Navštívili jsme BMW Welt. Poznejte muzeum a továrnu BMW v Mnichově

Navštívili jsme Svět BMW, abychom lépe poznali mnichovskou značku s bohatou historií a tradicí.

Automobilky se snaží přiblížit ke svým fanouškům a snáze oslovit potenciální zákazníky. Doby, kdy jsme si vybírali nová auta pouze skrze prospekty na kvalitním papíře, na autosalonech a v showroomech jsou dávno pryč. Výrobci automobilů investují hodně peněz do nových způsobů, jak zaujmout na obrovském trhu.

Největší automobilky na celém světě budují svatostánky, kam lákají zákazníky i skalní fanoušky. Společnost BMW, jakožto jeden z nejuznávanějších výrobců automobilů a motocyklů, vybudovala v domovském Mnichově obrovské výstavní centrum BMW Welt (Svět BMW), která je rájem všech fanoušků značky.

BMW Welt leží vedle sídla společnosti v mrakodrapu BMW Tower, jehož architektura odkazuje na čtyřválcový motor, a nejstarší továrny společnosti. Vypravili jsme nasát atmosféru Světa BMW, prozkoumat historii značky v nedalekém muzeu a prohlédnout si výrobu zde vyráběných modelů. Na následujících řádcích a fotografiích vám ukážeme, co všechno můžete v Mnichově vidět.

Výstava modelové řady

BMW Welt vznikl, aby prezentoval mnichovskou značku v nejlepším možném světle. BMW nechává návštěvníky, aby se detailně seznámili s celou modelovou řadou a v obrovské hale vystavuje všechny modely automobilů a motocyklů, které momentálně vyrábí. Lidé si je mohou osahat a do většiny z nich si dokonce sednout.

Slavnostní předání vozu v BMW Welt

Společnost BMW se snaží, aby se každé předání nového vozu zákazníkovi stalo něčím výjimečným. Budoucím majitelům při zadání objednávky vozu do výroby nabízí možnost vyzvednout si své nové BMW přímo v prostorách BMW Welt. Taková událost obnáší například čekání v luxusním salónku, skvělý oběd, prohlídku muzea a seznámení se všemi funkcemi vozu při jeho předání. Každý novopečený majitel následně udělá „vítězné kolečko“ v novém autě a odveze si jej domu. Přebírat lze i historické vozy po tovární renovaci.

BMW uvádí, že zvládne předat 50 – 100 vozů denně, mezi něž se počítají i modely, které se vyrábí na jiných montážních linkách, než v Mnichovské. Největší skupinu zákazníků, kteří si vyzvedávají nové bavoráky v BMW Welt, tvoří Němci, jejichž podíl dosahuje až 80%. Pro zákazníky z České republiky zatím tato služba není dostupná, ale české zastoupení BMW pracuje na její přípravě.

Továrna BMW v Mnichově

V dnešních dnech značka BMW vyrábí auta po celém světě, ale úplně první továrnou byla ta mnichovská. Společnost ji postavila v roce 1922, aby vyráběla hlavně motocykly. Produkce automobilů v Mnichově odstartovala až v roce 1951 a prvním slavným modelem, který kde vznikal, byla lidová Isetta, jejíž výroba začala o čtyři roky později. V roce 1975 zde odstartovala produkce BMW řady 3, nejúspěšnější modelové řady v historii značky.

Které modely BMW se vyrábí v Mnichově?

BMW v aktuální době vyrábí auta v celkem devíti továrnách po celém světě, z nichž každá většinou vyrábí něco jiného. Doménou mnichovské továrny jsou modely řady 3 a 4 pro evropský a americký trh. Svět ale čeká na představení nové generace čtyřky, takže zákazníci už příliš nenakupují tu současnou. Nejčastěji se tak na výrobní lince vyskytuje BMW řady 3 nové generace G20, které vzniká ve verzích sedan a Touring.

Výroba BMW 3 (G20)

BMW řady 3 je nejpočetnějším autem, které opouští mnichovskou továrnu. Výroba jednoho kusu zabere 38 hodin a výrobní linku každý den opustí okolo 750 exemplářů. Továrna v současnosti řeší problém s nedostatkem parkovacího prostoru, takže všechny vyrobené kusy opouští areál během několika hodin po dokončení a míří k autorizovaným prodejcům a zákazníkům.

BMW M4 – Montáž karbonové střechy

Mnichovská továrna vyrábí i dosluhující BMW řady 4. Na výrobní lince, produkující běžné čtyřky a novou generaci trojky, vzniká i ostrá verze BMW M4, jejíž výroba se odlišuje od výroby běžných modelů. Zatímco obyčejné verze dostávají střechu už ve svařovně, karbonová střecha BMW M4 se stává součástí karoserie až po jejím nalakování.

Výstupní kontrola

Každé vyrobené auto prochází výstupní kontrolou, jejímž úkolem je ověřit kvalitu výroby a správnou funkci vozidla. Na válcové zkušebně je testováno, zda každý vyrobený exemplář správně zrychluje a brzdí a zda správně funguje hnací ústrojí, včetně ovládání převodovky. Technici ověřují například správnou funkci voliče automatické převodovky a pádel řazení pod volantem. Sledovat ožívání nově vyrobených vozů působí podobnou krásnou, jako pozorovat nově narozená mláďata zvířat.

Muzeum BMW

Tovární muzeum BMW se nachází naproti přes ulici budově BMW Welt a ukazuje historii společnosti, značky a jejích výrobků. Na ploše 5 000 m² je vystaveno více než 125 nejcennějších a nejpřitažlivějších originálních exponátů.

