24 faktů o Corvette, které byste měli znát

Chevrolet vyrábí Corvette od roku 1953 a za tu dobu vzniklo více než jeden a půl milionu exemplářů. To dělá z Corvette jeden z nejpopulárnějších sportovních vozů všech dob.

První a druhá generace Chevroletu Corvette se staly jedněmi z prvních opravdových sběratelských aut moderní doby a sbírání Corvette se stalo globálním fenoménem. Corvette je více než jen další sportovní auto, Corvette je skutečná americká ikona. Existuje hned několik důvodů, proč je nazývána „sportovním autem Ameriky“ a každý z automobilových nadšenců by měl o každé ze sedmi generací znát alespoň základy. Připravili jsme pro vás 24 zajímavostí, které patří k těm nejdůležitější.

První Corvette poháněná motorem V8: Ačkoli se první generace začala vyrábět v roce 1953, Chevrolet nenahradil její řadový šestiválec až do roku 1955. Tehdy začala továrna nabízet příplatkový V8 small-block o zdvihovém objemu 4,3 litru.

První Corvette kupé: Všechny Corvette vyrobené mezi lety 1953 až 1962 byly roadstery. V roce 1963 se představila světu druhá generace s továrním označením C2, která kromě otevřené verze nabídla i variantu kupé se slavným děleným zadním oknem, jež bylo později nahrazeno běžným panoramatickým sklem. Okamžitě se stala populární, protože se toho roku prodalo 21 513 kusů, z nichž 10 594 bylo kupé s děleným zadním oknem.

První Corvette s nezávislým zadním zavěšením: Také v roce 1963, v desátém roce produkce tohoto sportovního modelu, se C2 stala první Corvette s nezávislým zadním zavěšením. Konstrukce s příčnou listovou pružinou zůstala součástí zavěšení podvozku Corvette dlouhých 55 let.

První Corvette se vstřikováním paliva: Chevrolet v roce 1957 navýšil zdvihový objem 4,3 litrového osmiválce na 4,6 litru a nový motor nabízel ve třech různých variantách. Na vrcholu nabídky stála verze „Fuelie“ vybavená mechanickým systémem vstřikování paliva Ramjet.

První Corvette s kotoučovými brzdami: Přestože Jaguary C-Type a D-Type vyhrávaly čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans v padesátých letech i díky kotoučovým brzdám, Chevrolet uvedl tuto technologii v sériově vyráběné Corvette až během roku 1965. Kotouče na všech kolech se staly standardní výbavou, ale i přesto někteří zákazníci zvolili zastaralé bubny, kvůli čemuž jim prodejce vrátil $64,50.

První Corvette s trojicí karburátorů: První produkční Corvette se třemi karburátory byla úplně první Corvette z roku 1953. Řadový šestiválec Blue Flame o zdvihovém objemu 3,85 litru a nejvyšším výkonu 150 koní využíval tří jednokomorových karburátorů. Vydržel ve výrobě až do roku 1955, kdy dosahoval až 155 koní. Trojité karburátory se vrátily v roce 1967 ve dvoukomorové podobě, kdy byly nabízeny v rámci balíčku Tripower pro sedmilitrový osmiválec 427. Varianta L68 dosahovala 400 koní, L71 pak 435 koní.

První Corvette se dvěma čtyřkomorovými karburátory: Belgický inženýr Zora Arkus-Duntov se od roku 1956 podílel na vývoji Corvette a zvyšování jejího výkonu. Přestože byla verze s více karburátory dostupná už od prvního roku produkce, v roce 1956 se objevil první osmiválec s dvojicí čtyřkomorových karburátorů a nejvyšším výkonem 225 koní. Pro zákazníky byl o $172,20 dražší než základní motor a většina Corvette vyrobených toho roku jej měla pod kapotou. Z 3 467 smontovaných vozů jich bylo 3 080.

První Corvette s targou: Každá Corvette kupé vyrobená mezi lety 1968 až 1982 byla vybavená střechou typu targa. Odnímatelné panely v barvě laku byly vyrobené ze skelných vláken. V roce 1978 začaly být za příplatek nabízené zatmavené skleněné střešní panely.

