24 faktů o Corvette, které byste měli znát

Chevrolet vyrábí Corvette od roku 1953 a za tu dobu vzniklo více než jeden a půl milionu exemplářů. To dělá z Corvette jeden z nejpopulárnějších sportovních vozů všech dob.

První a druhá generace Chevroletu Corvette se staly jedněmi z prvních opravdových sběratelských aut moderní doby a sbírání Corvette se stalo globálním fenoménem. Corvette je více než jen další sportovní auto, Corvette je skutečná americká ikona. Existuje hned několik důvodů, proč je nazývána „sportovním autem Ameriky“ a každý z automobilových nadšenců by měl o každé ze sedmi generací znát alespoň základy. Připravili jsme pro vás 24 zajímavostí, které patří k těm nejdůležitější.

První Corvette poháněná motorem V8: Ačkoli se první generace začala vyrábět v roce 1953, Chevrolet nenahradil její řadový šestiválec až do roku 1955. Tehdy začala továrna nabízet příplatkový V8 small-block o zdvihovém objemu 4,3 litru.

První Corvette kupé: Všechny Corvette vyrobené mezi lety 1953 až 1962 byly roadstery. V roce 1963 se představila světu druhá generace s továrním označením C2, která kromě otevřené verze nabídla i variantu kupé se slavným děleným zadním oknem, jež bylo později nahrazeno běžným panoramatickým sklem. Okamžitě se stala populární, protože se toho roku prodalo 21 513 kusů, z nichž 10 594 bylo kupé s děleným zadním oknem.

První Corvette s nezávislým zadním zavěšením: Také v roce 1963, v desátém roce produkce tohoto sportovního modelu, se C2 stala první Corvette s nezávislým zadním zavěšením. Konstrukce s příčnou listovou pružinou zůstala součástí zavěšení podvozku Corvette dlouhých 55 let.

První Corvette se vstřikováním paliva: Chevrolet v roce 1957 navýšil zdvihový objem 4,3 litrového osmiválce na 4,6 litru a nový motor nabízel ve třech různých variantách. Na vrcholu nabídky stála verze „Fuelie“ vybavená mechanickým systémem vstřikování paliva Ramjet.

První Corvette s kotoučovými brzdami: Přestože Jaguary C-Type a D-Type vyhrávaly čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans v padesátých letech i díky kotoučovým brzdám, Chevrolet uvedl tuto technologii v sériově vyráběné Corvette až během roku 1965. Kotouče na všech kolech se staly standardní výbavou, ale i přesto někteří zákazníci zvolili zastaralé bubny, kvůli čemuž jim prodejce vrátil $64,50.

První Corvette s trojicí karburátorů: První produkční Corvette se třemi karburátory byla úplně první Corvette z roku 1953. Řadový šestiválec Blue Flame o zdvihovém objemu 3,85 litru a nejvyšším výkonu 150 koní využíval tří jednokomorových karburátorů. Vydržel ve výrobě až do roku 1955, kdy dosahoval až 155 koní. Trojité karburátory se vrátily v roce 1967 ve dvoukomorové podobě, kdy byly nabízeny v rámci balíčku Tripower pro sedmilitrový osmiválec 427. Varianta L68 dosahovala 400 koní, L71 pak 435 koní.

První Corvette se dvěma čtyřkomorovými karburátory: Belgický inženýr Zora Arkus-Duntov se od roku 1956 podílel na vývoji Corvette a zvyšování jejího výkonu. Přestože byla verze s více karburátory dostupná už od prvního roku produkce, v roce 1956 se objevil první osmiválec s dvojicí čtyřkomorových karburátorů a nejvyšším výkonem 225 koní. Pro zákazníky byl o $172,20 dražší než základní motor a většina Corvette vyrobených toho roku jej měla pod kapotou. Z 3 467 smontovaných vozů jich bylo 3 080.

První Corvette s targou: Každá Corvette kupé vyrobená mezi lety 1968 až 1982 byla vybavená střechou typu targa. Odnímatelné panely v barvě laku byly vyrobené ze skelných vláken. V roce 1978 začaly být za příplatek nabízené zatmavené skleněné střešní panely.

