Aston Martin DB5 byl dvakrát dražší oproti konkurenčnímu E-Type

Nelze mu odepřít image luxusního GT pro agenta britské tajné služby. Aston Martin DB5 však byl velmi exkluzivní i mimo filmová plátna.

Klasické grand tourery jsou dlouhodobě oblíbenými vozy sběratelů z celého světa. Britský Aston Martin DB5 v Čechách známe především z filmů s agentem 007 Jamesem Bondem. V bondovkách jej poprvé řídil Sean Connery ve snímku Goldfinger. Později se model DB5 objevil po boku agenta 007 i v dalších bondovkách, z novější historie Casino Royale, Skyfall a Spectre. Tentokrát po boku Daniela Craiga. Pojďme ale na chvíli ven z kina a podívejme se na vůz samotný.

Výroba Astonu Martin DB5 probíhala mezi roky 1963 až 1965. Ikonickou karoserii navrhlo italské studio Carrozzeria Touring Superleggera. Technicky byl DB5 spíše evolucí předchozího modelu DB4, především výkonnější varianty GT. Nejvýraznější změnou oproti předchůdci bylo použití hliníkového čtyřlitrového řadového šestiválce s třemi karburátory SU HD8, přípravu nasávané směsi u silnějšího DB5 Vantage pak obstarávala trojice karburátorů Weber. Maximální výkon motoru standardní verze dosahoval 282 koní, v případě silnějšího Vantage až 315 koňských sil, při 5 500 otáčkách za minutu. Nejvyšší točivý moment až 390 Nm, kterého motor dosáhl při 3 850 ot./min., využívala pětistupňová manuální převodovka ZF. Komfortněji smýšlející zákazníci dostali možnost volby třístupňového automatu BorgWarner. Spolu s nimi byla v době uvedení na trh v nabídce i čtyřstupňová manuální převodovka z předchozího modelu, ta později uvolnila místo zmíněnému pětikvaltu. Maximální dosažitelná rychlost Astonu Martin DB5 byla až 229 kilometrů v hodině a při úprku před záporňáky vůz zvládl sprint na stovku za osm vteřin.

U nového kupé nevzrostly pouze výkony, ale spolu s nimi i pohotovostní hmotnost, která byla o 113 kilogramů vyšší oproti DB4. Aston Martin DB5 tak vážil 1465 kilogramů. Za tento nárůst hmotnosti mohl lépe vybavený luxusní interiér. Nově se objevila sklopná sedadla a elektrické stahování oken. Komfort v interiéru při dlouhých cestách zpříjemnily účinnější tlumiče výfuku. Důležitou modifikací oproti předchůdci se staly kotoučové brzdy na všech kolech. Typ DB4 používal obyčejné bubnové.

Aston Martin si při uvedení novinky na trh účtoval více než 4000 liber. Za stejné peníze jste tehdy mohli koupit pozemek v Surrey, sídle burzovních makléřů. Silnou konkurenci mu tvořily vozy Ferrari 330, Maserati Sebring a Jaguar E-Type. Cena Jaguaru ale dosahovala pouze poloviční hodnoty DB5. Většina z celkem 1 059 vyrobených exemplářů byla zhotovena jako kupé. Kromě standardní specifikace vzniklo DB5 i v následujících variantách: DB5 Convertible (vyrobeno 123 kusů), DB5 Vantage (vyrobeno 65 kusů), DB5 Shooting Brake (dvoudveřové kombi od karosárny Harold Radford, vyrobeno 12 kusů) a DB5 Volante (vyrobeno 37 kusů, první Aston Martin s označením Volante).

Škoda MB Wankel: Povedený prototyp neuspěl

Embéčko s rotačním motorem slibovalo více prostoru a lepší jízdní vlastnosti, ale nakonec jej pohřbily chybějící peníze.

Číst celé

Debata o Eclipse Cross: Spolknutá hrdost ve jménu záchrany

Mitsubishi Eclipse Cross je zoufalý pokus o zatažení záchranné brzdy, proto vsází na jistotu. Jde totiž o hodně.

Číst celé

Závodění v Americe napravilo pověst Audi

Monstra s pohonem všech čtyř kol kralovala na amerických okruzích a započala část úspěšné historie Audi v motorsportu.

Číst celé

Škoda 110 R: Československý klenot, který vznikal v těžkých podmínkách

Sportovní kupé, které zachránilo výrobní závod od toho, aby se z něj stala pouhá výrobna náhradních dílů. Jeho vznik ale nebyl tak jednoduchý, jak by se zprvu mohlo zdát.

Číst celé

BMW 118d: Sportování v naftovém hatchbacku?

Pokud chcete hatchback s pohonem zadních kol, už dlouho vám vyhoví jen BMW. Je to jen výstřelek nebo nebo fungující auto?

Číst celé

Rodokmen motorů Volkswagen VR

Nezvykle navržené motory byly tím nejlepším, co Volkswagen v minulých dobách nabízel ve svých vozech.

Číst celé