První Corvette Stingray: Modelové označení Sting Ray (dvě slova) bylo poprvé použité v roce 1963 a stalo se součástí celé generace C2. Následující generace C3 představená v roce 1968 už nenesla jméno Sting Ray, ale slavný název se vrátil s modelem pro rok 1969 jako Stingray (tentokrát už jako jediné slovo). Přední blatníky dekoroval až do roku 1976.

První Corvette s hliníkovým blokem motoru: V dnešních dnech je každá vyrobená Corvette vybavená hliníkovým motorovým blokem, ale první Corvette využívající tuto odlehčující technologií byl model ZL1 z roku 1969. Údajně toho roku vznikly pouze dva exempláře (žlutý a bílý), jež poháněl celohliníkový sedmilitrový big-block ZL1. Nejvyšší udávaný výkon motoru byl 430 koní, ale skutečný výkon přesahoval 500 koní. Bylo tomu kvůli velkým kanálům v hlavách válců a kompresnímu poměru 12,5:1.

První Corvette s náporovým sáním: Funkční náporové sací systémy se staly populárním prvkem vozů muscle cars ze šedesátých let, protože dokáží snáze zásobovat výkonný motor chladnějším čerstvým vzduchem. První Corvette s náporovým sáním se v roce 1967 stal model se sedmilitrovým motorem 427 L88. Vzniklo jich jen 20 exemplářů.

První Corvette bez zavazadlového prostoru: Je to vtipné, ale Corvette C3 z let 1968 až 1982 neměla zavazadlový prostor. Jediným vnitřním prostorem pro zavazadla bylo malé místo za sedadly, které bylo v kabrioletech ještě menší. Tento problém byl vyřešen až v roce 1982 variantou Collector Edition se splývajícím zadním oknem a malým zavazadlovým prostorem. Podobné řešení bylo využito i u generací C4, C5, C6 a C7. Proto někteří majitelé vybavovali zádě svých C3 nosičem zavazadel.

První Corvette s transaxle: Aby inženýři vylepšili rozložení hmotnosti a jízdního vlastnosti páté generace Corvette (C5, představená v roce 1997), rozhodli se odpojit převodovku od motoru a umístit jí podle návrhu koncepce transaxle do zadní části vozu. Stejná konstrukce je použitá i v generacích C6 a C7.

První Corvette na sedmnáctkách: Když se v roce 1984 představila C4, jednalo se o první Corvette se šestnáctipalcovými koly a pneumatikami. Obutí Goodyear Eagle Gatorback (255/50ZR16) se tehdy bylo nejširšími pneumatikami, jaké kdy Chevrolet na Corvette použil. To však trvalo jen do roku 1988, kdy Corvette začala obouvat sedmnáctipalcová kola. Vozy vybavené podvozky Z51 a Z52 a všechny exempláře edice 35th Anniversary obouvaly litá kola o rozměru 17×9.5, které byly výrazně větší než původní 16×8.5. Rozměr pneumatik se změnil na 275/40ZR17.

První Corvette s motorem DOHC: Během dlouhých desetiletí produkce modelu vznikla pouze jediná verze vybavená ventilovým rozvodem DOHC. Jednalo se o výkonnou C4 ZR-1 z let 1990-1995. Vidlicový osmiválec o zdvihovém objemu navrhl Lotus a vyráběla jej společnost Mercury Marine. Maximální výkon nejprve dosahoval 375 koní, ale později vzrostl na 405 koní.

První Corvette s výkonem přes 700 koní: Současná Corvette ZR1 je první produkční Corvette, jejíž nejvyšší výkon přesáhl hranici 700 koní. Kompresorem přeplňovaný 6,2 litrový motor V8 dosahuje nejvyššího výkonu 755 koní při 6 300 otáčkách za minutu a točivého momentu 970 Nm při 4 400 otáčkách za minutu. Nejrychlejší Corvette všech dob je zároveň i tou nejdražší. Základní cena začíná na $119,995.

První Corvette s cenou přesahující $20,000: Se základní cenou $22,537 se Corvette Collector Edition z roku 1982 stala první Corvette, jejíž cena byla vyšší než $20,000. Dokonce i Corvette C4 představená o dva roky později byla levnější, protože stála jen $21,800.

První Corvette na kolech Rally: Ikonický design Rally se dodnes řadí k oblíbeným kolům mezi majiteli vozů generace C3. Ve skutečnosti se však kola Rally poprvé představila v roce 1967 jako standardní kola pro Corvette C2. Kola z hliníkové slitiny byla tehdy za příplatek.

