Chevrolet Camaro ZL1 COPO: Monstrum na zvláštní objednávku

Neveřejná nabídka COPO 9560 udělala z malého Camara krvelačnou bestii, která požírala nejen mustangy, ale i všechny ostatní.

Chevrolet s modelovým rokem 1969 nabízel širokou řadu různých motorů pro sportovní Camaro. Základem nejzajímavějšího z nich byl osmiválcový hliníkový blok ZL1, jehož nejvyšší zdvihový objem dosahoval sedmi litrů. Jakmile byl namontovaný do útrob malého Camara, bylo schopné zesměšnit většinu svých konkurentů, včetně dospělejších Corvette.

Pod označením ZL1 se ukrýval speciální balíček Central Office Production Order 9560 (COPO), který mohl být dodaný za příplatek $4,160 k základní ceníkové ceně Camara. Podpultová nabídka, jež nebyla k dispozici skrze standardní katalog, pomohla General Motors obejít vládní nařízení, kvůli němuž byl Chevrolet nucený prodávat Camaro s motory o objemech nepřesahujících 6,5 litru. Jelikož byly příplatky COPO nabízené hlavně ve formě speciálních laků či úprav pro komerční vozidla, Camara ZL1 podléhala plnohodnotné záruce a splňovala veškerá nařízení pro provoz na veřejných komunikacích.

ZL1 vzniklo na zvláštní žádost Freda Gibba, který se sháněl po výkonnější motorizaci Camara, s níž by bylo neporazitelné na drag stripech při závodech NHRA. Pro úspěšnou homologaci muselo být vyrobených nejméně 50 vozů, přičemž jich bylo objednaných celkem 69. Auto bylo zároveň nabízené jen profesionálním závodníkům, kteří měli dostatek peněz pro jeho pořízení.

Gibb zamýšlel rozprodat celý výrobní pořadník výhradně skrze své obchodní zastoupení v illinoiském Le Harpe. Jeho přesvědčení „vítězství v neděli prodává v pondělí“ však tvrdě narazilo. S cenou $7,269 bylo Camaro ZL1 dvakrát tak drahé oproti běžným modelům s litinovým vidlicovým osmiválcem a prodat potřebných 50 kusů byl tvrdý oříšek. Mnoho aut tak bylo zasláno ostatním dealerům, z nichž někteří vyjmuli motor z vozu, aby jej vyzkoušeli ve svých vlastních projektech.

Dealerství v Le Harpe nakonec prodalo jen 13 kusů ZL1 a několik z nich bylo dále upraveno Dickem Harrellem. Přibližně 20 vozů ze všech vyrobených bylo připraveno pro závodní sérii NHRA Super Stock, kde se správným nastavením a vhodnými slicky atakovaly čtvrtmílový sprint za přibližně 10 sekund.

Základem ZL1 byl oheň plivající osmiválec, který byl původně použitý v závodním speciálu Chaparral pro šampionát Can-Am. Hliníkový blok s ocelovými vložkami válců nesl hliníkové hlavy inspirované motorem L88. Na rozdíl od původní jednotky pro Can-Am měl mazání s běžnou olejovou vanou, tranzistorové zapalování K66 a mechanické palivové čerpadlo. Čtyřkomorový karburátor Holley dopomohl osmiválci o výkonu okolo 500 koní k tomu, aby se stal nevýkonnějším motorem v nabídce General Motors s povolením jezdit na veřejných komunikacích. Nadupané srdce si samozřejmě vyžádalo odolnější diferenciál a hnací poloosy.

Pro montáž COPO 9560 byla použita karoserie Camara SS 396, která byla dále vybavena zavěšením F41 se sportovně laděnými pružinami a silnými brzdami. Čtyřstupňová manuální převodovka mohla být na přání vybavena kratšími převody. S továrními pneumatikami bylo Camaro ZL1 schopné zvládnout sprint na čtvrt míle za přibližně 13 sekund. Velká část ze všech vyrobených kusů byla později značně upravena a nasazena v náročných závodech.

5+1 důvodů, proč mám rád Mazdu MX-5 RF

Lukáš opět strávil několik dnů s zeleno-oranžovým RF a rozhodl se na něj podívat více subjektivním dojmem. Jak se mu líbí?

Číst celé

Prototypy Ferrari: Designové i technické unikáty

Šestice známých i neznámých konceptů nesoucích jméno slavné maranellské továrny. Kolik z nich jste dodnes znali?

Číst celé

Na cestě: Silniční provoz v Palermu je boj, ale hraje se fair-play

Italský provoz je boj i o ten volný kus asfaltu přímo před vámi. Co ovšem dokáže překvapit, je ochota uhnout tomu, kdo spěchá. To bychom se mohli naučit i my. Nejsem ale naivka.

Číst celé

Začátky cizích značek v Americe: Japonská auta

Levné a ošklivé Subaru 360 nebo Toyota Crown otravující Američany při jídle. I takové byly začátky japonských značek v Americe.

Číst celé

Ferrari F40: Oslava čtyřicátin, která vstoupila do dějin

Rally skupiny B zaujala mnoho značek, u kterých bychom v současnosti nečekali účast v podobném šampionátu. Jednou z nich bylo i Ferrari, jenž se nakonec nestihlo zúčastnit, ale zkušenosti z vývoje přeneslo do návrhu jednoho z nejlepších superaut všech dob.

Číst celé

Honda CRX ED9: Lehoučká dávka euforie

Původně tunerská modla se dnes stává oblíbenou klasikou, se kterou je radost jezdit na hraně. Tenhle konkrétní kus se svým vzhledem možná přiklání k prvnímu zmíněnému, ale opak je pravdou. Blikající neony a hlasitou hudbu tady nečekejte. Tenhle exemplář vznikl, aby svého řidiče naplňoval požitkem z jízdy.

Číst celé