První Corvette Stingray: Modelové označení Sting Ray (dvě slova) bylo poprvé použité v roce 1963 a stalo se součástí celé generace C2. Následující generace C3 představená v roce 1968 už nenesla jméno Sting Ray, ale slavný název se vrátil s modelem pro rok 1969 jako Stingray (tentokrát už jako jediné slovo). Přední blatníky dekoroval až do roku 1976.

První Corvette s hliníkovým blokem motoru: V dnešních dnech je každá vyrobená Corvette vybavená hliníkovým motorovým blokem, ale první Corvette využívající tuto odlehčující technologií byl model ZL1 z roku 1969. Údajně toho roku vznikly pouze dva exempláře (žlutý a bílý), jež poháněl celohliníkový sedmilitrový big-block ZL1. Nejvyšší udávaný výkon motoru byl 430 koní, ale skutečný výkon přesahoval 500 koní. Bylo tomu kvůli velkým kanálům v hlavách válců a kompresnímu poměru 12,5:1.

První Corvette s náporovým sáním: Funkční náporové sací systémy se staly populárním prvkem vozů muscle cars ze šedesátých let, protože dokáží snáze zásobovat výkonný motor chladnějším čerstvým vzduchem. První Corvette s náporovým sáním se v roce 1967 stal model se sedmilitrovým motorem 427 L88. Vzniklo jich jen 20 exemplářů.

První Corvette bez zavazadlového prostoru: Je to vtipné, ale Corvette C3 z let 1968 až 1982 neměla zavazadlový prostor. Jediným vnitřním prostorem pro zavazadla bylo malé místo za sedadly, které bylo v kabrioletech ještě menší. Tento problém byl vyřešen až v roce 1982 variantou Collector Edition se splývajícím zadním oknem a malým zavazadlovým prostorem. Podobné řešení bylo využito i u generací C4, C5, C6 a C7. Proto někteří majitelé vybavovali zádě svých C3 nosičem zavazadel.

První Corvette s transaxle: Aby inženýři vylepšili rozložení hmotnosti a jízdního vlastnosti páté generace Corvette (C5, představená v roce 1997), rozhodli se odpojit převodovku od motoru a umístit jí podle návrhu koncepce transaxle do zadní části vozu. Stejná konstrukce je použitá i v generacích C6 a C7.

První Corvette na sedmnáctkách: Když se v roce 1984 představila C4, jednalo se o první Corvette se šestnáctipalcovými koly a pneumatikami. Obutí Goodyear Eagle Gatorback (255/50ZR16) se tehdy bylo nejširšími pneumatikami, jaké kdy Chevrolet na Corvette použil. To však trvalo jen do roku 1988, kdy Corvette začala obouvat sedmnáctipalcová kola. Vozy vybavené podvozky Z51 a Z52 a všechny exempláře edice 35th Anniversary obouvaly litá kola o rozměru 17×9.5, které byly výrazně větší než původní 16×8.5. Rozměr pneumatik se změnil na 275/40ZR17.

První Corvette s motorem DOHC: Během dlouhých desetiletí produkce modelu vznikla pouze jediná verze vybavená ventilovým rozvodem DOHC. Jednalo se o výkonnou C4 ZR-1 z let 1990-1995. Vidlicový osmiválec o zdvihovém objemu navrhl Lotus a vyráběla jej společnost Mercury Marine. Maximální výkon nejprve dosahoval 375 koní, ale později vzrostl na 405 koní.

První Corvette s výkonem přes 700 koní: Současná Corvette ZR1 je první produkční Corvette, jejíž nejvyšší výkon přesáhl hranici 700 koní. Kompresorem přeplňovaný 6,2 litrový motor V8 dosahuje nejvyššího výkonu 755 koní při 6 300 otáčkách za minutu a točivého momentu 970 Nm při 4 400 otáčkách za minutu. Nejrychlejší Corvette všech dob je zároveň i tou nejdražší. Základní cena začíná na $119,995.

První Corvette s cenou přesahující $20,000: Se základní cenou $22,537 se Corvette Collector Edition z roku 1982 stala první Corvette, jejíž cena byla vyšší než $20,000. Dokonce i Corvette C4 představená o dva roky později byla levnější, protože stála jen $21,800.

