Ford Fiesta byl úspěchem od samého počátku

Před čtyřmi desetiletími sjela první Fiesta z výrobní linky ve Španělsku a Henry Ford II si osobně zvolil jméno pro své vazby ke středomořské zemi. Vůz se rychle dostal na seznam bestsellerů a dnes je stále jedním z nejoblíbenějších vozů na světě.

Fiesta je tu s námi už hezkou řádku let, přesně od roku 1976 a nedávno byla představena již sedmá generace. Od malého hbitého vozu až po výkonnou verzi ST a závodní model RS. Jedná se o všestranné auto, které má spoustu charakteru. Ale kde to všechno začalo?

Projekt „Bobcat“ – Mark 1 – 1976 až 1983

Problémy na Středním východě na počátku 70. let vedly k obrovskému nárůstu cen pohonných hmot. To vedlo k rostoucí poptávce po skromných ekonomických automobilech. Fiat, Renault a Volkswagen rychle uvedly své malé efektivní modely jako reakci na náročné evropské zákazníky. Tím nastal čas, aby vkročil do hry i Ford. V roce 1972 Ford zahájil projekt „Bobcat“ s cílem zkonstruovat auto, které bude konkurovat na novém trhu. Po několika letech plánování a spoustě prototypech se představil model Fiesta. Přestože bylo relativně pozdě, značka věřila v úspěch. V té době už nadvládu na evropském trhu držely jiné kompakty – například Volkswagen Polo a Renault 5. Ač se to zdá nemožné, Fordu se pozdní příchod vyplatil. Poskytoval totiž veřejnosti přesně to, co chtěla. Proto se Fiesta stala okamžitou senzací mezi řidiči a v roce 1980 prodal Ford více než milion Fiest. Ford zároveň představil model XR2, jenž se rychle stal snem sportovně zaměřených řidičů 80. let. Prodeje stále rostly a přesáhly dva miliony prodaných kusů k roku 1982, což z Fiesty učinilo nejprodávanější auto ve Velké Británii.

Nehas, co tě nepálí – Mark 2 – 1983 až 1989

Fordu, co týkalo Fiesty, to šlo od ruky. Oblíbené vozy se prodávaly jako horké palačinky, takže Ford nemusel druhou generaci příliš odlišovat. Ale přece se Ford do modernizace opřel, přední část dostala 80’s look, materiály interiéru dostaly kvalitnější strukturu, což obnášelo i novou palubní desku Nově si zákazníci mohli zvolit i 1,6-litrový diesel – poprvé pro tento model. Mk2 také nabízela i pětistupňovou manuální převodovku, automatickou převodovku a vysoce bezpečnostní zámky Chubb. Na scéně se objevila i nová konkurence v podobě Opel/Vauxhall Nova a Opel/Vauxhall Corsa. Fiestě Mk2 se podařilo v roce 1984, 1985 a v roce 1989 přeskočit v prodejích i Volkswagen Polo v západním Německu. Celkově se nástupce Mk1 zlepšil ve všem, co udělalo první Fiesta skvělou. Zůstala tím nejprodávanějším vozem až do konce desetiletí.

Čas na změnu – Mark 3 – 1989 až 1997

Třetí generace byla vůbec prvním malým vozidlem vybaveným protiblokovacím systémem ABS. Ford nově přišel s motory o zdvihovém objemu 1 a 1,1 litru, jenž stále zajišťovaly nízké provozní náklady – přesně to, co Fiestu proslavilo. Hlavní rozdíl od předchozích generací byl, že Mk3 byla delší, širší a se zvětšeným rozvorem. Tentokrát přišla jako pětidveřový model. Byla to Fordova odpověď na poptávku po větší Fiestě. Jednalo se o první vůz Ford, který splnil očekávané evropské emisní normy, jenž vstoupily v platnost v roce 1996. Sportovní Fiesta RS Turbo byla představena na autosalonu v Turíně v roce 1990 a vzbudila velká očekávání, protože oproti minulé sportovní generaci XR2 téměř nebylo co zlepšovat. Avšak RS Turbo a Ford jako takový zase dokázal vůz dostat na další úroveň. Ford se zaměřil na zvyšující se trendy bezpečnosti vozidel zavedením airbagu řidiče standardně ve všech Fiestách od roku 1993.

Zrodila se legenda – Mark 4 – 1995 až 2002

Pravděpodobně stále potkáváte lidi, kteří řídí čtvrtou generaci Fiesty a to zvlášť, když jste v České republice. Byl to solidní vůz a Ford byl připraven s ním vstoupit do budoucnosti. Čtvrtá generace přinesla úplně nový aerodynamický tvar, v němž se ukrývala elektrika vnějších zpětných zrcátek, klimatizace a elektrická okna. Nová Fiesta se dodávala s novou řadou motorů Zetec-SE o objemech 1,2 litru a 1,4 litru. Pro ty, kteří ocenili nízké provozní náklady, Ford neměnil modely s nižším výkonem a tak zůstaly stále k dispozici. Ve výbavě byly i  standardní airbagy pro řidiče a spolujezdce. Mk4 zcela nenahradila předchozí generaci, protože Ford prodával Mk3 ještě několik let, jako „Fiestu Classic“, jenž zůstala ve výrobě až do roku 1997. Tato generace nepřišla se sportovní verzí. Nicméně, Ford přišel s modelem Puma, který sdílel téměř veškerou techniku právě s modelem Fiesta, kromě silnějšího motoru o zdvihovém 1,7 litru. Dokonce i Jeremy Clarkson toto malé levné kupé miloval.

