Den Země: Nejlepší zelená auta na závodní okruh

Oslavujeme mezinárodní svátek Den Země trojicí nejlepších zelených aut, se kterými se nemusíte bát vyrazit na váš nejbližší závodní okruh. Nebo s nimi můžete vyrazit do Zeleného pekla, když už jsme u té zelené.

Zelená barva je barva ekologie. Automobilky se v posledních letech snaží vyrábět stále ekologičtější auta, kterým se často přezdívá „zelená auta“. Některé z nich to dokonce berou tak vážně, že na ně stříkají takové odstíny laku, aby ještě více přitáhly pozornost nekompromisních ekologů. Na to se váže i snaha o co nejnižší spotřebu paliva a na ní závislou produkci oxidu uhličitého (CO2).

A protože jsme se rozhodli podpořit letošní „Den Země“, rozhodli jsme se s vámi podělit o naše nejoblíbenější zelená auta, se kterými můžete vyrazit i na okruh.

Lamborghini Huracán Performante

Doby, kdy Lamborghini dělalo dechberoucí nemotorná auta jsou dávno pryč. Když se v roce 2014 představil civilizovaný Huracán LP610-4, nedokázal vyvolat jemné šimrání v kalhotách, jež bylo samozřejmostí při pohledu na starší modely Lamborghini. Italové na něm však značně zapracovali a v roce 2017 představili okruhově zacílenou verzi Performante.

Agresivnější vzhled ostrého Performante opět oslovil fanoušky starých Lamborghini a zároveň zaujal nadšence do moderních technologií. Doby, kdy Lamborghini při vývoji Countache testovalo aerodynamiku za pomoci barvy a obtékajícího vzduchu na dálnici jsou minulostí. Huracán Performante je vybavený pokročilou aktivní aerodynamikou ALA (Aerodinamica Lamborghini Attiva), jež umí směrovat obtékající vzduch na křídlo tak, jak je při projíždění zatáčkou zrovna potřeba.

V kombinaci s přepracovaným podvozkem s magnetoreologickými tlumiči, vidlicovým desetiválcem o 640 koních a 601 newtonmetrech a suchou hmotností 1 382 kilogramů není divu, že tohle auto nějakou dobu drželo rekordní čas pro sériová auta na okruhu Nürburgring – Nordschleife. Jeho čas je 6:52.01.

Emise CO2: 314 g/km

Mercedes-AMG GT R

Sportovní Mecedesy máme vážně rádi, za což může jejich aura německých muscle cars a hlavně chraplavý zvuk osmiválců. Přesně takový je i Mercedes-AMG GT R z roku 2016. Na rozdíl od původních GT a GT S bylo R zaměřené na závodní okruhy. Lidé z okolí Nürburgringu mu kvůli testování na zdejší trati dokonce přezdívají „Zelená bestie ze Zeleného pekla“. (Pochopitelně pouze ve chvíli, kdy se jedná exemplár v odstínu „Green Hell Magno“.)

Dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový vidlicový osmiválec M178 je v GT R naladěný na 585 koní a 700 newtonmetrů a jako správná bestie přenáší výkon pouze na zadní kola. Neméně důležitým faktorem, proč je Mercedes-AMG GT R zběsile rychlý, je i pokročilá aerodynamika vedoucí obtékající vzduch podvozkem, čímž vytváří Venturiho efekt.

Ačkoliv má však AMG GT R speciálně naladěný podvozek s adaptivními tlumiči a řízení zadních kol zvyšující agilitu vozu, nepodařilo se mu dosáhnout podobného úspěchu jako výše zmíněnému Huracánu Performante. Na Severní smyčce Nürburgringu, kde GT R vzniklo, drží čas 7:10.92. Naopak ale produkuje méně škodlivin, takže je mnohem zelenější!

Emise CO2: 284 g/km

Porsche 911 GT3 RS (991.2)

Z jistého pohledu jsou Lamborghini Huracán Performante a Mercedes-AMG GT R nováčky v kategorii okruhově laděných verzí jinak civilizovaných sportovních aut. Oba výše popsaní drzouni jsou totiž konkurencí starého mazáka, kterým je Porsche 911 GT3 RS, jehož aktuální podoba vychází z generace 991.2.

Současnou generaci 911 GT3 RS, jež prošla modernizací začátkem roku 2018, pohání atmosférický čtyřlitrový plochý šestiválec o výkonu 520 koní a točivém momentu 470 newtonmetrů. Porsche v rámci modernizace přepracovalo i aerodynamiku, čímž dosáhlo nejen většího přítlaku, ale i lepšího chlazení brzd pomocí ventilačních otvorů NACA.

Stuttgartská značka si zároveň dala záležet na nízké hmotnosti. Pokud by se některému ze zákazníků zdálo okruhové Porsche o hmotnosti 1 430 kilogramů příliš těžké, může si jej pomocí balíčku Weissach odlehčit o dalších 18 kilogramů. Jeho součástí jsou karbonové díly exteriéru i interiéru a magnéziová kola. A jak se zastavily stopky na Nordschleife pro srovnání s výše uvedenými konkurenty? S výsledným časem 6:56.4 je to třetí vůz značky, který to zvládl pod 7 minut (dalšími jsou 918 Spyder a 911 GT2 RS).

Emise CO2: 291 g/km

Targa: Karoserie, která téměř vymřela

Odnímatelný střešní díl, ale přitom silueta kupé? To jsou karoserie typu targa.

Číst celé

Eunos Cosmo: 3 rotory v diskrétním luxusním balení

Luxusní kupé s wankelovým motorem bylo ukázkou schopností a umění Mazdy. Stalo se historicky prvním autem na světě, které mělo zabudovaný systém GPS.

Číst celé

Dělal jsem řidiče byznysmenům. Tohle je můj příběh

Životní příběh Emila Remače, který se v minulosti živil jako soukromý řidič vlivných osobností. To mu dalo bohaté zkušenosti za volantem a také řídil mnoho aut snů.

Číst celé

100 000 dolarů. Za tolik jste mohli mít Ford GT40 Mk.IV v roce 1976

Vývojový prototyp bylo možné pořídit za částku, která se v dnešních dnech téměř rovná katalogové ceně nového Fordu GT.

Číst celé

Giorgetto Giugiaro: Automobilový návrhář 20. století

Giorgetto Giugiaro v době svého působení v automobilovém designu navrhl mnoho aut, z nichž ty nejznámější kousky vytvořil pod křídly svého studia Italdesign. Připravili jsme pro vás nejen jeho příběh, ale i galerii nejhezčích a nejzajímavějších vozů z jeho pera.

Číst celé

Začátky cizích značek v Americe: Evropské sportovní vozy

Ferrari, Lamborghini a Porsche v současnosti prodávají největší počet svých vozů na americkém trhu. Jak na něm začínaly?

Číst celé