trhu.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Olej je život, život je olej

Dlouho jsem nechápal, proč je tolik RX-8 zanedbaných a zničených. Trvalo mi necelých 24 hodin, abych pochopil.

Číst celé

Alfa Romeo Tipo 33 Stradale byla nejkrásnějším supersportem své doby

Asi přesně nevím jak správně by měl tento magazínový příspěvek začít. Nevím, jak se má správně psát úvod k takové automobilové modle, jakou 33 Stradale bezesporu je. Asi jen slovo „ohromující“ může dobře popsat ty jemné a nádherné linie. Elegantní složitostí své techniky mě pak přivádí k dalšímu slovu – „dokonalost“.

Číst celé