5 problémů moderních aut. Které to jsou?

S moderními auty jezdím rád, ale v téměř každém z nich se setkávám s prvky, které mi vadí. Jaké?

Ať si každý říká, co chce, ale s moderními auty se žije jedna báseň. Netrpí častými nemocemi, mají propracovanou ergonomii a člověk z nich není unavený ani po opravdu dlouhé jízdě. I tak ale mají několik chyb, které se u jejich předchůdců neobjevovaly, protože většinou ani nemohly. Zapřemýšlel jsem se nad tím, co mi v současných autech vadí nejvíce, a rozhodl jsem se mnou vybrané chyby představit. Zklamáním pro mě bohužel je, že lepší už to nebude.

Absence ukazatele teploty chladicí kapaliny a oleje

Moderní auta jsou vskutku chytrá a propracovanou palubní diagnostikou dokáží odhalit řadu problémů dříve, než mohou skutečně nastat. To však neznamená, že by měla přestat ukazovat důležité provozní údaje. Jedním z těch nejdůležitějších je samozřejmě ukazatel teploty chladicí kapaliny, v ideálním případě i teploty oleje.

Na současném trhu je k dispozici několik aut, která řidiči za volantem nezobrazí ani jeden z těchto údajů, přičemž oba ale dokáží vypovědět hodně o nastávajících problémech s pohonnou jednotkou. Ve většině případů se musíme spokojit s pouhou modrou kontrolkou signalizující nízkou teplotu chladicí kapaliny. Ta ale bohužel zhasíná v okamžiku, kdy chladicí kapalina ani olej motoru nejsou zahřáté na provozní teplotu.

Dotykové infotainmenty

Vývoj komfortní výbavy se snaží vyhovět požadavkům náročných zákazníků, kvůli čemuž se v nejnovějších autech setkáváme s dotykovými infotainmenty. Ačkoliv je například vývoj mobilních telefonů už vskutku daleko, auta s nimi překvapivě nedrží krok. Ke značkám vybaveným opravdu šikovnými infotainmenty se řadí BMW, Mazda či Škoda. Hanbu jednoznačně zaslouží Honda, jejíž současný systém je pomalý a graficky ošklivý.

S dobře odladěným infotainmentem se pracuje jedna báseň, ale potíž všech dotykových systémů přichází ve chvíli, kdy je potřeba je ovládat za jízdy. Státní mocnosti nám zakázaly telefonování při řízení, které se mi ale zdá bezpečné oproti tomu, když mám skrze dotykové ovládání zadat adresu do navigace bez zastavení. Řízení, hledání písmenek a jejich následné stisknutí vyžaduje při kodrcavé jízdě pořádnou dávku soustředění.

Elektrické otevírání kufru

Frajeřinka vhodná do nákupních center. Přicházíte ke svému autu, podržíte tlačítko na klíčku a vaše auto vás vítá otevírajícím se kufrem. Elektricky poháněné systémy jsou na první pohled fajn, ale na druhou stranu dokáží i pěkně zdržovat. Například v okamžiku, kdy z kufru potřebujete vyndat jedinou maličkost, o níž víte, kde přesně se v něm nachází. Mačkáte tlačítko na dveřích, čekáte, bzzzzzzz (možná by k tomu mohla hrát i hudba, co říkáte?) a váš kufr se pomalu otevírá. Po několika vteřinách vyndaváte onu věc a celý proces se opakuje obráceně. V některých případech by prostě bylo snazší kufr rychle otevřít rukou, vzít potřebnou věc a následně s ním zase třísknout jako za starých časů.

Falešné větrací otvory a koncovky výfuků

Sportovnost je hlavním slovem v moderním automobilovém marketingu. „Sportovní“ musí být úplně všechno – bezcharakterní přeplňované motory s plochou výkonovou křivkou, zbytečně vysoký posez za volantem i SUV. Z největší části se sportovní duch objevuje v designu moderních aut, kde návrháři nešetří slepými vstupy vzduchu, ani falešnými koncovkami výfuků. Za jejich hezkými tvary se často objevují klasická tenká brčka, v horším případě se jedná o plastové výlisky a opravdový výfuk je až nenápadně umístěný v podvozku za nárazníkem. A co teprve, když se v zimním chladu páří jen od jedné strany auta, ale koncovky jsou po obou stranách? Ostuda!

Falešné větrací otvory pak budí dojem důležitých vstupů či výstupů vzduchu, ale při bližším ohledání se jedná o pouhé kusy plastu vytvarované do podoby mřížek. Zklamání je ještě větší v okamžiku, kdy se podobné řešení ukáže na skutečných a jinak povedených sportovních autech.

Velká kola s nízkoprofilovými pneumatikami

Velká kola jsou bezpečnější pro rychlou jízdu. To však není hlavní důvod, proč na dnešních autech nacházíme občas až příliš velká kola. Nové modely značně narůstají oproti těm předchozím, a aby nevypadaly jako piano pro přepravu osob, nesmí mít malá kola. I modernizovaná Fabia tak nabízí zbytečná osmnáctipalcová kola, protože je to současná automobilová móda.

Jenže ne vždy jsou příliš velká kola vhodnou volbou. Čím větší je samotný disk, tím nižší profil musí mít pneumatika, aby se celý komplet vešel do omezeného prostoru podběhu. Auta obutá do nízkoprofilových pneumatik jsou ale méně komfortní a v extrémních případech až otravná. Stav českých silnic není takovému řešení nakloněný a za volantem musíte mít oči přišpendlené k povrchu vozovky a hledat nepřející díry a vystouplé kanály. Stačí je přehlédnout a přejet ve vyšší rychlosti a následná tvrdá rána je jistou cestou k bouli na pneumatice nebo rovnou trefenému ráfku.

Auta pro puristy dnes dělá jen Amerika. A dělá je výborně

Vidlicové osmiválce s hrubou silou pod kapotou a konečně už i skvělé jízdní vlastnosti. Američané v posledních letech dělají auta, která by se měla líbit hlavně opravdovým srdcařům. A dělají je sakra dobře!

Číst celé

Ferrari F50: Důstojný následník trůnu?

Uřvaný dvanáctiválec z F1, šestistupňový manuál, pohon zadních kol a hmotnost snížená, kam až to šlo. Ferrari F50 bylo čistokrevným supersportem.

Číst celé

Porsche Panamericana: Na okruh i do terénu

Odvážný koncept Porsche, který byl schopný projet úplně všude. Bohužel se nedočkal sériové výroby.

Číst celé

Porsche 928 chtělo zastínit ikonickou 911

Původně mělo být nástupcem 911, ale jiná filosofie modelu předurčila, že to nebude mít jednoduché. Z jakých důvodů Porsche 928 nakonec opustilo výrobu?

Číst celé

Targa: Karoserie, která téměř vymřela

Odnímatelný střešní díl, ale přitom silueta kupé? To jsou karoserie typu targa.

Číst celé

Ford Fairlane 500 Skyliner: Střechu ovládala složitá elektronika

Pevná skládací střecha patří k vítaným prvkům konstrukce kabrioletů. Složitý systém je však velmi nákladný na výrobu a prvním autem se skládacím hardtopem, jehož produkce přesáhla 10 000 exemplářů, byl Ford.

Číst celé