Eunos Cosmo: 3 rotory a skrytý luxus

Luxusní kupé s wankelovým motorem bylo demonstrací schopností Mazdy. Stalo se historicky prvním autem na světě, které mělo zabudovaný systém GPS.

Mazda poprvé představila kupé Cosmo na konci šedesátých let, kdy za jeho pomoci uvedla na trh vlastní rotační motor vycházející z původního návrhu Felixe Wankela. Cosmo od té doby zastávalo funkci takzvaného „halo“ modelu, který byl ukázkou vrcholného umění automobilky.

Japonská značka se rozhodla použít název Cosmo, čímž se inspirovala mezinárodní fascinací vesmírnými závody, které byly neoficiálním soupeřením mezi Sovětským svazem a Spojenými státy v oblasti dobývání vesmíru. Mazda tím chtěla podpořit svou vizi rotačního motoru jako technologie budoucnosti. Poslední generace přišla na trh počátkem devadesátých let.

Čtvrtá generace kupé Cosmo vstoupila do výroby v roce 1990 na zbrusu nové platformě JC. Luxusní grand tourer se v nabídce umístil na pozici vlajkové lodi a byl prodáván výhradně pod sesterskou značkou Eunos. Nadstandardní výbava a exkluzivita se projevila i v několika prvenstvích. Za příplatek byl Eunos Cosmo vybavený systémem Car Control, kterým se skrze barevnou dotykovou CRT obrazovku ovládalo nastavení klimatizace, palubního telefonu či GPS. Eunos Cosmo byl tak úplně prvním vozem na světě, jenž byl vybaven vestavěným navigačním systémem. Novinkou byl i počítačový diagnostický systém ECAT usnadňující hledání závad při opravách.

Hlavní prvek, na který však vsázelo marketingové oddělení Mazdy, se ale nacházel pod kapotou. Nabídka disponovala hned dvěma wankelovými motory. Základní variantou byla dvourotorová třináctistovka 13B-REW, jenž byla takřka shodná s motorem poslední generace Mazdy RX-7, avšak nevyužívala sekvenční twin-turbo. Přestože malý motor dosahoval úctyhodného výkonu 230 koní, opravdovou třešničkou na dortu byla druhá nabízená motorizace s označením 20B-REW.

Poslední Cosmo bylo jediným sériově vyráběným modelem Mazdy, pod jehož kapotu byl umístěn dvoulitrový rotační motor se třemi rotory, který byl přeplňovaný sekvenčním twin-turbem a dosahoval nejvyššího výkonu 280 koní a točivého momentu 403 Nm. Každé z turbodmychadel začínalo pracovat v jiných otáčkách, čímž byl značně omezen turbo lag (podobně jako u pozdější RX-7 FD3S či Toyoty Supry). V případě obou motorizací byla hnací síla přenášena na zadní kola skrze čtyřstupňovou automatickou převodovku s elektronickým ovládáním řazení.

Ačkoliv bylo Cosmo s pohotovostní hmotností 1 490 kilogramů těžké, na stovku dokázalo zrychlit za šest sekund a v případě výkonnější varianty dosahovalo rychlosti až 255 kilometrů v hodině. Na japonském území ale bylo omezeno na maximálních 180 km/h, jelikož tuto rychlost určoval bezpečnostní předpis asociace JAMA (Japan Automobile Manufacturers Association).

I přes fascinující techniku nebylo Cosmo okázalé. Usedlý design exteriéru budil dojem, že vůz spadá do stejné kategorie jako například Nissan 180/240SX. Luxusním interiérem a cenovkou bylo kupé ale konkurencí spíše pro BMW či Mercedes-Benz. Použitá ergonomie čerpala to nejlepší z počátku devadesátých let. Přístroje byly zapuštěné v černém pásu na palubní desce. Luxusní vzhled vnitřku vozu byl dosažen použitím dřeva a kůže.

Mazda svou chloubu prodávala na japonském a americkém trhu za částku přibližně 100 tisíc dolarů. Výroba trvající do roku 1995 obsáhla smontování 8 875 exemplářů, z nichž více než polovina byla poháněna slabším dvourotorem. Varianta se třemi rotory odrazovala nejen vysokou spotřebou paliva, ale i skutečností, že se v domácím Japonsku již neřadila mezi auta s objemem pod 1,5 litru, pro něž byla zvýhodněna silniční daň.

Nissan GT-R Liberty Walk: 890 koní a bōsōzoku

Japonská historie v moderní podobě s obrovskou porcí výkonu pod kapotou. Může tohle být vůbec špatné?

Číst celé

Galerie: Navštívili jsme sraz Enjoy86 2018

Zajeli jsme se podívat na sraz legendárních Toyot AE86, moderních GT86 a Subaru BRZ.

Číst celé

Škoda 1100 OHC: Šest desetiletí malého závoďáku

Ohlédnutí za československým závodním vozem, který v těchto týdnech slaví šedesáté výročí od svého vzniku.

Číst celé

Peugeot 205 GTi: Malá (ne)řízená střela

Osmdesátá léta se v automobilovém průmyslu nesla v duchu rostoucí popularity rychlých hatchbacků. Volkswagen Golf GTI bývá často označován jejich otcem a prťavý Peugeot by mohl být jejich matkou. Více jak čtvrtstoletí starý hot hatch dodnes funguje jako měřítko pro téměř všechny ostré hatchbacky.

Číst celé

23. duben 1987: Chrysler kupuje Lamborghini

Lamborghini se za sedm let pod křídly Chrysleru začalo stavět na vlastní nohy a pomohlo Američanům s vývojem legendárního Viperu.

Číst celé

GTO versus GTO. Obstálo Ferrari proti Pontiacu v americkém testu?

Magazínu Car and Driver se nepodařilo sehnat vzácnější z vozů do srovnávacího testu, takže je jednoduše porovnali u stolu v kanceláři.

Číst celé