California byla pro Ferrari až nečekaně významná

California byla důležitější, než by se zprvu mohlo znát. Přinesla totiž několik významných prvenství a po dlouhých letech oživila řešení, které se naposledy objevilo v útrobách ikonické F40.

Když Ferrari v roce 2008 představilo nový entry-level model, jímž byl kabriolet California, část fanoušků značky jej přijala velmi chladně. V historii značky je ale California velmi důležitá, protože byla prvním Ferrari mnoha čerstvých majitelů, jenž nikdy předtím nevlastnili vůz z Maranella, prodávala se jako housky na krámě, stala se nejprodávanějším modelem všech dob a také přinesla několik prvenství pro Ferrari.

California byla prvním Ferrari s vidlicovým osmiválcem uloženým vpředu, prvním vozem značky s přímým vstřikováním paliva, prvním vozem s kovovou skládací střechou, prvním vozem se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou F1 a také prvním Ferrari se zadním víceprvkovým zavěšením. Auto, které původně mělo vzniknout pro sesterské Maserati, zkrátka mělo co nabídnout. Již v prvních testech obstálo na výbornou a i přes vysokou pohotovostní hmotnost, která v Evropě dosáhla na 1 735 kilogramů, mělo skvělé jízdní vlastnosti.

Čtvrtý model nabídky brali ve Ferrari smrtelně vážně, protože kvůli němu vybudovali zcela novou výrobní linku, která byla schopná chrlit až 27 kusů denně, z čehož se stalo úctyhodných 6 000 Californií ročně. Mezitím, co se společnosti hromadily objednávky již od debutu v Paříži, automobiloví nadšenci diskutovali nový designový směr, jímž se značka u novinky vydala. Křivky holčičího Ferrari od Pininfariny ale fungovaly na výbornou. Inženýři značky strávili více než 1 000 hodin testováním třetinového modelu ve větrném tunelu. Po dlouhém začišťování tvarů dosáhli koeficientu odporu vzduchu Cx=0,32. California tak byla nejaerodynamičtějším Ferrari všech dob a byla překonána až v roce 2012 typem F12berlinetta.

Opravdové Ferrari

V minulých letech jsem dostal hned několik příležitostí se Californií svézt a byla prvním autem maranellské značky, kterým jsem kdy jel. Líbí se mi nejen vzhledem, ale i způsobem jakým jezdí. Atmosférický osmiválec dává vědět o své přítomnosti už od volnoběhu a ve vysokých otáčkách hlasitě řve. Celé auto nepůsobí jako barbie kabriolet, jak by se zprvu mohlo zdát, ale je obratné, rychlé a zábavné. Za své jízdní vlastnosti vděčí i Michaelu Schumacherovi, který se podílel na jeho finálním testování. Přestože byla nejslabší a nejlevnější z nabídky, nepovažuji Californii za přebrandované Maserati, ale za čistokrevné Ferrari.

V roce 2012 ale začala California stárnout, čímž si vyžádala drobnou modernizaci. Vyšší výkon motoru, nižší hmotnost celého auta, mírně pozměněný vzhled a vylepšené jízdní vlastnosti musely potenciálním zákazníkům zatím stačit. Součástí modernizace se stal i balíček Handling Speciale, s nímž magnetoreologické tlumiče pracovaly až o 50% rychleji. Úpravy se dočkalo i řízení, jenž disponovalo strmějším převodem.

Ačkoli byla California 30 (číslovka odkazovala na shozenou hmotnost v kilogramech a nárůst koňské síly) povedená, měla pochopitelně i své chyby. V květnu 2012 byla vyhlášena svolávací akce, která se týkala hnací jednotky. Motor F136 se mohl kvůli vadnému klikovému hřídeli při chodu okamžitě zastavit a způsobit havárii. Majitelé 200 svolaných aut tak získali zbrusu nový motor.

