Ford Mustang mohl být první běžnou čtyřkolkou

Legendární americký sporťák s pohonem všech kol? Ano, i to byla myšlenka lidí z Fordu v době, kdy Mustang zažíval boom.

Když Dodge na počátku roku 2017 představil Challenger s pohonem všech kol, způsobil tím revoluci v dané kategorii. Šestiválcové sportovní kupé vzniklo, aby oslovilo nadšence ve státech, v nichž velmi často padá sníh. Okamžitě se začaly objevovat otázky o tom, zda konkurenti připraví podobné auto, například Ford novou variantu svého Mustangu. Skutečností je, že se značka touto cestou vydala, ale už před dlouhými 52 lety, kdy vznikl jediný pojízdný prototyp Mustangu s pohonem všech kol, který byl vybavený brzkým systémem ABS a existuje do dnešních dnů.

Již při představení byl o Mustang obrovský zájem a v roce 1965 Fordův první pony car trhal prodejní rekordy. Produktové oddělení značky následně začalo vymýšlet všemožné další verze, k nimž patřila například dvoumístná varianta či čtyřdveřový sedan. Více radikální myšlenka přišla z Anglie. Místní společnost Ferguson Research, založená Harrym Fergusonem, vyvinula první stálý pohon všech kol pro osobní vozidla. Za vývojem stáli bývalí závodníci Fred Dixon a Tony Rolt, jenž k pohonu připojily i protiskluzový brzdný systém Dunlop Maxaret, který původně sloužil na leteckých podvozcích.

Systém Ferguson Formula prošel velkým testováním v monopostu Ferguson P99 Formula One v roce 1961, kdy s ním Stirling Moss vyhrál závod na okruhu Oulton Park. Společnost začala být horlivá a snažila se nabídnout nový systém některému z velkých výrobců automobilů, čehož si všiml někdo ve Fordu. V prosinci 1964 továrna poslala dvojici identických modrých Mustangů, ve specifikaci A-Code s motory 289 V8 a automatickými převodovkami, k Fergusonovi do Anglie. První z vozů prošel úpravou, při níž do ní byl zastavěn pohon všech kol, a druhý sloužil pro porovnání.

Systém pohonu využíval planetovou mezinápravovou rozvodovku a a rozděloval točivý moment mezi přední a zadní kola v proměru 37:63. Použitím spojek byly umožněné rozdílné otáčky předních a zadních kol, čímž bylo pohonu všech kol umožněno, aby byl neustále k dispozici. Přestavba Mustangu si zároveň vyžádala modifikaci předního zavěšení, kde byly vinuté pružiny nahrazeny torzními tyčemi.

Jensen FF

Pohon Ferguson Formula byl použitý v historicky prvním neterénním autě se stálým pohonem všech kol. Jensen FF představený v roce 1966 byl odnoží luxusního kupé Interceptor. Název FF byl zkratkou „Ferguson Formula“ a z důvodu vysoké prodejní ceny vzniklo pouhých 320 exemplářů.

Přestože prototyp zvnějšku vypadal jako jakýkoliv jiný Mustang, ovládal se daleko lépe na všech možných površích, významný rozdíl se projevil v kluzkých podmínkách. Protiskluzový brzdný systém Maxaret byl čistě mechanický, čímž nedosahoval stejně dobrých výsledků jako o rok později představené elektronické ABS, ale fungoval.

Pohon všech kol se i po úspěšném testování do nabídky příplatkové výbavy Fordu Mustang nakonec nedostal. Samotné automobilce se zdálo převratné řešení příliš drahé, protože by podle odhadů zákazníky stálo více jak $500. K tomuto rozhodnutí došlo velmi snadno. V dané době byla nejvýkonnější motorizace 289 V8 K-Code prodávána za příplatek $328 a byla objednávána jen velmi zřídka.

Jediný existující prototyp Mustangu se čtyřkolkou se následně vrátil do Spojeného království, kde se později stal součástí Fergusonova muzea na ostrově Wight. Zde byl až do roku 2007, kdy jej odkoupil neznámý majitel a o dva roky později jej následně prodal automobilovému muzeu s Tampa Bay. Mustang se stal součástí expozice inovačních technologií, kde stojí po boku Citroënů a Cordů s pohonem předních kol či vzduchem chlazených vozů Tatra.

Výrobu Jaguaru XK120 zdržel poválečný nedostatek

První sportovní vůz Jaguaru, který vznikl po druhé světové válce, byl mimořádným úspěchem. Těšil se velkému zájmu ze strany zákazníků, dařilo se mu na závodních tratích a dokonce se zařadil mezi nejrychlejší auta své doby.

Číst celé

Ford GTX1: Víte, že se GT vyrábělo i bez střechy?

Ford GTX1 byl představený na tuningové výstavě SEMA v roce 2005, aby se stal otevřenou verzí amerického supersportu. Vyrobilo se jej přibližně 100 exemplářů, což z něj dělá nevšední auto.

Číst celé

Ferrari Testarossa: Unikátní bylo i obutí

Zářivý červený lak Rosso Corsa, vyklápěcí světla a vidlicový dvanáctiválec uložený uprostřed. V osmdesátých letech byla Testarossa snem puberťáků, dnes se stává ceněným klenotem v automobilových sbírkách po celém světě.

Číst celé

13B-MSP Renesis: Znáte poslední sériový wankel?

Atmosférický dvourotorový wankel nabízel vysoký litrový výkon a nechal se točit k 9 500 otáčkám za minutu. Spolehlivost nepatří k jeho kladným stránkám, ale charakter naopak ano.

Číst celé

Alfa Romeo Tipo 33 Stradale byla nejkrásnějším supersportem své doby

Asi přesně nevím jak správně by měl tento magazínový příspěvek začít. Nevím, jak se má správně psát úvod k takové automobilové modle, jakou 33 Stradale bezesporu je. Asi jen slovo „ohromující“ může dobře popsat ty jemné a nádherné linie. Elegantní složitostí své techniky mě pak přivádí k dalšímu slovu – „dokonalost“.

Číst celé

Podívejte se, jak se prodávají supersporty v Dubaji

Zdejší prodejci mají skladem úplně všechno, po čem by místní milionáři mohli zatoužit.

Číst celé