První Corvette se čtyřstupňovou převodovkou: První čtyřstupňová převodovka v Corvette byla manuální skříň Borg Warner T-10 montovaná v roce 1957 za příplatek $188,30. Cena byla stejná jako v případě příplatkového dvoustupňového automatu Powerglide. Protože Chevrolet rozšířil nabídku o čtyřstupňový manuál až v pozdní části roku, vzniklo s touto převodovkou jen 664 kusů. Standardní převodovkou byl třístupňový manuál.

První Corvette s hliníkovými koly: Přestože byla litá hliníková kola ukazována v reklamách na zbrusu novou Corvette C2 modelového roku 1963, výrobní problémy pozdržely jejich produkci až do roku 1964, kdy se staly součástí příplatkových doplňků. Obyčejná ocelová kola s kryty zůstala standardem až do roku 1967, kdy byla představena kola Rally.

První Corvette se vyklápěcími světlomety: Generace C2, navržená Larrym Shinodou a Peterem Brockem pod dohledem šéfdesignéra General Motors Billa Mitchella, se stala první Corvette s vyklápěcími světlomety. Tento konstrukční prvek vydržel dlouhá desetiletí až do roku 2004, kdy započala výroba Corvette C6 s pevnými světly.

První Corvette s kompresorem: Přeplňování kompresorem se v Corvette používá od roku 2009, kdy Chevrolet uvedl na trh výkonnou ZR1. Vidlicový osmiválec LS9 o zdvihovém objemu 6,2 litu dosahoval 638 koňských sil a udělal ze ZR1 nejvýkonnější sériově vyráběné americké auto té doby. Corvette ZR1 byla zároveň prvním typem, jehož výkon poprvé přesáhl 600 koní. Přeplňování kompresorem využívají i v současnosti vyráběné verze Z06 a ZR1.

První Corvette jako zaváděcí vůz Indy 500: Indianapolis 500 patří k nejdůležitějším americkým závodům a Corvette se stala jeho zaváděcím vozem hned čtrnáctkrát. Poprvé se této role ujala v roce 1978 při svém 25. výročí. Chevrolet důležitou účast oslavil černo-stříbrnou edicí Pace Car, jíž se prodalo 6 502 kusů.

První Corvette závodící v Le Mans: Závodník Briggs Cunningham vyráběl vlastní závodní auta, ale v roce 1960 se s trojicí Corvette zúčastnil vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans. Z vozů nalakovaných do tradičních amerických závodních barev (bílá s modrými pruhy) dojel do cíle jen jeden, který však vyhrál kategorii GT a celkově se umístil osmý.

Nejepičtejší závod, který svět neviděl

Duel mezi dvěma mistry volantu na Nordschleife bohužel nebylo jak zaznamenat. Vše se seběhlo příliš náhodně a rychle.

Číst celé

Marussia: Sen o ruském supersportu

Exotická superauta jsou převážně italskou záležitostí. Mnoho společností po celém světě se inspiruje příběhem značek Ferrari a Lamborghini a snaží se zapsat do historie zkonstruováním obdobného vozu. Někdy se však veškeré naděje rozplynou stejnou rychlostí, jakou vnikly.

Číst celé

Aston Martin Ulster: Zvítězit v neděli, prodat v pondělí

Předválečný závoďák, který vznikl jako oslava vítězství továrního týmu v náročném závodě.

Číst celé

Napište Ježíškovi o tahle auta. Ještě není pozdě

Seznam deseti aut vhodných pod vánoční stromeček, u nichž určitě nehrozí označení za „nevhodný dárek“.

Číst celé

Peugeot 405 T16: Ukraden Afričany během Dakaru 1988

Peugeot 405 T16 navázal na úspěšné tažení předchozího typu 205 T16, ale účast v důležitém prvním závodě, jímž byla rally Paříž – Dakar ročníku 1988, zkomplikovala skupina zlodějíčků.

Číst celé

Tucker 48 prý neuměl couvat. Byla to lež

Falešné zprávy se šířily světem dávno před příchodem internetu. Jedna z lidových legend dokonce tvrdila, že revoluční Tucker 48 neuměl couvat. To však bylo daleko od pravdy.

Číst celé