Návrat twin-turba

Očekávané rozsáhlé modernizace se „lidový“ kabriolet dočkal až v roce 2014, kdy Ferrari veřejně oznámilo návrat k přeplňování turbodmychadly. To se objevilo naposledy na konci osmdesátých let v hardcore supersportu F40. Ferrari se vydalo cestou kritizovaného downsizingu. Otázkou však je, zda bylo takové rozhodnutí skutečně špatné?

Původní 4,3 litrový atmosférický osmiválec o výkonu 480 koní (450 koní v případě první varianty) byl nahrazen jednotkou 3.9 V8 s dvojicí twin-scroll turbodmychadel IHI, která kromě nižší spotřeby slibovala i nejvyšší výkon až 560 koní. Motor, jenž vycházel z 3,8 litrového agregátu od Maserati, ale neměl turbodmychadla uložená mezi hlavami válců, jako je tomu například u Audi či BMW. Konstruktéři z Ferrari se rozhodli namontovat turbodmychadla z vnějších stran osmiválce, čímž došlo k mírnému snížení těžiště a zlepšení chlazení samotných turb. Funkce Variable Boost Management pak dopomáhala k téměř instantnímu točivému momentu ve všech otáčkách. Novináři si novou podobu základního modelu okamžitě oblíbili a ve svých závěrech uváděli, že stále jezdí a zní jako opravdové Ferrari. California T je vhodným příkladem, že downsizing může být i prospěšný.

Ač tedy California vznikla jako dostupný model pro nejméně movité zájemce o nové Ferrari, nebyla autem narychlo splácaným z dílů blokujících police skladů. Maranellská továrna dala do jejího vývoje veškeré své umění úplně stejně, jako u plnotučných modelů. Mezitím, co automobilce přinášela zisky na vývoj ostrých a limitovaných modelů, pohodlní zákazníci dostali výborně fungující univerzál, v němž mohli cestovat mezi riviérami a zároveň se pobavit na klikatých horských silnicích kdykoliv zatoužili po troše adrenalinu.

Ač se jednalo o „nezajímavé“ Ferrari, stále bylo plné vzrušení a dokázalo zvýšit tepovou frekvenci srdce při každém probuzení osmiválce k životu. Pokud vás stále neoslovuje svým vzhledem, není to důvod jej hned zatracovat. Top Gear na své titulní stránce k testu napsal: „Je to první Ferrari, které jede lépe, než vypadá.“

Eliška Junková: Drobná dáma za volantem bugatky

Nadějně vyhlížející závodní kariéru Elišky Junkové ukončila tragická smrt manžela na Nürburgringu.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Vstup do neznámých vod

Moji praktičtí přátelé si myslí, že je Mazda RX-8 nepraktický krám s nespolehlivým motorem. Když jsem přemýšlel, jakým autem nahradit svou Hondu Civic, rozhodl jsem se vykročit do neznámých vod. Říkali mi, abych to nedělal.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Rok bez osobního bankrotu

Červená Mazda RX-8 je ozdobou naší redakční garáže už dvanáct měsíců. Jaký byl uplynulý rok za jejím volantem a jak funguje v reálném světě?

Číst celé

Spyker D12 Peking-To-Paris: Zákazníci říkali, že Super SUV nemůže uspět

Spyker s konceptem D12 Peking-To-Paris předběhl dobu. Luxusní SUV se představilo v době, kdy trh neměl o rychlá SUV zájem, což ho stálo úspěch.

Číst celé

Lamborghini 350 GT započalo válku mezi naštvaným průmyslníkem a Ferrari

První model úspěšné italské továrny, k němuž údajně vedla jednoduchá hádka. Kupé 350 GT bylo prvním vozem muže, který se rozhodl vyhlásit válku slavné automobilce se vzpínajícím se koněm ve znaku.

Číst celé

Audi R8 V12 TDI Le Mans: Ten supersport, co mohl změnit svět

Supersport s dvanáctiválcovým turbodieselem vznikl ještě v dobách, kdy se automobilky nebály navrhnout vozy, které prostě nedávaly smysl.

Číst celé