První Corvette na kolech Rally: Ikonický design Rally se dodnes řadí k oblíbeným kolům mezi majiteli vozů generace C3. Ve skutečnosti se však kola Rally poprvé představila v roce 1967 jako standardní kola pro Corvette C2. Kola z hliníkové slitiny byla tehdy za příplatek.

První Corvette se čtyřstupňovou převodovkou: První čtyřstupňová převodovka v Corvette byla manuální skříň Borg Warner T-10 montovaná v roce 1957 za příplatek $188,30. Cena byla stejná jako v případě příplatkového dvoustupňového automatu Powerglide. Protože Chevrolet rozšířil nabídku o čtyřstupňový manuál až v pozdní části roku, vzniklo s touto převodovkou jen 664 kusů. Standardní převodovkou byl třístupňový manuál.

První Corvette s hliníkovými koly: Přestože byla litá hliníková kola ukazována v reklamách na zbrusu novou Corvette C2 modelového roku 1963, výrobní problémy pozdržely jejich produkci až do roku 1964, kdy se staly součástí příplatkových doplňků. Obyčejná ocelová kola s kryty zůstala standardem až do roku 1967, kdy byla představena kola Rally.

První Corvette se vyklápěcími světlomety: Generace C2, navržená Larrym Shinodou a Peterem Brockem pod dohledem šéfdesignéra General Motors Billa Mitchella, se stala první Corvette s vyklápěcími světlomety. Tento konstrukční prvek vydržel dlouhá desetiletí až do roku 2004, kdy započala výroba Corvette C6 s pevnými světly.

První Corvette s kompresorem: Přeplňování kompresorem se v Corvette používá od roku 2009, kdy Chevrolet uvedl na trh výkonnou ZR1. Vidlicový osmiválec LS9 o zdvihovém objemu 6,2 litu dosahoval 638 koňských sil a udělal ze ZR1 nejvýkonnější sériově vyráběné americké auto té doby. Corvette ZR1 byla zároveň prvním typem, jehož výkon poprvé přesáhl 600 koní. Přeplňování kompresorem využívají i v současnosti vyráběné verze Z06 a ZR1.

První Corvette jako zaváděcí vůz Indy 500: Indianapolis 500 patří k nejdůležitějším americkým závodům a Corvette se stala jeho zaváděcím vozem hned čtrnáctkrát. Poprvé se této role ujala v roce 1978 při svém 25. výročí. Chevrolet důležitou účast oslavil černo-stříbrnou edicí Pace Car, jíž se prodalo 6 502 kusů.

První Corvette závodící v Le Mans: Závodník Briggs Cunningham vyráběl vlastní závodní auta, ale v roce 1960 se s trojicí Corvette zúčastnil vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans. Z vozů nalakovaných do tradičních amerických závodních barev (bílá s modrými pruhy) dojel do cíle jen jeden, který však vyhrál kategorii GT a celkově se umístil osmý.

Lancia Stratos: Dokázala to natřít i svému nástupci

Klínovitá Lancia dokázala navázat na sportovní úspěchy svého předchůdce a nenechala se zahanbit ani několik let po ukončení produkce.

Číst celé

Chevrolet se pokusil rozkazovat sněhu. Tekuté řetězy omezovaly prokluz kol

Vysoký točivý moment a pohon jediné nápravy může ve sněhové nadílce představovat problém. Chevrolet v roce 1969 experimentoval s řešením, jak řidičům usnadnit život za volantem.

Číst celé

Chevrolet Corvette XP-819: Lodní motor za zadními koly

Špióni v automobilovém průmyslu stále častěji hledají informace o vývoji Chevroletu Corvette s motorem uprostřed. Podobný prototyp s motorem za zády americká značka zkusila již v šedesátých letech.

Číst celé

De Tomaso Mangusta: Zabiják Cobry

Italské sportovní auto poháněné americkým osmiválcem nebylo tak drahé, jak vypadalo.

Číst celé

Autem roku 2017 je americká bestie, podle Lukáše

Když se Honza rozhodl sepsat myšlenku, jaké auto jej z letošních novinek na trhu oslovilo nejvíce, dostal jsem nutkání podělit se o svůj názor.

Číst celé

Martini Racing ikonou motorsportu

Zapamatovatelná zbarvení k motorsportu patří a mnohdy se vryjí hluboko do naší paměti. Martini Racing je dobrým příkladem.

Číst celé