Deset zajímavých aut za cenu nového Rapidu

Klasická auta, která snadno pořídíte za cenu tuctového dostupného vozu, s nímž se lze setkat na každém českém rohu. Jaká auta se objevila na seznamu?

Stojíte v koloně a přemýšlíte nad tím, kam zmizela všechna zajímavá auta? V posledních letech je to realita téměř každého všedního dne. Všude okolo se pohybují běžná auta, mnohdy pořízená na operativní leasing, která vytváří ošklivou šeď moderního provozu. Ačkoliv majitele takových vozů vlastně chápu, proč si je pořídili – chtějí dostupná nenákladná auta – něco mě dovedlo k zajímavé myšlence. Jaká auta si lze pořídit za cenu nové Škody Rapid, za níž si automobilka účtuje lehce přes 300 tisíc korun? Pokud patříte k opravdovým benzínovým šílencům, tak vás bude následující seznam opravdu zajímat.

Bentley Turbo R

Motor Trend o Turbo R kdysi napsal, že je to po dlouhých desetiletích první Bentley, který je hoden nést slavný znak v podobě okřídleného B. Pod kapotou se nacházel přeplňovaný vidlicový osmiválec 6.75, který pocházel z modelu Mulsanne Turbo. S modernizací pro modelový rok 1987 se Turbo R dočkal vstřikování paliva, jehož pomocí dosahoval až 300 koní a 660 Nm.

BMW 635 CSi E24

Šestkové kupé vstoupilo do výroby roku 1976 a za charakteristickými žraločími křivkami stál návrhář Paul Bracq. Karoserie zprvu montovala společnost Karmann, ale BMW později přesunulo výrobu do svých vlastních hal. Za cenu nového Rapidu lze pořídit druhou nejsilnější motorizaci 635 CSi, jejíž řadový šestiválec dosahuje výkonu až 208 koní a točivého momentu 308 Nm. U tohoto auta nešlápnete vedle, protože ceny jen a jen rostou.

Citroën DS

Milovníky francouzských aut jistě osloví i Citroën DS, jehož fantastické křivky navrhl italský sochař Flaminio Bertoni. Inovativní auto s téměř nepřekonaným hydropneumatickým podvozkem stále slouží jako měřítko moderních francouzských luxusních vozů a už při svém představení 5. října 1955 oslovilo nepředstavitelné množství lidí. Za první den pařížského autosalonu si jej objednalo přibližně 12 000 lidí.

Fiat 124 Sport Spider

Psal se rok 1966, když Fiat zahájil výrobu malého Fiatu 124 Sport Spider, jehož překrásné křivky navrhlo světoznámé studio Pininfarina. Malý Spider ctí základy správného sportovního roadsteru, jelikož jej pohání vpředu uložený čtyřválec spojený s manuální převodovkou a pohonem zadních kol. Výroba probíhala až do roku 1985 a dohromady vzniklo přibližně 200 tisíc exemplářů. Až 75% ze všech vyrobených kusů skončilo ve Spojených státech amerických.

Chevrolet Camaro

Za cenu dostupné škodovky lze pořídit i druhou generaci pony caru Camaro, kterou Chevrolet uvedl s modelovým rokem 1970. Oproti předchůdci nebyla k mání otevřená varianta, ale tvary kupé na platformě GM F-Body jsou neméně ikonické. Kromě typických vidlicových osmiválců se pod kapotou objevily i dva řadové šestiválce a jeden vidlicový. S největší pravděpodobností seženete Camaro s automatickou převodovkou, ačkoliv se prodávaly i s manuální skříní.

Chevrolet Corvette C3

Koncern General Motors v sedmdesátých letech nabízel i druhý sportovní vůz, jímž byla třetí generace Chevroletu Corvette představená už s modelovým rokem 1968. Motory a podvozkové komponenty z velké části pocházely z předchozí generace C2 Sting Ray. Během výroby trvající až do roku 1976 se pod kapotou vystřídala řada atmosférických vidlicových osmiválců typů Small-Black i Big-Block, z nichž největší dosahoval zdvihového objemu až 7,4 litru.

Jaguar XJ-S V12

Reprezentantem opravdové anglické elegance se v našich očích stává Jaguar XJ-S s plnotučným vidlicovým dvanáctiválcem. Nástupce legendárního E-Type přišel na trh v roce 1975 a vydržel v prodeji následujících 21 let. Luxusní grand tourer z Coventry vznikl v úctyhodném počtu 115 413 exemplářů, což z něj dělá dostupnou vznešenou klasiku.

Maserati BiTurbo

Maserati vyrábělo luxusní sportovní kupé BiTurbo mezi roky 1981-1994 a pod jeho kapotu umístilo malý dvoulitrový vidlicový šestiválec s dvojicí turbodmychadel. Karoserie navržená Pierangelem Andreanim byla menší než u soudobého BMW řady 3 a o její modernizace v letech 1988 a 1991 se postaral Marcello Gandini. Postupem let rostl i objem vidlicového šestiválce, který vzrostl na 2,5 a později i na 2,8 litru.

Porsche 928 S

Původní myšlenkou Porsche 928 bylo nahradit oblíbenou 911, která využívala zastaralou koncepci s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Za dostupné peníze lze koupit i její vylepšenou variantu 928 S, která byla představena v roce 1980, tedy tři roky po původním modelu. K důležitým změnám patřil přepracovaný bodykit a vylepšený 4,7-litrový vidlicový osmiválec, který v evropské specifikaci dosahoval 300 koňských sil.

Toyota Celica

Toyota se koncem šedesátých let inspirovala úspěšným Fordem Mustang a uvedla na trh jeho japonskou podobu. První generace Toyoty Celica přišla v roce 1970 a na rozdíl od americké legendy disponovala skvělými jízdními vlastnostmi, které japonští řidiči využívali na místních horských okreskách. K velkým lákadlům Celicy patří nejen typicky živé japonské čtyřválce, ale i lákavé tvary karoserie. Hledejte motorizaci 1600 GT TA22.

Ferrari F430 bylo na běžné ježdění i na okruh

Osmiválcová Ferrari s motorem uprostřed jsou u zákazníků velmi oblíbená. Skvělý design, silný motor, výborné jízdní vlastnosti a aura italské značky se vzpínajícím se koněm ve znaku. To vše je dělá lákavými.

Číst celé

Porsche 928 chtělo zastínit ikonickou 911

Původně mělo být nástupcem 911, ale jiná filosofie modelu předurčila, že to nebude mít jednoduché. Z jakých důvodů Porsche 928 nakonec opustilo výrobu?

Číst celé

NSU Spider: Počátek snahy o wankelovou revoluci

Rotační motor měl být skutečnou revolucí v automobilovém průmyslu. Historicky prvním autem s wankelem byl skvěle vypadající roadster, který stál stejné peníze jako Porsche 356.

Číst celé

RX-8 Roadtrip: S laciným wankelem přes půl Evropy

Přišlo mi to jako zajímavý nápad. Místo letenky jsem koupil ojetou RX-8 za cenu ojetého iPhonu a vyrazil s ní na dlouhou cestu domů.

Číst celé

Ur Quattro: Technologický sen z dílen Audi

Původní Quattro v osmdesátých letech otřáslo závodní kategorií rally a položilo základy budoucích rychlých čtyřkolek. Jeho kvality se však osvědčily i v případě běžné produkční verze.

Číst celé

Top Fuel Dragster: 500 km/h za 4 sekundy

Akcelerace shodná s vystřelením z katapultu a šílené provozní náklady. Vrcholová třída dragsterů vyžaduje obrovskou porci odhodlání.

Číst celé