Desmond: Superpevná kola z Ruska

Jeden z nejdůležitějších výrobců „JDM kol“ překvapivě nepocházel z Japonska. Přečtěte si příběh kol, která vznikla v továrně, jíž využívá i výrobce letadel Antonov.

Disky Desmond se prodávaly jen v Japonsku, jsou to tedy doslova JDM kola. Je překvapením, že odtud nepochází. Jejich ruský původ je pak přímo šokující. Kolik dalších špičkových výrobců odtud pochází? A slogan firmy „děláme kola, která odpovídají lidské citlivosti“ zní jako něco, za co budete v Rusku utiskováni. Výroba a jistá tajemnost ale typicky ruské jsou. Není vůbec snadné získat relevantní informace o pozadí značky Desmond. Minimálně v angličtině toho najdete na internetu opravdu málo.

Kola se prodávají od konce osmdesátých let, ale firma už dávno vyhlásila konec výroby. Ale ne tak docela! Je tomu pár dnů, co Desmond veřejně oznámili návrat a vy můžete posílat předobjednávky. Teď se ale bude vyrábět v Japonsku. Firmou Taneisya, která od roku 1993 vyrábí a vyvíjí i kola pro monoposty Formule 1. Regamaster Evo II budou moderní evolucí se zachováním klasického designu. Desmond si naúčtuje přibližně 3 000 dolarů za sadu.

O kvalitách nového modelu EVO II nepochybujeme, pozadí výroby starších Regamasterů je ale ještě pozoruhodnější. Původní kola Desmond ruské výroby pochází z fabriky na kola pro letadla Antonov. To jsou jedny z největších letadel světa. Každé má desítky kol a tak se jich vyrábí spousta. A v leteckém průmyslu jsou samozřejmě velké nároky na pevnost a hmotnost.

Rozhodně se tu tedy nenudí, přesto výrobu někdy uvolní pro Desmond. Na začátku jsme psali, že tato firma už nevyrábí. Ale vyrábí! Jen skutečně bez toho, aby se nazývali Desmond. Čekají, až se jim sejde dostatečný počet objednávek a poté se celá výrobní linka uzpůsobí z výroby leteckých kol na výrobu disků na auta.

A jak se může sejít objednávka bez veřejného prodeje značky? Náhodou jsme zjistili, že i v ČR žije Rus, který tu má za úkol nacházet a kontaktovat potenciální zákazníky. Těmi jsou hlavně profesionální závodníci. A protože pro ně jsou i taková kola spotřebním zbožím, objednávky mohou být v řádu stovek tisíc. Přesto se může dostatečný náklad objednávek pro zahájení výroby scházet až rok.

 

Výroba začíná jedním kusem certalu z nejkvalitnější slitiny. Lis se sílou 10 000 tun z desky vytvaruje hrubý polotovar a z něj se následně vytesá disk. Vše je vyfrézované, proto na kolech nejsou nikde žádné výstupky.

I nápisy na kolech nejsou vystouplé, což může být dobré rozpoznávací vodítko originálů. Pokud budete na kola Desmond shánět středovou pokličku tak věřte, že objevíte pouze druhovýrobu. Výrobce ji neřeší protože věří, že pro závodní účely je poklička nežádoucí.

Mezi zasvěcenými jsou tedy velmi ceněná. Čím to? Legendární pevností při zachování špičkové hmotnosti. A ikonickým, dnes už oldschoolovým vzhledem hlavního modelu Regamaster. Jako svá dvorní kola je volil i přední úpravce ostrých Hond, Spoon. Objevovaly se i na jiných ikonických autech japonské scény a v šampionátu JGTC.

I když vypadají podobně, existují 3 různé typy Desmond Regamaster. Disky pro Spoon jsou jednou verzí. Luxusnější model Marquis Promada má vystupující oblast okolo středové díry a menší štěrbiny na bocích loukotí. Třetí verze je Evo, nejvzácnější a nejlehčí model určený hlavně pro okruhové závody. Má nejdutější boky paprsků a nálepky. A nemá vyvýšení okolo středové díry.

Super kvalitní. Ruská. Ikonická. Výhradně pro japonský trh. A oficiálně po ukončení výroby. Není divu tedy, že si dobře drží hodnotu. Běžně se nabízejí minimálně za 350 dolarů za kolo v podprůměrném stavu. Přestože se bude vyrábět moderní reinkarnace, původní “Regy” zůstanou unikátem ve světě vylepšování sportovních aut.

Mně se je podařilo ukořistit minulý týden na redakční Nissan 200 SX S14. Stříbrné a dvourozměrné. 17×8 ET25 dopředu a 18×8,5 ET35 dozadu. Snad tam ty zadní narvu a nebudou kopnuté. Ceně na Bazoši nešlo odolat.

Vize budoucnosti z padesátých let. Takhle je viděl Detroit

Osm prototypů z Detroitu, které vznikly v padesátých letech minulého století a výrazně ovlivnily auta následujících let.

Číst celé

Honda, která mě naučila svižnému tempu

První auta jsou něčím, co v nás benzínových šílencích zanechá vzpomínky na celý život. To moje bylo kompromisem mezi nízkými provozními náklady a zábavou. Jak jste si již všimli, první zkušenosti se sportovní jízdou jsem nabyl ve svém stříbrném hatchbacku z Japonska.

Číst celé

Citroën C6 Lignage: Nadějná socha na kolech

Citroën řadíme mezi ty významnější automobilky naší historie. Prodával nádherná a revoluční auta, nebál se riskovat a bohužel často prohrával. Dnes tu máme Citroën C6 Lignage, koncept symbolizující plané naděje Citroënu na přelomu milénia.

Číst celé

Zrození McLarenu F1: Napadlo nás to při čekání na letišti

Mohlo by se zdát, že si konstruktéři McLarenu vzali velké sousto, když chtěli navrhnout nejlepší auto na světě. Jenže ono se to opravdu podařilo.

Číst celé

Alfa Romeo Tipo 33 Stradale byla nejkrásnějším supersportem své doby

Asi přesně nevím jak správně by měl tento magazínový příspěvek začít. Nevím, jak se má správně psát úvod k takové automobilové modle, jakou 33 Stradale bezesporu je. Asi jen slovo „ohromující“ může dobře popsat ty jemné a nádherné linie. Elegantní složitostí své techniky mě pak přivádí k dalšímu slovu – „dokonalost“.

Číst celé

Našli jsme funkci, která moderním autům chybí

Nouzové brzdění je zlo, ale co takhle něco ve stylu „sebevědomého“ přidávání?

Číst celé