Návrat ke kořenům – Mark 5 – 2002 až 2008

Pátá generace byla představena na autosalonu IAA ve Frankfurtu, kde Ford reagoval na tvrdou konkurenci. Několik let uběhlo bez zásadních změn modelu a aktualizace byla dávno zpožděna. Začala jako pětidveřová verze s úplně novou sestavou motorů, včetně 1,3-litrových a 1,6-litrových zážehových motorů Duratec. Ford později představil třídveřovou variantu, která byla odpovědí na rostoucí trh s malými automobily. Tato generace měla tolik variací, že každý řidič mohl být spokojen. Pátá Fiesta upevnila pozici malého spolehlivého ekonomického vozu. Rychle stala oblíbeným autem mezi mladými i dospělými. Mk5 vedla k první Fiestě ST, jenž byla v té době nejvýkonnější motorizací.

Globálně – Mark 6 – 2008 – 2017

Ford byl na cestě k celosvětové nadvládě a vedl boj o ziskovost. Rok 2008 byl ale nejhorším obdobím pro americkou společnost, která zaznamenala ztrátu ve výši 14,6 miliardy dolarů. Šestá Fiesta vstoupila do výroby v několika zemích, včetně Číny, Německa a Španělska. Do roku 2010 to bylo na prodej v Evropě, Asii a Severní Americe. V souladu s neustále rostoucí poptávkou po ekologických vozidlech se představil Ford Fiesta ECOnetic, který se s emisemi CO2 pod 100 g/km stal nejekologičtějším vozem ve Velké Británii. To je působivé i s dnešními standardy. Mk6 je nejprodávanější generací Fiesta. Mnoho řidičů ocenilo pohodlí, výkon a dostupnou cenu.

(Zatím) poslední mohykán – Mark 7 – 2017 – současnost

Současná generace modelu Fiesta je samozřejmě technologicky nejpokročilejší. Po vzoru moderních trendů se pod kapotu dostaly přeplňované zážehové tříválce EcoBoost a vznětové čtyřválce Duratorq. Automobilovými nadšenci očekávaná Fiesta ST je po vzoru běžných modelů poháněna 1,5-litrovým benzínovým tříválcovým EcoBoostem, s funkcí vypínání jednoho z válců, jehož maximální výkon dosahuje 200 koní. Malý motor disponuje točivým momentem 290 Nm a vystřelí Fiestu z klidu na stovku za pouhých 6,7 sekundy.

Peugeot 106 Rallye: Plecháče, muší váha, ale hlavně radost z řízení

Francouzský hothatch z devadesátých let je jasným důkazem, že i auto plechovými koly může vypadat skvěle.

Číst celé

Nissan GT-R, část prvá: Playstation nebo zázrak?

Sportovní Nissany s emblémem GT-R vždy přitahovaly všechny fanoušky japonských vozů, ale nejen ty. GT-R se stalo japonskou senzací, která se začala objevovat i v kreslených manga komiksech. Rozhodli jsme se, že vám představíme současnou generaci, známou jako R35, pěkně do puntíku. Během našeho pětidílného seriálu se se mu podíváme na zoubek. Dnes začneme zlehka: Otázkou, čím vlastně GT-R je v očích mnoha lidí, ale také na to, jaké je doopravdy.

Číst celé

Dodge Challenger SRT Demon: 5 důvodů proč je zběsile rychlý

Že už Hellcat nemohl být rychlejší? V Dodge si mysleli opak a rovnou takové auto postavili. Představujeme řešení, která dopomohla k dosažení šílených výkonů.

Číst celé

BMW 118d: Sportování v naftovém hatchbacku?

Pokud chcete hatchback s pohonem zadních kol, už dlouho vám vyhoví jen BMW. Je to jen výstřelek nebo nebo fungující auto?

Číst celé

Gordini: Rychlé Renaulty z rukou kouzelníka

Amédée Gordini byl nejen závodník původem z Itálie, ale také skvělý konstruktér, díky čemuž si vysloužil svou přezdívku le Sorcier.

Číst celé

Mazda RX-7 FD3S: Můj rok s rotační legendou

Japonská sportovní legenda, jež přitahuje davy milovníků automobilové kultury ze země vycházejícího slunce. Fanoušek Luboš se rozhodl, že se s námi podělí o příběh svého bývalého exempláře, který po dobu jednoho roku vyplňoval parkovací místo u jeho domu.

Číst celé