BMW 3/15

BMW 3/15 bylo historicky prvním automobilem, který značka BMW vyráběla. V letech 1927 až 1929 byl vůz vyráběn pod značkou Dixi, ale když BMW na podzim roku 1928 získalo celou značku Dixi, netrvalo dlouho, aby byl vůz ozdoben dnes už slavným znakem BMW. Výroba vozu byla ukončena v roce 1932 a celkem vzniklo 9 307 Dixi 3/15 a 18 976 BMW 3/15.

BMW Isetta

BMW Isetta patří k nejdůležitějším modelům v historii BMW. Němečtí inženýři převzali a výrazně přepracovali původní italský návrh a pro pohon použili vlastní motocyklový motor. Základní BMW Isetta 250 dosahovalo výkonu 9 koní a bylo určené pro čtveřici pasažérů. Aby BMW mohlo homologovat Isettu jako osobní automobil, muselo uvádět stahovací střechu jako dveře. Německé předpisy z padesátých let nařizovaly, že osobní auto musí mít dvojici dveří.

BMW 507

Padesátá léta byla obdobím poválečné svobody a nejdůležitějším světovým trhem se staly Spojené státy americké. Max Hoffman, americký importér BMW, přesvědčil mnichovskou automobilku, aby pro bohaté Američany vyvinula a vyrobila sportovní roadster, kterým může konkurovat Mercedesu 300SL „Gullwing“. BMW 507 ale bylo extrémně neúspěšné a obrovské výrobní náklady znamenaly, že se německá společnost ocitla na pokraji bankrotu. Jeden exemplář vlastnil i americký zpěvák Elvis Presley a celkem vzniklo pouze 252 kusů.

Řada 3 – světový bestseller

Během dlouhé historie BMW vzniklo mnoho řad v různých sériích, ale nejúspěšnější z nich je řada 3. Muzeum BMW jí věnuje samostatnou výstavu, která ukazuje důležité milníky v její historii. Mezi vystavenými vozy nechybí ani model pocházející ze série 02, která byla předchůdcem řady 3. Stojí zde zástupci generací E21, E30, E36, E46, E90 a brzy přibude i minulá generace F30.

BMW M Power

Fanoušky rychlé jízdy určitě potěší výstava věnovaná legendárním modelům z historie sportovní divize BMW Motorsport. V odděleném sálu stojí ikonické modely BMW M1, BMW M635 CSi, BMW M5 E28, BMW M3 E30, BMW Z3 M Roadster a nejnovějším z nich je BMW M3 CSL generace E46.

BMW Z8

BMW 507 bylo důležitým, ale neúspěšným milníkem v historii značky. Mnichovská automobilka se na začátku druhého tisíciletí rozhodla vzdát ikonickému roadsteru hold a vyvinula unikátní BMW Z8, které se proslavilo jako služební vůz fiktivního agenta Jamese Bonda ve filmu The World Is Not Enough. BMW vyrobilo pouze 5 703 kusů, které jsou horkým zbožím mezi sběrateli.

BMW Vision EfficientDynamics

S blížícím se začátkem dalšího desetiletí dvacátého století automobilky ukázaly, že budoucnost bude patřit elektrifikaci. V roce 2009 BMW představilo studii Vision EfficientDynamics, která byla plug-in hybridním sportovním vozem. Tento koncept byl počátkem vývoje BMW i8, jehož produkční verze byla oficiálně představena v roce 2013.

Proč je ve znaku M purpurová barva?

Ikonické logo divize BMW Motorsport patří k nejznámějším znakům v automobilovém průmyslu, ale co znamenají jeho barvy? Červený proužek reprezentuje Texaco, slavnou americkou olejářskou společnost, která spolupracovala s BMW v počátcích jeho závodění. Modrá barva reprezentuje značku BMW a německý region Bavorsko. A purpurová? Ta nemá žádný zvláštní význam, ale je to barva, která vznikne spojením červené a modré.

Masařka AMG je budoucí klasika. Kupte si ji po Schumacherovi

Jedno z prvních aut vzniklé za úzké spolupráce AMG a Mercedesu bylo sleeperem, jak má být. Ale tehdy se to tak ještě nebralo.

Číst celé

Porsche 918 Spyder: Druhý svatý

Ještě před několika lety byla myšlenka hybridních superaut pasé. Svatá trojice, jíž vytvořilo Ferrari, McLaren a Porsche později ukázala, že tím může vzniknout skvělá technologie. Představujeme vám druhého člena, jímž je Porsche 918 Spyder.

Číst celé

Koenig Specials: Tovární Ferrari byla příliš pomalá

Bláznivě široké bodykity se v posledních letech rozšířily po celém světě hlavně z malého Japonska, kde sídlí společnosti jako Liberty Walk, Rocket Bunny či RAUH-Welt Begriff. Ve druhé polovině minulého století se tímto směrem úprav ale vydali i v Německu.

Číst celé

Bandama Rally 1972: Závod, který nikdo nedokončil

Ačkoli má téměř každá rally svého vítěze, v historii motorsportu se objevil jeden podnik, v němž neuspěl žádný z účastníků.

Číst celé

Honda S2000: Vysokootáčková nirvána bez střechy

Honda S2000 patří k nejpovedenějším autům, jaká kdy přišla z Japonska. Spolu s Mazdou MX-5 tvoří dvojici roadsterů, jenž slouží jako měřítka své kategorie.

Číst celé

James Dean: Život herce z Hollywoodu skončil v Porsche, které užil jen pár dnů

James Dean miloval rychlost a vzrušení za volantem. Když si kupoval nové Porsche 550 Spyder, ještě netušil, že se mu brzo stane osudným.

Číst celé