Editorial: Vrhněte se s námi do roku 2019 na plný plyn

Automobilový průmysl v posledním roce zažil několik velkých zvratů, a přestože jím bylo silně otřeseno, do příštího roku se chystá v plné síle. Stejně jako magazín Temple of Speed.

Je chladný prosincový večer a já opět žasnu nad rychlostí, jakou uplynul rok 2018. Rok, který byl v automobilovém průmyslu plný překvapivých odhalení, zajímavých úspěchů, ale zároveň i okamžiků, o nichž si nejsem jistý, zda budou v následujících letech něčemu prospěšné.

Když opomenu skutečnost, že Japonci letos podruhé v historii vyhráli slavnou čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans, BMW představilo dlouho očekávané a nádherné BMW řady 8, po dlouhých desetiletích konečně padl nový absolutní rekord Nürburgringu a Rolls-Royce se s Cullinanem vrhl do světa luxusních SUV, největším problémem minulých měsíců se stalo uvedení striktní emisní normy EURO 6d-TEMP v platnost.

Dlouho očekávané a obávané omezení na dlouhou dobu paralyzovalo celý automobilový průmysl, který se z utrpěného šoku vzpamatovává dodnes. Bentley nestihl včas upravit a homologovat své modely novou metodikou měření WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) a utrpěl finanční ztrátu přibližně 155 milionů dolarů. Zdržení výroby taktéž zapříčinilo snížení prodejů vozů značky o přibližně 11 procent, které pokrývají 300 až 400 možných vozů.

Poprvé v historii motorismu nebylo možné homologovat modelovou řadu pouhou řadou několika testů, ale schvalování podléhaly veškeré motorizace v kombinaci s téměř nespočetnými možnostmi výbav – úspěšná homologace vyžadovala použití všech nabízených rozměrů kol, převodovek či absenci, nebo přítomnost klimatizačního systému. To vše se musí od září 2018 zohlednit.

Pokud se na takovou změnu emisních norem podíváme jako automobiloví nadšenci, musíme opět zamáčknout slzu v oku při vzpomínce na skvělá auta, s nimiž se v nabídkách prodejců už nesetkáme. BMW ukončilo výrobu M3 a Subaru muselo na evropském trhu pohřbít rychlý sedan WRX STI, který se letos v srpnu stal nejprodávanějším sportovním vozem v České republice.

Přestože mě nucený odchod řady mých oblíbených modelů mrzí, nemá smysl truchlit do nekonečna. Mnozí mohou tvrdit, že zajímavá auta už nevznikají, ale to není pravda. Už v lednu by se totiž mělo představit nové Shelby GT500 a dlouho očekávaný nástupce legendární Toyoty Supry. A že současná auta nejsou krásná? Podívejte se na nejnovější Aston Martin DBS Superleggera. Tají se mi z něj dech, stejně jako z nového BMW M850i. Rozhodně se tedy můžeme těšit na nabušenou nabídku nových skvělých aut, z nichž se velká část stane okamžitými hity. Možná se ale už ptáte, kam v tomhle editorialu vlastně mířím.

Co vás v roce 2019 čeká na Temple of Speed? Jsme si vědomi faktu, že ne všechen obsah zveřejněný za letošní rok byl takový, jaký jsme si jej původně představovali. Jako parta automobilových nadšenců jsme se pustili do neznámých horkých vod automobilové žurnalistiky a postupně bychom se rádi prosadili mezi většími hráči v oboru.

Neplánujeme ale zůstat u pouhých testů nových aut, jakých je plný internet, a na příští rok postupně zamýšlíme velké množství zajímavostí. Hlouběji se budeme věnovat autům čtenářů a už teď víme, že vám v příštím roce ukážeme exkluzivity jako Nissan Skyline GT-R R32 a seznámíme vás s finančními náklady, jež si vyžaduje úspěšná stavba ikonického Renaultu 5 Turbo. Zapomenout nesmím ani na automobilovou slavnost Legendy 2019, na nichž se určitě ukážeme s redakční Mazdou RX-8. Doufáme, že se za námi opět zastavíte.

Co dodat závěrem? Děkujeme, že čtete Temple of Speed, protože jste to vy čtenáři, kdo se stává jeho hnacím motorem. Vaše přítomnost nám dodává energii, abychom se zase pokusili vydávat daleko lepší obsah a dostat Temple of Speed zpátky na vrchol.

Za celou redakci vám už teď přeji klidné prožití vánočních svátků a hodně zdraví a štěstí do roku 2019, protože těch několik zbývajících dní hrozně rychle uteče..

40 rychlostních rekordů. Tím se pyšní Mazda RX-8

Čtyřiadvacetihodinová rekordní jízda se odehrála v roce 2005 na německém závodním oválu pod dohledem Mezinárodní automobilové federace.

Číst celé

Pohled do motoru 2JZ-GTE. Čím se proslavila Toyota Supra?

Motor 2JZ-GTE vypadá, jako by byl navržený přímo pro tunery toužící po obrovském plnícím tlaku.

Číst celé

Auta pro puristy dnes dělá jen Amerika. A dělá je výborně

Vidlicové osmiválce s hrubou silou pod kapotou a konečně už i skvělé jízdní vlastnosti. Američané v posledních letech dělají auta, která by se měla líbit hlavně opravdovým srdcařům. A dělají je sakra dobře!

Číst celé

Prozradíme vám rozdíl mezi boxerem a plochým motorem

Ferrari v sedmdesátých letech označilo jeden ze svých motorů jako boxer, ale ve skutečnosti lhalo světu. Jaká je skutečná pravda ukrytá v útrobách typu Berlinetta Boxer?

Číst celé

5+1 důvodů, proč mám rád Mazdu MX-5 RF

Lukáš opět strávil několik dnů s zeleno-oranžovým RF a rozhodl se na něj podívat více subjektivním dojmem. Jak se mu líbí?

Číst celé

Tucker 48 prý neuměl couvat. Byla to lež

Falešné zprávy se šířily světem dávno před příchodem internetu. Jedna z lidových legend dokonce tvrdila, že revoluční Tucker 48 neuměl couvat. To však bylo daleko od pravdy.

Číst celé